تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا

تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا
با شروع فصل سرما، یکی از بیماری های همه گیر سرماخوردگی است. سرماخوردگی با آب ریزش بینی، سرفه و گلوی خشک آغاز می شود. اغلب برای همه تشخیص اینکه آیا سرما خورده ایم و یا دچار آنفولانزا شده ایم و یا اینکه حتی آلرژی ما دوباره برگشته است اغلب کمی دشوار است و بیشتر وقت ها نشانه های این بیماری ها به دلیل شبیه بودن به یکدیگر، با هم اشتباه گرفته می شوند. البته میان این سه بیماری نشانه های یکسانی وجود دارد اما برخی از علایم وجود دارند که می توانند به تشخیص بهتر کمک کنند.

 


شروع سرماخوردگی

سرماخوردگی معمولا با گلو درد آغاز می شود و قبل از اینکه متوجه شوید دچار علایمی مثل آبریزش بینی، عطسه، تب و سرفه می شوید. بطور معمول وقتی سرما می خورید تب نمی کنید اما اگر درجه حرارت بدن شما بیش از حد بالا رفت و تب داشتید احتمال اینکه آنفولانزا گرفته باشید بیشتر می شود. تب یکی از نشانه های است که وقتی بدن دچار عفونت به باکتری و یا ویروس می شود از خود نشان می دهد.

روزهای اول سرماخوردگی آبریزش بینی شما بسیار زیاد است و این آبریزش به صورت به صورت مایع رقیق می باشد اما در روزهای بعد این مایع سفت تر و تیره تر می شود و در هفته دوم از سرماخوردگی ممکن است درگیر سرفه نیز شوید.

از آنجایی که یکی از عوامل تحریک کننده آسم سرماخوردگی می باشد باید در این مواقع از پزشک متخصص مشورت بخواهید تا اگر لازم باشد در دارو های آسم خود تغییر ایجاد کنید.

اگر در دوران سرماخوردگی شاهد خشکی گلو بیش از حد و سرفه های خشک و شدید بودید احتمال اینکه بدن شما به باکتری آلوده شده باشد بسیار زیاد است. اگر این سرفه ها بعد از گذشت دو تا سه هفته بهبود نیافت شما حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. معمولا نشانه های سرماخوردگی بعد از دو تا سه روز از آلودگی به ویروس سرماخوردگی پدیدار می شود و این نشانه ها برای 3 تا 7 روز در شما باقی می ماند. بعد از گذشت این دوره ممکن است شما احساس بهبودی کامل نکنید و همچنان احساس مریضی برای چند هفته داشته باشید.

بیشترین زمانیکه شما سرماخوردگی را به دیگران انتقال می دهید سه روز اول این بیماری است اما بعد از این سه روز هم، یعنی هفته اول امکان انتقال این بیماری به دیگران نیز وجود دارد.

آیا آلرژی دارید و یا سرما خورده اید؟

برخی اوقات آلرژی با سرماخوردگی اشتباه گرفته می شود بدلیل اینکه هر دوی این بیماری ها علایم و نشانه های یکسانی دارند. اگر علایم و نشانه های بیماری به سرعت شروع شده و بعد از یک تا دو هفته بهبود یافته اند به احتمال زیاد این بیماری آلرژی نیست.

زمانیکه سیستم ایمنی بدن شما نسب به جرم ها بیش از حد معمول واکنش نشان می دهد شما مبتلا به آلرژی می شوید. این واکنش ها معمولا به گرد و غبار و گرده گیاهان می باشد و در اثر این واکنش شدید سیستم ایمنی، در بدن شما هیستامین ترشح می شود و ترشح این ماده باعث آبریزش بینی، سرفه و عطسه می شود.

تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا

آنفولانزا و سرماخوردگی هر دو جز بیماری هایی هستند که با شروع فصل سرما بسیار شایع می شوند. این دو بیماری توسط ویروس های متفاوتی ایجاد می شوند اما علائم مشابهی دارند به همین دلیل تشخیص آنها از یکدیگر کار راحتی نیست.
به طور کلی علائم آنفولانزا شدیدتر از سرماخوردگی ست و دوره درمان نیز در آن طولانی تر است. سرماخوردگی عموما با گرفتگی و یا آبریزش بینی همراه است در صورتی که آنفولانزا مشکلات جدی سلامتی مانند عفونت های باکتریایی و یا بستری شدن به همراه دارد. البته ممکن است حتی شدید تر باشد و تاثیرات جدی تری بر روی سلامتی شما داشته باشد.
 

چگونه می توان آنفولانزا و سرماخوردگی را از هم تشخیص داد؟

از آنجا که علائم آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار زیاد هستند و بسیار هم به هم شبیه هستند تشخیص این دو از هم کاری سخت و یا حتی غیر ممکن است. اما با این وجود آزمایش هایی وجود دارند که در روز های اولیه ابتلا می توانند به شما بگویند به آنفولانزا مبتلا هستید یا خیر.
 

علائم آنفولانزا و سرماخوردگی چیست؟

علائم آنفولانزا ممکن است شامل تب یا احساس تب و لرز، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی یا گرفتگی بینی، درد و کوفتگی عضلانی، سردرد و بی حالی باشد. علائم سرماخوردگی اغلب خفیف تر از آنفولانزا است.
 
علائم و بیماری آنفولانزا سرماخوردگی
نشانه شروع ناگهانی و غیر منتظره تدریجی
تب معمولی خفیف
درد معمولی کم
لرز نسبتا رایج و شایع غیر معمول
خستگی و ضعف معمولا گاهی اوقات
عطسه کردن گاهی اوقات نسبتا رایج و شایع
گرفتگی بینی گاهی اوقات نسبتا رایج و شایع
گلودرد گاهی اوقات نسبتا رایج و شایع
سرفه و ناراحتی در قفسه سینه نسبتا رایج و شایع خفیف تا متوسط
سردرد رایج خفیف

نحوه درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

اگر احساس کسالت کردید و برای درمان بیماری حتما به پزشک مراجعه کنید و از مصرف خودسرانه قرص و دارو اجتناب کنید. ما در این قسمت راهکارهایی برای افزایش روند بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا را ارائه دادیم؛ با ما همراه باشید:

  • استراحت:

استراحت کافی به بهبود بیماری و افزایش قدرت و توان بدنی شما کمک می‌کند.

  • مواد غذایی مغذی مثل سوپ

مصرف مواد غذایی مقوی نیز به افزایش توان بدنی شما کمک می‌کند. همچنین غذاهای آب‌پز که از روغن در پخت آن‌ها استفاده نشده گلو درد و التهاب آن را کاهش می‌دهد.

  • دستگاه بخور

استفاده از دستگاه بخور به نرم شدن گلو و باز شدن راه بینی و بهبود تنفس شما کمک می‌کند.

  • مصرف ویتامین سی

مصرف ویتامین سی سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند.

  • زنجبیل

مصرف زنجبیل درد گلو را تسکین می‌بخشد و به بهبود گرفتگی بینی کمک می‌کند.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید