چگونه از سلولیت، ترک پوستی و جای زخم خلاص شویم؟

چگونه از سلولیت، ترک پوستی و جای زخم خلاص شویم؟
سه مشکل عمده و اساسی که اکثر افراد کم و بیش با آن مواجه هستند شامل ترک های پوستی و سلولیت و جای زخم می باشد. اکثر بانوان بعد از بارداری و زایمان دچار ترک های پوستی می شوند. جای زخم نیز بخصوص در افرادی پوست آنها دچار آکنه می شود بسیار مشاهده می شود. سلولیت هم کم و بیش در اکثر افراد دیده می شود.

جای زخم

جای زخم بر اثر واکنش پوست بدن نسبت به بهبودی زخم بوجود می آید. پوست ما اولین لایه محافظتی بدن برای جلوگیری از ورود بیماری ها و عفونت هاست. معمولا زخم ها و اسکارها تنوع خیلی زیادی دارند و باید بر اساس شرایط هر زخم، درمان مخصوص رو دریافت کرد. در حالت کلی جای زخم به دو دسته تقسیم می شود اسکار های که به صورت خطی هستند و اسکار هایی که سطح بیشتری از پوست را تحت پوشش قرار داده اند که با نام اسکار کلوئیدی شناخته می شوند. بسیاری از افراد ممکن است به صورت ژنتیکی بعد از ایجاد زخم روی بدن، با اسکار کلوئیدی یا برآمده مواجه شوند. این اسکارها زمانی ایجاد میشوند که کلاژن در پوست بیش از حد رشد کرده و باعث ایجاد حالت برآمده، نامنظم و به صورت گوشت اضافه روی پوست و محل زخم میشود. چند روشی که می تواند موثر در درمان جای زخم باشد شامل موارد زیر می باشد.

  • لیزر
  • درما ابریژن
  • جراحی
  • فیلر

ترک های پوستی

ترک پوستی معمولا روی شکم، ران‌ها، و بالای بازوها دیده می‌شوند. دلایل بروز این علائم شامل کاهش یا افزایش وزن شدید و ناگهانی، تغییر ناگهانی در حجم بدن، عوامل وراثتی و بارداری هستند. وقتی که پوست کشیده می‌شود، کلاژن پوست ضعیف می‌شود و باعث تشکیل خطوط ظریفی در زیر بالاترین لایه پوست می‌شود. در ابتدا، ترک‌های پوستی ناشی از کشیدگی، قرمز یا صورتی رنگ هستند. با گذشت زمان، خط نقره‌ای رنگ و باریکی در سطح پوست ایجاد می‌شود که شکل نهایی این ترک‌ها را به وجود می‌آورد. محصولاتی که در آن ها از ویتامین E و یا کره کاکائو استفاده شده برای پوست شما مفیداند اما باعث از بین رفتن این خطوط نخواهند شد. روش هایی که می توانید با استفاده از آن ها ترک های پوستی را درمان کنید شامل موارد زیر می باشد.

  • لیزر
  • میکرودرم ابریژن
  • کرم‌های  tretinoin

سلولیت

سلولیت نوعی چربی است که به شکلی متفاوت روی پوست نمایان می‌شود. علت سلولیت را باید این گونه معرفی کرد که این نوع خاص از چربی زیر پوستی، بین عضلات و فیبرهایی که پوست را به عضله وصل می‌کند، گیر کرده است و با فشاری که کیسه‌های چربی به بافت پوست وارد می‌کنند، ظاهری پرتقالی شکل به پوست می‌دهند و فرورفتگی‌هایی را روی پوست به وجود می‌آورند.

سلولیت‌ها اغلب بعد از سنین بلوغ دیده می‌شوند و در خانم‌ها به دلیل اینکه حجم فیبر در بافت‌های مفصلی و ارتباط دهنده آنها بیشتر است، به میزان بیشتری وجود دارد که به حدود۸۰-۹۰ درصد می‌رسد. ممکن است در خانم‌های جوان هم سلولیت دیده شود ولی میزان آن در افرادی که سن بالاتری دارند، به دلیل نازک شدن پوست بیشتر است.

با افزایش چربی و شل شدن عضلات بدن، درصد بروز سلولیت بیشتر می‌شود. از دیگر علل سلولیت پوست رژیم غذایی ناسالم، کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، ورزش نکردن، کم آبی، درصد چربی بدن و متابولیسم ضعیف هستند. تنها روش درمانی تایید شده توسط FDA استفاده از لیزر های تری اکتیو می باشد.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید