کدام برنامه ورزشی مناسب است؟

کدام برنامه ورزشی مناسب است؟
زمانی که ما به دنبال تغییرات سالم در زندگی خود هستیم اغلب از دیگران الگو برداری می کنیم و فکر میکنیم اگر روشی که آنها استفاده کرده اند برای آنها جوابگو بوده است برای ما نیز همانگونه خواهد بود.

هرچند الگو برداری ازموفقیت دیگران کار پسندیده ای است و باعث ایجاد انگیزه در ما می شود اما تنوع رشته‌های ورزشی ممکن است شما را کاملا گیج کند. هنگامی که وارد باشگاه می‌شوید لیستی از کلاس‌های متنوع و رشته‌های ورزشی مختلف به شما پیشنهاد می‌شود و ممکن است ندانید که چه ورزشی‌ را باید انتخاب کنید.

خصوصیات برنامه ورزشی مناسب

شاید باور نکنید اما بهترین برنامه ورزشی، برنامه شخصی است. شما برای داشتن یک برنامه ساده ورزشی باید سه اصل ساده را رعایت کنید. شما باید فعالیتی انجام دهید که ضربان قلب را افزایش دهد، ورزش قدرتی که باعث ساخت ماهیچه شود و در نهایت به بدن استراحت دهید.

برای تهیه یک برنامه شخصی، ورزشی را انتخاب کنید که هرکدام از سه اصل ذکر شده را پوشش دهد اما قبل از هر چیز چند سوال از خودتان بپرسید:

  1. چه ورزشی روحیه شما را بهتر خواهد کرد؟
  2. چه ورزشی مناسب تیپ بدنی شماست؟
  3. چه چیز‌هایی در ورزش کردن انگیزه شما را چند برابر خواهد کرد؟

ممکن است یک مربی خصوصی یا یک باشگاه مجهز انگیزه شما را چند برابر کند.

از همه مهتر شما باید از آن ورزش لذت ببرید و احساس خوبی داشته باشید. این مسئله که شما از فعالیت ورزشی که انجام می دهید خشنود هستید امری ضروری است و به هیچ وجه نباید احساس کنید که مجبور به انجام آن هستید. گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد اما شما باید گزینه ای را انتخاب کنید که شما را پرانرژی، قوی و هیجان زده می کند. ورزشی را انتخاب کنید که مشکلات تناسب اندامی و سلامت شما را بهبود ببخشد.

نکاتی که باید هنگام دریافت برنامه ورزشی مناسب رعایت کرد

اگر مشکلات فیزیکی دارید بهتر است قبل از شروع ورزش مورد نظرتان، با پزشک مشورت کنید. در برخی از موارد پزشک به شما اجازه انجام آن ورزش خاص را نمی دهد و شما را تشویق می کند به منظور بهبود وضعیت جسمانی خود به ورزش دیگری بپردازید.

سه اصل انجام فعالیت های ورزشی

  1. 150 دقیقه فعالیت ورزشی در هفته که منجر به افزایش ضربان قلب شود. اگر شما 5 بار در هفته ورزش می کنید هر جلسه باید به مدت 30 دقیقه باشد. ورزشی که انجام می دهید حتما نباید ورزش هوازی باشد هدف اینست که شما با انجام آن فعالیت ورزشی ضربان قلب خود را افزایش دهید و عرق کنید.
  2. انجام ورزش های قدرتی 2 بار در هفته. انجام ورزش های قدرتی دوبار در هفته یعنی شما در هر جلسه باید کلیه ی ماهیچه ها مثل شکم، ران ها، شانه ها و ...را نشانه بگیرید و تمامی این عضلات را تقویت کنید.
  3. 1 یا 2 روز در هفته استراحت کنید. استراحت دادن به بدن میان جلسات ورزشی اجازه بازسازی عضلات را به بدن می دهد و این نکته بسیار مهمی است که به بدن اجازه ریکاوری را بدهید. برای استراحت می توانید از یکی از روش های ماساژ، حمام طولانی و یا یوگا استفاده کنید.
محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید