بیماری پسوریازیس و ابتلا به فشارخون بالا

بیماری پسوریازیس و ابتلا به فشارخون بالا
فشار خون بالا یکی از مشکلات جوامع امروزی است که روزانه شاهد اطلاعات و تحقیقات تازه تری در این رابطه هستیم. مطالب منتشر شده در این زمینه، نشان دهنده تاثیرات این بیماری بر روی سلامت افراد است.

طبق آزمایشات جدیدی که انجام شده کسانی که از بیماری پسوریازیس رنج می برند ممکن است به فشارخون بالا دچار شوند. در این آزمایش که بر روی 1300 نفر از افراد بالغ در انگلستان انجام شد، نشان داده شد کسانی که دچار پسوریازیس مزمن هستند 48 درصد بیشتر از افرادی که دارای پوست سالم هستند دچار فشار خون متغیر و کنترل نشده هستند.

این تحقیقات که با همراهی انجمن پسوریازیس و کاردیولوژی صورت گرفته بود، در مجله درماتولوژی جاما بصورت آنلاین انتشار یافت. اما هنوز علت دقیق این عارضه و ارتباط این بیماری پوستی با فشارخون مبهم باقی مانده است.

برطبق گفته سرپرست تحقیقات دکتر جانکو تاکیشتا: هنوز ارتباط دقیق میان پسوریازیس و ریسک فاکتور های که این بیماری بر روی قلب دارد قابل بررسی نیست. اما التهابات پوستی یکی از عوامل مهم و اصلی این ارتباط است.

کسانیکه مبتلا به پسوریازیس هستند بروی پوست خود تکه های ضخیم و اضافی پوست دارند که اغلب این پوسته ها همراه با سوزش و خارش است. این بیماری بر اثر مشکلات سیستم ایمنی پوست بوجود می آید بطوری که سیستم ایمنی به سلول های سالم پوست حمله می کند و بازخورد این حملات باعث التهابات پوستی می شود. متخصصین بر این باورند که التهابات مزمن در رگ های خونی باعث هایپرتنشن و بیماری های قلبی و سکته می شود.

دکتر بیگل عضو مرکز بین المللی تحقیقات پسوریازیس در این رابطه می گوید ما همیشه شاهد این بوده ایم که بیماری های قلبی، دیابت و فشارخون بالا در مبتلایان به پسوریازیس شیوع بیشتری داشته است. همچنین بیمارانی که در کنار پسوریازیس با دستگاه فشارسنج دیجیتال یا عقربه ای، فشارخون آنها سنجیده شد، نتیجه این بود که فشار خون بالا نیز دارند در کنترل فشارخون ناموفق تر بوده اند و برای پزشکان دانستن این نکته بسیار حائز اهمیت است که مبتلایان به پسوریازیس در خطر مبتلا شدن به هایپرتنشن کنترل نشده هستند.

البته کسانیکه دچار التهابات و مشکلات دیگر پوستی هستند نیز در معرض این خطرات قرار دارند و باید این نکته را نیز اضافه کنیم که بیماری پسوریازیس تنها به سطح پوست ختم نمی شود و این مشکل ممکن است باعث مشکلات قلبی و متابولیک نیز شود.

برطبق گفته این متخصص هنوز جای این امیدواری باقی است که افراد با تغییراتی که در سبک زندگی خود میدهند مانند ترک سیگار، داشتن رژیم غذایی سالم و همچنین پرداختن به فعالیت های بدنی می توانند تغییرات بزرگی را بوجود آورند.

تمامی این نتایج بر اساس اطلاعات ذخیره شده از 13300 نفر از افراد بالغ که 1300 نفر از آن ها دچار پسوریازیس بوده اند بدست آمده است. 60 درصد ازکسانیکه پسوریازیس در بیشتر از 10 درصد ازپوست آن ها گسترش یافته است دارای فشارخون کنترل نشده و بالا هستند.

از دیگر عواملی که به بالارفتن فشارخون دامن می زند و باعث افزایش ریسک ابتلا به این بیماری می شود شامل: استعمال سیگار، اضافه وزن و مصرف الکل می باشد اما همچنان پسوریازیس به تنهایی یکی از عوامل مهم ابتلا به فشارخون بالا می باشد.


خرید انواع دستگاه ماساژور بدن از برند امسیگ


 

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید