اهمیت واکسن HPV

اهمیت واکسن HPV
ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV یک ویروس حاوی DNA است. ویروس اچ ‌پی ‌وی به عنوان عامل چهار نوع سرطان شناخته می‌شود، سرطان‌های حلق و دهان، سرطان آلت جنسی، سرطان مقعد و سرطان گردن رحم. در جهان بیش از 79 میلیون نفر به این ویروس مبتلا هستند.

بر طبق مرکز مطالعات کنترل و پیشگیری در آمریکا این ویروس هر ساله عامل سرطان 31 هزار نفر در آمریکا می باشد.

هرچند واکسن HPV  برای پیشگیری از سرطان موجود باشد اما CDC  تخمین زده هرساله 14 میلیون نفر دیگر به این ویروس مبتلا خواهند شد. تقریبا تمام کسانی که از لحاظ جنسی فعال هستند ممکن است با این ویروس در طول زندگی خود تماس پیدا کنند و این بدین معنی است که 80 درصد از جوانان ممکن است درخطر ابتلا به سرطان های وابسته به ویروس HPV باشند.

واکسن HPV  در جهان به عنوان موثرترین و امن ترین راه پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس در بین نوجوانان و جوانان شناخته شده است، اما  آخرین آمارهای منتشر شده از سازمان CDC  نشان میدهد که امروزه افراد در آمریکا بیشتر از قبل دچار سرطان های وابسته به این ویروس می شوند. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله  علائم ایدز در زنان را مطالعه نمایید.


چرا باید واکسن HPV بزنیم؟

سرطان وابسته به این ویروس به این معناست که، بدن آلوده به ویروس hpv ، هشتاد درصد احتمال ابتلا به سرطان را دارد. بنابراین با استفاده از واکسن میتوان سالانه از دچار شدن 31 هزار نفر به سرطان پیشگیری کرد. بر طبق گفته ی پزشکان هرچه تعداد افرادی که در مقابل بیماری های مختلف واکسینه می شوند، بیشتر شود احتمال دچار شدن افراد مختلف به بیماری های گوناگون (بیماری های که واکسن آنها تولید شده مثل سرخک و غیره)کمتر میشود یعنی احتمال این وجود دارد که بطور کامل این بیماری ها برای همیشه از بین بروند اما بجای اینکه میزان واکسیناسیون در بین افراد جامعه بالاتر رود، تنها 40 درصد از دختران و 20 درصد از پسران بطور کامل واکسینه می شوند، به همین دلیل نرخ افزایش ابتلا به سرطان در میان افراد جامعه ی آمریکایی رو به رشد است.


در چه سنی باید واکسن HPV تزریق شود؟

پروتکل استاندارد جهانی، تزریق واکسن اچ پی وی را از یازده سالگی مناسب دانسته و در مناطقی که فعالیت جنسی افراد زودتر شروع می‌شود و یا سن بلوغ به طور طبیعی پایین‌تر است، می‌توان واکسیناسیون را از ۹ سالگی انجام داد. واکسن اچ پی وی، باید دو بار قبل از ۱۵ سالگی و سه بار بعد آن دریافت شود تا ایمنی کافی را ایجاد کند. گفته می‌شود که تزریق این واکسن در زنان تا ۲۶ سالگی و در مردان تا ۲۱ سالگی موثر است و بعد از این سن، اثر کمتری دارد.

البته کسانی که ضعف سیستم ایمنی و یا بیماری زمینه ای مثل دیابت دارند یا داروهای سرکوبگر ایمنی مثل کورتون دریافت میکنند، در خطر بیشتری برای ابتلا به ویروس اچ‌ پی ‌وی قرار دارند و توصیه می‌شود که حتی در سنین بالاتر هم واکسن را دریافت کنند. توجه داشته باشید که محدودیت سنی خاصی برای تزریق واکسن وجود ندارد و تزریق واکسن برای زنان، بین سن ۹ تا ۲۶ سال و مردان بین ۱۱ تا ۲۶ سال یک توصیه جهانی است.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید