آیا شما به اندازه کافی می خوابید؟

آیا شما به اندازه کافی می خوابید؟
بدون شک خواب یکی از عوامل تاثیر گذار در زندگی همه ماست. اگر به اندازه کافی استراحت نکنیم ممکن است در طول روز و در نهایتا در طولانی مدت با مشکلات زیادی از لحاظ روانی و جسمانی مواجه شویم.

 

میزان نیاز افراد مختلف به خواب

هر فرد با توجه به سن و متغیر های دیگر به میزان متفاوتی از خواب و استراحت نیاز دارد و این میزان زمان خواب و استراحت می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. در ادامه این مقاله سعی داریم تا شما را برای سنجیدن اینکه به چه میزان زمان کافی و لازم برای استراحت نیاز دارید، یاری کنیم.

  • نوزادان تا سه ماهگی به 14 تا 17 ساعت خواب در روز نیاز دارند.
  • نوزادان از چهار ماهگی تا یازده ماهگی به 12 تا 15 ساعت خواب در روز نیاز دارند.
  • کودکان از سن 1 تا 2 سالگی به 11 تا 14 ساعت خواب در روز احتیاج دارند.
  • کودکان، زمانیکه به مهد کودک میروند (3 تا 5 سال ) باید 10 تا 13 ساعت در روز بخوابند.
  • بچه ها از سن 6 سالگی تا 11 سالگی باید 9 تا 11 ساعت در روز استراحت کنند و بخوابند.
  • خواب کافی برای نوجوانان 14 تا 17 ساله 8 تا 10 ساعت می باشد.
  • بهترین میزان زمان خواب برای بیشتر افراد بالغ، زمانی بین 7 تا 9 ساعت است اما این میزان ممکن است برای برخی افراد، به 6 ساعت تغییر کند و یا برای بعضی دیگر 10 ساعت باشد.
  • افراد میانسال باید بین 7 تا 8 ساعت در طول 24 ساعت بخوابند و استراحت کنند.
  • زنان باردار در سه ماهه اول بارداری ممکن است به ساعت های بیشتر از حد معمول به خواب نیاز داشته باشند.

می توانید برای داشتن خوابی راحت برای خود و فرزندتان از بالش طبی مناسب خود استفاه کنید.

هر چند متخصصین معتقدند اگر شما در طول روز از انرژی کافی برخوردار نیستید و حتی به هنگام کارهای خسته کننده احساس خواب آلودگی می کنید این بدین معناست که شما به اندازه کافی استراحت نکرده اید.

میزان زمانی که شما به خواب نیاز دارید گاهی اوقات می تواند تغییر کند. بطور مثال اگر شما در شب قبل کم خوابیده باشید باید روز بعد این کمبود را جبران کنید. می توانید بدن خود را مثل یک بانک در نظر بگیرید و میزان خوابی که شما باید در طول روز داشته باشید را مانند بدهی خود به این بانک  درنظر بگیرید. هر قدر از از این میزان برداشت کنید باید آن را جایگزین کنید. هرچند شاید شما به کمبود خواب ممکن است عادت کرده باشید اما این نکته را باید بدانید که این کمبود در فعالیت های روزانه شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.


خرید دستگاه بخور امسیگ با گارانتی


عواقب کمبود خواب

به طور کلی کم خوابی عوارض زیادی در پی دارد که در حوزه رانندگی میتواند به حوادث زیادی منجر می شود. آمار ها نشان می دهند که 1550 تصادف سالیانه گزارش شده است.

رانندگان خسته هر ساله تقریبا باعث 83 هزار مورد تصادفات می شوند و 803 مورد از این تصادف منجر به مرگ، در سال 2016 گزارش شد. البته برخی تحقیقات حاکی از بیشتر بودن آمار تلفات بر اثر کم خوابی است. قهوه و دیگر محصولات حاوی کافئین به هیچ وجهه نمی توانند جایگزینی برای کم خوابی شدید باشند.

طبق تحقیقات انجام گرفته کم خوابی یک اختلال در سیستم بدنی محسوب می شود و نقش زیادی در یادگیری و فکر کردن دارد و می تواند در تمرکز خللی ایجاد کند. همچنین ایجاد مشکلات زیادی را در تکلم و صحبت کردن به وجود می آورد.

اگر در طول شب به اندازه کافی نخوابید، برای یادگیری و تمرکز دچار مشکل خواهید شد. کم خوابی بیماری های فراوانی ایجاد می کند. مانند: 1- بیماریهای قلب 2- حمله قلبی 3- فشارخون بالا 4- سکته قلبی 5- دیابت افرادی که دچار کم خوابی هستند، معمولا دچار بیماریهای دیگر گوارشی هم می شوند و آمار نشان میدهد که رابطه زیادی بین این حالت و افسردگی وجود دارد.

پیشنهاد امسیگ: خرید دستگاه فشارسنج

به طور کلی یکی از علائم افسردگی حاد، بی خوابی است. کم خوابی همچنین باعث زرد شدن پوست و پف کردن چشمها میشود.

وقتی به اندازه کافی خواب ندارید بدن شما هورمن کورتیزول ترشح میکند و کورتیزول میتواند سطح کلاژن پوست را از بین ببرد و در نتیجه پوست شما زرد می شود. همچنین شادابی و طراوت پوست هم در اثر کم خوابی کاهش می یابد و بیماری هایی همچون پیری زودرس را به دنبال خواهد داشت. کم خوابی باعث می شود هورمون رشد نیز کمتر ترشح شود. سعی کنید خوابتان را تنظیم کنید. خواب عمیق موجب تقویت حافظه می شود و کم خوابی حافظه را ضعیف می کند. پس با تنظیم خوابتان از ابتلا به بیماری آلزایمر نیز جلوگیری می کنید.

 

خرید ماساژور بدن برای انواع کاربردها از جمله ماساژ درمانی

 

 

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید