همه چیز در رابطه با بیماری لوپوس و راه‌های پیشگیری از آن

همه چیز در رابطه با بیماری لوپوس و راه‌های پیشگیری از آن
از بیماری لوپوس چه می‌دانید؟ بیماری لوپوس چیست؟ بیماری سیستم ایمنی به نام لوپوس یا به طور دقیق‌تر لوپوس اریتماتوز سیستمیک، بیماری است که سلول‌های پوست توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار می گیرند. سیستم ایمنی بدن در شرایط نرمال وظیفه حفظ و دفاع از سلول های بدن را دارد اما در این بیماری به دلیل حملاتی که به سلول های پوست می کند، پوست دچار آسیب و بیماری می شود. در ادامه با علائم و روش‌های درمان بیماری لوپوس آشنا می‌شویم.

چه کسانی لوپوس می گیرند؟

برطبق تحقیقات موسسه آمریکایی لوپوس، 1.5 میلیون نفر در آمریکا مبتلا به لوپوس هستند. این بیماری در رنگین پوستان و سیاه پوستان بیشتر از سفید پوستان دیده می شود. این بیماری در زنان و مردان وجود دارد اما 90 درصد کسانی که در آن ها لوپوس تشخیص داده می شود زنان هستند. زنان بین 14 تا 45 سال بیشترین آمار ابتلا به این بیماری را دارند بطوری که از هر 250 نفر، یک نفر این بیماری را دارد.

علایم و نشانه های بیماری لوپوس چیست؟

نشانه های این بیماری از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است. در برخی از افراد ممکن است نشانه های کمی از این بیماری وجود داشته باشد و در بعضی دیگر علایم بیشتری وجود داشته باشد. این نشانه ها متفاوت و زیاد هستند در ادامه به بعضی از آن ها اشاره می کنیم.

  • درد مفاصل
  • تب بی دلیل
  • التهاب مفاصل
  • خارش پوست
  • درد در قفسه سینه با تنفس عمیق
  • تکه های قرمز پروانه شکل در سطح پوست
  • ریزش مو
  • حساسیت به نور خورشید
  • احساس سردی در انگشتان و تغییر رنگ آن ها به بنفش

برای مبتلایان به لوپوس چه مشکلاتی رخ خواهد داد؟

کسانی که به این بیماری مبتلا هستند اغلب از تب‌های پی در پی، کاهش وزن، احساس خستگی و کوفتگی شکایت می کنند. بیشترین مشکلی که مبتلایان به این بیماری خواهند داشت، در واقع حملات سیستم ایمنی به بخشی از بدن و ارگان های داخلی آن خواهد بود. در ادامه به برخی از این قسمت ها که تحت تاثیر این بیماری قرار یم گیرد اشاره خواهیم کرد.

لکه‌های قرمز روی پوست

پوست از متداول ترین بخش هایی است که این بیماری به آن حمله می کند. به دلیل وجود تکه های قرمز رنگ بر روی سطح پوست، این بیماری، به بیماری پروانه ای نیز مشهور است. یک نوع از لوپوس وجود دارد که تنها پوست را تحت تاثیر قرار می دهد، نشانه های این نوع لوپوس شامل تکه های بزرگ و مدور قرمز رنگ بر روی پوست است که به زخم منتهی می‌شود.

آرتروز و درد مفاصل

آرتروز و درد مفاصل یکی دیگر از شایع ترین مشکلات لوپوس می باشد. درد در مفاصل وجود خواهد داشت بدون اینکه حتی در این قسمت‌ها التهابی دیده شود. آرتروز در این بیماری می تواند بصورت موقت برای چند روز و یا چند هفته باشد و یا این که بطور دائم بخشی از این بیماری شود.

مشکلات کلیوی

کسانی که کلیه هایشان درگیر این بیماری می‌شود، با خطر مرگ دست و پنجه نرم می کنند. مشکلات کلیوی در بین افرادی که سایر نشانه های لوپوس را دارند مانند آرتروز بیشتر شایع است.

خون، در گیر شدن خون با این بیماری می تواند با نشانه و یا بدون هیچ علایمی باشد. مبتلایان به این بیماری شاهد کاهش شدید میزان گلبول های قرمز و سفید در خون خود هستند.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید