هرآنچه باید در مورد نشانه‌های لختگی خون در بدن بدانید!

هرآنچه باید در مورد نشانه‌های لختگی خون در بدن بدانید!
آیا تا به حال دست خود را با کاغذ بریده اید و یا به هنگام اصلاح، صورتتان را زخمی کرده اید؟ زمانی که بر روی پوست ما بریدگی و خراش به‌وجود می‌آید، دچار خونریزی می‌شویم، در این زمان است که لخته شدن خون به داد ما می رسد و باعث پیشگیری از خونریزی بیشتر و به‌وجود آمدن مشکلات جدی در ما می‌شود. اما مسئله این است که اگر این لخته‌های خونی در بدن ما حل نشود می‌تواند شرایط جدی و سختی برای بدن به‌وجود آورند. لخته‌های خون در رگ های خونی حرکت می کنند و می توانند به هر قسمتی از بدن بروند، اکثر اوقات، این لخته ها در پاها بیشتر مشاهده می شود مخصوصا زمانی که برای مدت های طولانی در حالت نشسته قرار بگیرید.

سرخرگ در بدن وظیفه حمل اکسیژن از قلب به سایر اعضای بدن را برعهده دارد. اگر لخته خون در سرخرگ تشکیل شود، مانع از رسیدن اکسیژن به قلب، مغز و ریه ها می شود، این بدین معناست که بدن در شرایط  بسیار خطرناکی قرار می گیرد و این وضعیت منجر به سکته و حمله قلبی می شود. در سیاهرگ ها که برگرداندن خون را به قلب عهده دار هستند، نیز ممکن است لخته های خونی تشکیل شود. در این وضعیت علایم، به شدت وجود لخته در سرخرگ ها نیست اما بازهم مشکلات در حال شکل گرفتن هستند. اگر با نشانه های لخته خون در بدن خود آشنا شوید، می‌توانید با عملکرد به موقع، خود را از خطر نجات دهید.

علائم لخته خون

نشانه وجود لخته خون در دست و پا

زمانیکه لخته های خون در زیر سطح پوست و در رگ های اصلی دست ها و پاها شکل می گیرند، می توانند بسیار خطرناک باشند زیرا این لخته ها به سمت قلب و ریه حرکت می کنند. وقتی برای مدت طولانی سرجای خود نشسته اید و حرکت نمی کنید و یا عمل های جراحی انجام داده اید، این لخته ها شکل می گیرند. اگر هریک ازعلایم زیر، را داشتید سریعا از پزشک کمک بگیرید:

  • ورم کردن : ممکن است در همان نقطه و یا کل دست یا پا روی دهد.
  • تغییر رنگ: چنانچه دست و یا پا به رنگ قرمز و یا آبی تغییر کرد و دچار خارش و یا گرما شوید.
  • درد
  • مشکل در تنفس: اگر در تنفستان مشکل پیدا کرد، این بدین معناست که لخته خونی به سمت ریه ها حرکت کرده است، در این حالت سرفه های شدید و حتی سرفه های خونی ممکن است داشته باشید. درد در قفسه سینه وسرگیجه از دیگر علایمی هستند که باید به آن توجه داشته باشید و به موقع خود را به اورژانس برسانید.
  • گرفتگی پا

علائم وجود لخته خون در قلب

لخته خون در قلب منجر به حمله قلبی می شود. به نشانه‌های وجود لخته خون در قلب توجه کنید:

  • درد شدید در ناحیه قفسه سینه و بازوان
  • عریق کردن
  • اختلال در تنفس

علائم وجود لخته خون در مغز

برخی اوقات ممکن است لخته های خونی توسط رگ ها به مغز برسند و در برخی دیگر از مواقع ممکن است بر اثر اصابت ضربه ای به سر این لخته ها بوجود آیند. همچنین این لخته های خونی به راحتی از گردن و یا قفسه سینه وارد رگ های خونی می شوند و به مغز می رسند. از نشانه‌های لختگی خون در مغز:

  • ضعف شدید
  • اختلال در تکلم و یا بینایی
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید