ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا چیست؟
کرونا نوعی ویروس است، که بر سینوس ها، بینی و بالای گلو تاثیر می گذارد. اکثر ویروس های که از خانواده کرونا هستند، خطرناک نیستند. اما بعد از دسامبر 2019 نوع جدیدی از این ویروس به نام 2019-nCoV معرفی شد که می تواند مرگ آفرین باشد. این ویروس با نام COVID-19 شناخته می شود.

این ویروس به سرعت از چین به سراسر دنیا پخش شد، این ویروس نیز مانند ویروس های هم خانواده اش، فرد به فرد منتشر می شود. علایم این بیماری معمولا بین 2 تا 14 روز بعد از در معرض قرار گرفتن با این ویروس پدیدار می شود. نشانه های این بیماری شامل تب، سرفه، تنگی نفس می باشد. عفونت حاص از این ویروس معمولا بین خفیف تا بسیار شدید است. این ویروس ممکن است منجر به ذات الریه و یا شوک سپتیک شود. افراد مسن با ضعف سیستم ایمنی بیشتر در خطر این بیماری هستند.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا اولین بار در سال 1960 کشف شد. اما منبع این ویروس هنوز مشخص نشده است. ویروس کرونا هم حیوانات و هم انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. هم خانواده های ویروس کرونا همانطوری که ویروس سرماخورگی منتشر می شود، پخش می شود. کسانی که به این ویروس دچار می شوند از طریق عطسه و سرفه، تماس با صورت ودست های فرد آلوده و همچنین بطور مثال دست زدن به دستگیره دری که بیمار قبلا آن را لمس کرده باشد، به این بیماریدچار شده و آن را به خود و دیگران انتقال می دهند.


برای مشاهده محصولات تب سنج دیجیتال روی آن کلیک کنید.


تقزیبا هرکسی یک بار در طول زندگی خود به یکی از ویروس های خانواده کرونا مبتلا می شود. کرونا در آمریکا بیشتر در فصل پاییز و زمستان شیوع دارد، اما هرکسی در هر فصلی می تواند به این بیماری دچار شود.

بیماری مرس MERS : 858 نفر بر اثر بیماری مرس جان خود را از دست دادند، این بیماری برای بار اول در عربستان سعودی و بعد در کشورهای دیگر، در آفریقا، آسیا و اروپا گسترش یافت. در سال 2014 اولین آمریکایی مبتلا به مرس در بیمارستان بستری شد. در سال 2015 مرس در کره اپیدمی شده و بیشترین میزان مبتلایان را به خود اختصاص داد.

سارس SARS : در سال 2003 بیماری سارس جان 774 نفر را گرفت اما در سال 2015 هیچ گزارشی از فردی که به این بیماری مبتلا شده باشد دریافت نشده است.


ترازو دیجیتال وسیله ای برای کنترل وزن


نشانه های معمول بیماری کرونا

نشانه های این بیماری مشابه بقیه بیماری هایی است که از راه تنفس منتقل می شود. علایم این بیماری شامل: آبریزش بینی، سرفه، گلو درد و برخی اوقات همراه با تب می باشد. در بیشتر موارد شما نمی دانید که به ویروس کرونا مبتلا شده اید یا خیر، چون علایم آن کاملا شبیه سایر بیماری هاست.

برای اینکه از بیماری اطمینان حاصل کنید، باید آزمایشات لازم انجام شود. البته اگر شما به این ویروس دچار شده باشید نحوه درمان آن با سرماخوردگی هیچ تفاوتی ندارد. اگر وخامت این بیماری در شما بیشتر شود، ممکن است به ذات الریه منجر شود. کسانیکه سن بالاتری دارند و دچار امراض قلبی هستند و از سیستم ایمنی ضعیف تری برخوردارند بیشتر در معرض خطر هستند.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید