کودکان در معرض ابتلا به فشارخون بالا

کودکان در معرض ابتلا به فشارخون بالا
شاید شما هم مانند بسیاری از افراد، زمانیکه صحبت از فشارخون بالا به میان می آید به افراد مسن فکر میکنید، اما باید بدانید این بیماری به هیچ وجه مربوط به کسانیکه سن بالایی دارند، نیست و هرکسی در هر سن و سالی می تواند به این بیماری دچار شود و دانستن این نکته از آنجایی حائز اهمیت است که کودکان هم در معرض ابتلا به فشارخون بالا هستند.

در این مقاله سعی داریم به بررسی اینکه چرا آمار ابتلا به فشارخون بالا در میان کودکان افزایش یافته است بپردازیم. برای شناخت بهتر این موضوع اولین قدم آشنایی با علل و عوامل فشارخون بالا در میان کودکان است.


فشار خون بالا در کودکان چیست؟

فشارخون به فشاری که خون به هنگام گردش در شریان ها، به دیواره رگ ها وارد می کند می گویند و در شرایط غیر معمول فشار بیشتری به این جداره ها وارد می شود. این فشار باعث بازشدن بیش از حد رگ ها می شود، تا خون بتواند براحتی در آن ها جریان پیدا کند. در کسانیکه مبتلا به فشارخون بالا هستند، آسیب های ناشی از هایپرتنشن و یا فشارخون بالا،  منتهی به دیواره رگ ها نمی شود و این آسیب به قلب و سایر ارگان ها نیز انتشار میابد. در افراد بالغ با سنجش فشارخون و اندازه گیری آن براحتی می توان فشارخون بالا در این افراد تشخیص داد. برای این کار می توان از دستگاه فشارسنج دیجیتال استفاده کرد. در کودکان نیز سنجش فشارخون به همین صورت انجام می پذیرد، هرچند که اعداد بدست آمده باید با دقت بیشتری بررسی شوند. پزشک متخصص باید اعداد بدست آمده از کودک را مطابق با جدول سن، جنسیت و قد کودک بسنجد تا بتواند در این رابطه تصمیم گیری دقیقی انجام دهد.


فشارخون بالا چه تاثیری برروی کودکان می گذارد؟

مانند بالغین، کودکان نیز از آسیب های طولانی مدتی که فشارخون بالا بر سلامتی دارد در امان نیستند، این عوارض شامل بیماری های قلبی، سکته، بیماری ها کلیوی می باشد. پیشنهاد می شود با داشتن یک دستگاه فشارسنج دیجیتال مچی در منزل، همواره فشار خون خود و فرزندانتان را بررسی کنید.


چاقی و فشار خون درکودکان

از ریسک فاکتورهای ابتلا به بالارفتن فشارخون در کودکان، می توان به داشتن سابقه خانوادگی فشارخون و چاقی اشاره کرد. سایر عوامل خطرناک شامل مصرف برخی از داروها، مثل داروهای تنظیم خواب می باشد. مهمترین عامل اصلی ابتلا به فشارخون بالا چاقی در کودکان است. چاقی نه تنها باعث افزایش ریسک ابتلا به فشارخون می شود، بلکه باعث افزایش احتمال ابتلا به سایر بیماری ها مثل دیابت و بیماری های قلبی نیز می شود. در مراجعه به پزشک یا چکاپ دوره ای فرزندتان، معمولا پزشکان با دستگاه فشار سنج عقربه ای فشار کودک شما را به دقت اندازه گیری می کنند، که با یادداشت کردن مستمر آن ها می توانید به احتمال در خطر بودن وضعیت فشار فرزند خود پی ببرید.

در بیشتر مواقع چاقی در کودکان با دیگر بیماری ها ارتباط دارد اما دو علت اصلی ابتلا به چاقی شامل:

پرخوری و رعایت نکردن رژیم غذایی سالم ، بسیاری از کودکان بیش از نیاز بدنشان خوراکی مصرف می کنند، همچنین وقتی در رژیم غذایی کودکان اسنک های ناسالم گنجانده شود و ازغذاها و خوراکی های پر شکر استفاده شود، همگی می تواند باعث چاقی و افزایش وزن در کودکان شود. در نتیجه والدین نه تنها به میزان غذایی مصرفی کودکانشان باید توجه داشته باشند بلکه باید به کیفیت غذای مصرفی نیز دقت کنند.

از دیگر عوامل چاقی در کودکان می توان به کم تحرکی آن ها اشاره کرد. این روزها کودکان بیشتر زمان خود را صرف تماشای تلویزیون می کنند و از ورزش و انجام تحرکات فیزیکی خودداری می کنند.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید