علت افسردگی چیست؟

علت افسردگی چیست؟
آیا تا بحال برایتان این سوال پیش آمده است که چه عواملی باعث افسردگی مزمن می شود؟ شاید به شما گفته شده باشد که دچار افسردگی مزمن هستید و درآزمایشات پزشکی هم اینگونه مشخص شده است که به این بیماری مبتلا هستید. این سوال برای همه ما پیش می آید که چرا برخی از افراد به افسردگی دچار می شوند و برخی دیگر خیر.

افسردگی یکی از بیماری های پیچیده است که هیچکس دقیقا نمی داند که این بیماری بر اثر چه چیزی بوجود می آید، تنها مسئله ای که مشخص است اینست که این مشکل علت و دلایل مختلفی دارد.

برخی از افراد به خاطر بیماری های مختلف به افسردگی دچار می شود. برخی دیگر بخاطر تغییراتی که در زندگی آن ها بوجود می آید مانند از دست دادن عزیزان به افسردگی مبتلا می شوند.

پیشنهاد خرید از امسیگ: خرید بالش طبی


عوامل اصلی که باعث افسردگی می شوند چیست؟

در ادامه از دلایلی نام برده ایم که شانس ابتلا به افسردگی را بالا می برند. این موارد شامل:

  • سوء استفاده جسمی و یا جنسی: باعث آسیب پذیری اشخاص در زندگی می شود و در نهایت این آسیب ها منجر به افسردگی مزمن می شود.
  • داروها: برخی از داروهای پزشکی، مانند ایزوترتینوین که برای درمان آکنه بکار می رود باعث افزایش ریسک ابتلا به افسردگی می شود.
  • دوگانگی: افسردگی در برخی افراد بر اثر آسیب پذیری بیولوژیکی بوجود می آید، این دوگانگی ممکن است از طرف اعضای خانواده به شخص برسد و یا خود فرد در درونش ایجاد کرده باشد.
  • مرگ و یا از دست دادن: غم و سوگواری به خاطر از دست دادن عزیزان و کسانیکه دوستشان دارید، درست است که طبیعی و دشوار است اما شانس ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد.
  • ژنتیک، داشتن سابقه خانوادگی: افسردگی درصد ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. همانطور که گفته شد این بیماری بسیار پیچیده است و احتمال می رود که براثر تاثیرات چند ژن بوجود آید، یک ژن به تنهایی نمی تواند باعث افسردگی شود. این ژن ها مانند ژن هایی هستند که دلیل بوجود آمدن اختلالات روانی هستند اما عملکرد واضح و روشنی مانند بیماری های ژنیتیکی ندارند.
  • اتفاقات بزرگ: حتی اتفاقات خوبی مانند فارق التحصیلی، ازدواج، شغل جدید نیز می تواند همراه با افسردگی شود، همانطوری که اتفاقاتی مانند طلاق، جابجایی، از دست دادن کار و شغل باعث افسردگی می شوند. هرچند افسردگی مزمن از واکنش شما به اتفاقات استرس زای زندگی بوجود نمی آیند، اما باید بدانید هر یک از این اتفاقات ممکن است ریشه ی افسردگی مزمن باشند.
  • سایر مشکلات شخصی: دوری از اجتماع به دلیل داشتن بیماری و یا جدا شدن از خانواده و یا گره های اجتماعی، ریسک ابتلا به افسردگی مزمن را افزایش می دهد.
  • بیماری های سخت: برخی اوقات افسردگی بدلیل مصرف دارو و یا ابتلا به بیماری های سخت می باشد.
  • مواد مخدر: بیشتر از 30 درصد از افرادی که مواد مخدر استفاده می کنند معمولا به افسردگی مزمن دچار هستند. اگر مصرف الکل و یا مواد مخدر باعث بهتر شدن آنی روحیه و یا خلق و خو در افراد شود، اما استفاده از این مواد در بلند مدت باعث تشدید و بدتر شدن افسردگی در این افراد می شود.

می توانید برای منزل یا محیط کار خود دستگاه بخور تهیه نمایید تا از خشکی بیش از حد هوا به خصوص در فصول سرد سال جلوگیری شود.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید