چگونه می توانیم از سنگ کلیه جلوگیری کنیم؟

چگونه می توانیم از سنگ کلیه جلوگیری کنیم؟
سنگ کلیه یکی از بیماری های دردناکی است که مشکلات زیادی را برای کلیه ها وبدن ما بوجود می آورد. بهترین راه رهایی از سنگ کلیه پیشگیری از ابتلا به آن است. مواردی که با اجرای آن، می توانیم از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنیم، بسیار ساده و راحت هستند و دچار نشدن به این مشکل، ساده تر از چیزی است که فکر می کنید. با مصرف خوراکی های سالم ورعایت رژیم غذایی، مایعات فراوان، داروهای مناسب، شانس بوجود آمدن سنگ کلیه را در خود پایین می آورید و شاید با رعایت کردن همین رژیم بتوانید برای همیشه از سنگ کلیه راحت شوید!

در ادامه این مقاله می خواهیم شما را با نکاتی که باید برای جلوگیری از سنگ سازی کلیه ها، به آن توجه داشته باشید، آشنا کنیم.

کلیه چه کسانی سنگ ساز است؟

سنگ کلیه اصطلاحی است که به تمامی انواع سنگ های کلیه،اعم از کوچک، کریستالی اطلاق می شود. هر نوع سنگ کلیه به دلایلی غذایی متفاوتی بوجود می آیند. برخی از این سنگ ها بر اثر عفونت کلیه ها ساخته می شوند و برخی دیگر به خاطر وجود مواد آلی خاصی در سیستم بدن شما.

ژن ها هم در این میان بی تاثیر نیستند. 40 درصد از کسانی که کلیه های سنگ ساز دارند، خانواده درجه یک آن ها نیز کلیه های سنگ ساز داشته اند. بدن این افراد کلسیم زیاد و یا سیترات کمی دفع می کند.

دلایل ایجاد سنگ کلیه

  • حجم ادرار: زمانی که مصرف آب کمی دارید، حجم ادرار شما نیز کم می‌شود و این امر سبب بروز بیماری سنگ کلیه در شما می‌شود.
  • چاقی، زمانی که اضافه وزن دارید، کلیه ها بیشتر سنگ سازی می کنند و این شرایط همچنان مشابه وقتی است که دیابت دارید.
  • نقرس، زمانی که اوریک اسید در بدن شما بالا می رود به نقرس مبتلا می شوید. این بیماری باعث بوجود آمدن سنگ های کریستالی می شود.
  • جراحی سیستم گوارشی، اگر شما در سیستم گوارشی خود عمل جراحی انجام دادید ریسک شما برای ابتلا به سنگ کلیه بالا می رود.
  • کلسیم بالا، برخی از شریطی که باعث بالا رفتن میزان کلسیم در خون می شود موجب ساخت سنگ در کلیه ها می شود.
  • بیماری های کلیوی، برخی از بیماری ها در کلیه نیز باعث سنگ سازی آن می شود.

مردان میانسال بیشتر در خطر سنگ سازی کلیه ها هستند اما این اتفاق می تواند برای هر شخصی در هر سنی روی دهد.

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید به چه نکاتی توجه داشته باشید؟

مشاوره گرفتن از متخصص تغذیه می‌تواند در پیشگیری از اتلا به بیماری سنگ کلیه جلوگیری کند.

همچنین در صورت بروز هرگونه علائمی، سریع به پزشک مراجعه کنید تا روند درمان سریع تر صورت گیرد و راحت تر باشد.


افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند، می دانند که درد آن غیر قابل تحمل است. سنگ کلیه بدون هیچ گونه اقدامات پیشگیرانه ظاهر می شود. برای کسانی که سنگ کلیه کوچک دارند، مشکل حادی وجود ندارد ولی در موارد دیگر خیر. طریقه ی شکل گیری سنگ کلیه سنگ کلیه به این صورت شکل می گیرد که برخی از مواد شیمیایی به صورت کریستال در ادرار فرد متمرکز شده، آن گاه کریستال ها به توده های بزرگتر (سنگ کلیه) تبدیل می شوند که می توانند از مجاری ادرار عبور کنند. در صورتی که مجاری ادرار را مسدود کند، باعث ایجاد درد می شود.

روش های جلوگیری از سنگ کلیه

1. نوشیدن آب به مقدار زیاد نوشیدن آب فراوان موجب دفع مواد شیمیایی در ادرار شده که باعث ایجاد سنگ کلیه می گردد، لذا به مقدار زیاد آب بخورید.

2. دریافت کلسیم به میزان کافی در صورتی که کلسیم بیش از حد در رژیم غذاییتان موجود باشد، احتمال شکل گیری سنگ کلیه بالا می رود. لذا اطمینان حاصل کنید که کلسیم را به میزان کافی دریافت کنید.

3. کاهش مصرف سدیم مصرف سدیم بالا منجر به افزایش مقدار کلسیم در ادرار شده و بدین ترتیب احتمال شکل گیری سنگ کلیه بالا می رود. شایان ذکر است که کاهش مصرف سدیم برای فشار خون و قلب نیز مناسب است.

4.کاهش مصرف پروتئین حیوانی مصرف بیش از حد پروتئین حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و غذاهای دریایی موجب ایجاد سنگ کلیه می گردد. لذا در مصرف پروتئین حیوانی توجه کنید. 5. مصرف برخی از مواد مغزی به میزان کافی چغندر، شکلات، اسفناج، چای، آجیل و ... به ایجاد سنگ کلیه کمک می کند. لذا بهتر است در میزان مصرف آن ها توجه کنید.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید