مراحل رشد جنین تا 9 ماهگی

مراحل رشد جنین تا 9 ماهگی
جنین انسان از لحظه لقاح اسپرم و تخمک تا لحظه تولد روند رشد و تکامل را سیر می کند. این روند به طور معمول 9 ماه زمان می برد. در ادامه به جزئیات این 9 ماه پرداخته ایم.

ماه اول

در این ماه لقاح کم کم رشد می کند و اطراف آن را مایعی فرا می گیرد.به تدریج اطراف لقاح کیسه ای از مایع تشکیل می شودکه به آن کیسه آب یا  کیسه آمنیوتیک می گویند. این کیسه به رشد کودک کمک می کند.

در این ماه جفت نیز رشد می کند. جفت قسمت ارتباطی بین مادر و کودک است که مواد مغذی را از مادر به کودک و مواد زائد را از کودک به مادر منتقل می کند.

چهره ابتدایی با دایره های تاریک و بزرگ برای چشم ها شکل می گیرد. دهان، فک پایین و گلو در حال رشد هستند. سلول های خونی شکل می گیرند و گردش خون آغاز می شود.

این قلب کوچک تا پایان هفته چهارم 65 بار در دقیقه می تپد. تا پایان ماه اول، کودک شما حدود 6.35 میلی متر طول دارد. یعنی کوچکتر از یک دانه برنج

ماه دوم

جزئیات صورت کودک شما رشد می کند. در دو طرف سر کودک، پوستی به عنوان گوش ظاهر می شود. قسمت های کوچکی که در آینده به دست ها و پاها تبدیل می شوند شکل می گیرد، انگشتان دست ها و پاها و چشم ها تشکیل می شوند.

شبکه عصبی ( مغز، نخاع و سایر بافت های عصبی سیستم عصبی مرکزی) به خوبی شکل می گیرند. دستگاه گوارشی و اندام های حسی شروع به رشد می کنند. استخوان ها شروع به جایگزین غضروف شدن می کنند.

سر کودک نسبت به بدن آن بزرگتر است. تا انتهای ماه دوم کودک شما حدود 25.4 میلی متر طول و 9 گرم وزن دارد.

در هفته 6 ام معمولا ضربان قلب کودک شما قابل شنیدن است. پس از هفته هشتم، کودک شما دیگر “جنین” محسوب می شود.

دمای بدن بیانگر خوبی برای وضعیت سلامت بدن است. بهتر است با استفاده از یک تب سنج دیجیتال و گرفتن دمای بدن از وضعیت سلامت بدن خود همواره مطلع باشید.

ماه سوم

در این ماه بازوان، دست ها و پاها و انگشتان به طور کامل شکل می گیرند. کودک شما می تواند دهان خود را باز و بسته کند و دست خود را مشت کند. ناخن ها شروع به رشد می کنند و گوش ها نیز شکل می گیرند.

دندان ها شروع به شکل گیری می کنند. اندام های تولید مثل کودک شما نیز رشد می کنند. اما تشخیص جنسیت کودک در این ماه هنوز دشوار است.

تا پایان ماه سوم تمامی اندام های کودک شما شکل گرفته است. تمامی اندام ها در حال حاضر وجود دارند ولی هنوز در حال رشد هستند و کامل نشده اند.

سیستم گردش خون و ادرار در حال کار است و کبد صفرا تولید می کند. در پایان ماه سوم، کودک شما حدود 10 سانتی متر طول و 28 گرم وزن دارد.

از آنجایی که بخش قابل توجهی از بدن کودک شما شکل گرفته است، احتمال سقط جنین بع از ماه سوم به شدت کاهش می یابد.


آیا می دانستید هوای اطراف شما بر سلامت جنین تاثیر گذار است؟ با خرید دستگاه بخور به سلامت خود و فرزندتان کمک کنید.


ماه چهارم

در این ماه ضربان قلب کودک شما از طریق دستگاه قابل شنیدن است. انگشتان دست و پا به خوبی شکل گرفته اند. پلک ها، ابروها، مژه ها، ناخن ها و موها نیز در این ماه شکل میگیرند.

دندان ها و استخوان ها متراکم تر می شوند. کودک شما می تواند انگشتان خود را حرکت دهد. بدن خود را بکشد و یا حتی به صورت خود دست بزند.

سیستم عصبی شروع به کار می کند. اندام های تولید مثل جنین در این ماه به  طور کامل رشد می کنند و دکتر شما در سونوگرافی می تواند ببیند که شما دختر دارید یا پسر.

در پایان ماه چهارم کودک شما در حدود 15 سانتی متر طول و 113 گرم وزن دارد. بهتر است همواره وزن خود را با یک ترازوی دقیق مانند ترازو دیجیتال اندازه بگیرید تا کنترل بهتری روی وضعیت سلامت خود و فرزندتان داشته باشید.

ماه پنجم

در این ماه ممکن است شما تحرکاتی را از کودک خود حس کنید. زیرا عضلات او شکل گرفته است و در حال حرکت دادن و ورزش آنها است.

موی سر کودک شما شروع به رشد می کند. شانه ها، پشت و سایر نقاط بدن کودک با موی نرمی به نام Langudo پوشانده می شود. این مو از کودک شما محافظت می کند و معمولا در پایان هفته اول به دنیا آمدن نوزاد از بین می رود.

پوست کودک شما با پوشش سفید رنگی به نام Vernix Caseosa پوشیده میشود. این ماده پنیری برای محافظت از پوست کودک شما در معرض تابش مایع آمنیوتیک است. این پوشش تا قبل از تولد بر روی پوست کودک باقی می ماند.

در پایان ماه پنجم کودک شما در حدود 25 سانتی متر طول و 226 تا 453 گرم وزن دارد.

 

پیشنهاد امسیگ: با خرید دستگاه فشار سنج دیجیتال، فشار خون خود را همواره بررسی کنید.

 

ماه ششم

پوست کودک شما قرمز رنگ است. چین و چروک و رگ های آن از طریق پوست شفاف کودک قابل مشاهده هستند. خطوط انگشت کودک شکل می گیرد. پلک ها شروع به باز و بسته شدن می کنند.

کودک شما صداها را می شنود و با حرکت کردن یا افزایش پالس به آنها پاسخ می دهد. شما می توانید برخی احساسات کودک خود را نیز حس کنید.

اگر کودک بعد از هفته 23 ام به دنیا بیاید، نارس است و تحت مراقبت های شدید ممکن است زنده بماند. در پایان ماه ششم کودک شما حدود 30 سانتی متر طول و حدود یک کیلوگرم وزن دارد.

ماه هفتم

کودک شما به رشد و توسعه ادامه می دهد. شنوایی کودک شما به طور کامل توسعه نیافته است. او اغلب موقعیت خود را تغییر می دهد و به محرک های بیرونی مانند صدا، درد و نور پاسخ می دهد.

مایع آمنیوتیک شروع به کم شدن می کند. در پایان ماه هفتم کودک شما حدود 36 سانتی متر طول و بین 1 تا 2 کیلوگرم وزن دارند. در صورتی که کودک شما بعد از این ماه به دنیا بیاید، زنده می ماند.


 تجربه برخورداری از یک ماساژ ریلکسیشن با خرید ماساژور بدن از امسیگ


ماه هشتم

کودک شما همچنان به بالغ شدن و ذخیره کردن چربی ادامه می دهد. در این ماه ممکن است شما حرکات بیشتری را از کودک خود حس کنید. مغز کودک در این زمان به سرعت در حال رشد است و کودک می تواند ببیند و بشنود.

بیشتر سیستم های داخلی تکامل یافته اند اما ریه ها هنوز کامل نشده اند. در پایان ماه هشتم کودک شما در حدود 45 سانتی متر طول و 2.2 کیلوگرم وزن دارند. در این شرایط خواب شما سختتر می شود. پیشنهاد می شود برای استراحت بهتر از تشک و بالش طبی استفاده کنید.

ماه نهم

کودک شما به رشد و بالغ شدن ادامه می دهد. ریه ها به طور کامل رشد می کنند. حرکات کودک شما بیشتر می شود. او می تواند چشمان خود را باز و بسته کند. سرش را بچرخاند و محیط اطراف خود را درک کند و به صداها و نور و تماس پاسخ می دهند.

کودک برای به دنیا آمدن آماده می شود. شما ممکن است تحرکات بیشتری را حس کنید. ولی کودک برای آماده شدن برای زایمان تغییر موقعیت می دهد.

کودک در لگن شما پایین می رود و معمولا سر نوزاد را به سمت دهانه رحم پایین می آید که برای زایمان آماده باشد. در پایان ماه نهم کودک شما حدود 46 تا 50 سانتی متر طول و حدود 3.1 کیلوگرم وزن دارد.

 

پیشنهاد امسیگ: خرید شیردوش برقی امسیگ

 

سخن آخر

بارداری زمان بسیار حساس و مهمی است. با دانستن این که در هر ماه چه اتفاق هایی برای جنین در حال وقوع است و کارهایی که بهتر است برای جنین انجام دهید، کودکانی سالم تر داشته باشید و خطر بارداری خود را به حداقل برسانید. استرس و نگرانی مادر به جنین منتقل می شود و باعث آسیب وی میشود. پس در 9 ماهه بارداری بیشتر مراقب باشید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید