خواص روغن نارگیل برای پوست و بیماری های پوستی

خواص روغن نارگیل برای پوست و بیماری های پوستی
روغن نارگیل با خاصیت بهبود لکه های پوستی، یکی از مهمترین و پرکاربردترین روغن های گیاهی در صنعت تولید محصولات مراقبتی و زیبایی پوست بشمار میرود. هرچند تاکنون شواهد دقیق و کافی از مزایای مصرف روغن نارگیل بروی پوست بدست نیامده، اما مطالعات انجام شده گواه بر خواص غیرقابل انکار روغن نارگیل بر روی پوست را دارد.

روغن نارگیل یک روغن اشباع است که با استخراج روغن از نارگیل تازه یا خشک به دست می آید. این چربی در دمای اتاق جامد بوده و با حرارت ملایم ذوب می شود. این روغن در آشپزی یا برای پوست به کار می رود.  روغن نارگیل سرشار از اسید چرب های با زنجیره متوسط بوده که در چربی اشباع شده اند. این اسید چرب ها حدود 65% از کل روغن را تشکیل می دهند.

بر طبق مطالعات انجام شده روغن نارگیل باعث هیدراته شدن پوست، جلوگیری و یا بهبود خارش، همچنین خشکی و التهاب پوست، که بر اثر بیماری های پوستی نظیر اگزما بوجود آمده، میشود. برخی از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل باعث کاهش باکتری های مضربر روی پوست، که عامل بوجود آمدن اگزما هستند می شود. تحقیقات انجام شده بروی کودکانی که از مشکل اگزما رنج میبردند نشان داد، مصرف  دو بار در روز روغن نارگیل خالص باعث تقویت سیستم ایمنی پوست و کاهش التهابات و خارش، در نتیجه بهبود اگزما شد.

در مطالعه انواع مختلف روغن مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن آفتاب گردان نشان داده شد که روغن نارگیل عملکرد بسیار بهتری نسبت به سایر روغن ها برای مرطوب کردن پوست، مبارزه با جرم ها و التهابات پوستی دارد، همچنین این روغن خواص آنتی اکسیدانی بیشتری را نشان داده و فشار اکسیداتیو را کمتر کرده میکند.

اگر مبتلا به یکی از بیماری‌های مزمن پوستی هستید، این بار حتما درباره استفاده از روغن نارگیل با پزشک خود مشورت کنید. در مطالعه‌ای که روی بیماران مبتلا به اگزما، پسوریازیس و... صورت گرفته است، مشخص شده که 46 درصد از آنان، با استفاده مداوم از این روغن توانسته‌اند علائم بیماری خود را بهبود ببخشند و آن را کاهش دهند و این در حالی است که تنها 19 درصد از بیماران با داروهای دیگر چنین نتیجه‌ای به دست آورده‌اند.

همیشه قبل از استفاده از روغن نارگیل یا سایر داروهای طبیعی با پزشک صحبت کنید. پزشک می تواند در مورد تطبیق این داروها در یک برنامه درمان به شما مشاوره بدهد.

هر کسی که به نارگیل آلرژی دارد باید از استفاده از روغن نارگیل نیز خودداری کند. برای آزمایش واکنش آلرژیک، سعی کنید کمی روغن به یک قسمت کوچک از پوست بدون آسیب اعمال کنید.

مهم است که یک روغن نارگیل با کیفیت بالا، ارگانیک، صد درصد خالص و یا کمپرس سرد را انتخاب کنید تا مطمئن شوید که بدون مواد شیمیایی استخراج ‌شده است، چرا که مواد شیمیایی ویژه می ‌توانند پوست را تحریک کنند.

روغن نارگیل حاوی مقادیر بالای مواد مغذی است و به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی که دارد به پیشگیری آکنه و جوش صورت کمک می کند. اما نباید فراموش کنید که روغن نارگیل ممکن است باعث بسته شدن منافذ باز پوست و در نتیجه بدتر شدن آکنه هم شود در نتیجه استفاده مستقیم از روغن نارگیل بروی جوش توصیه نمی شود.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید