یائسگی

یائسگی
یائسگی شرایط طبیعی بدن است که زنان بعد از میانسالی و زودتر از آن تجربه می کنند. کلمه یائسگی برگرفته از حالت فیزیکی است که برای بانوان بعد از توقف قاعدگی بوجود می آید. با قطع شدن دوره قاعدگی، دیگر امکان بارداری برای زنان وجود ندارد.

چه عواملی باعث یائسگی می شود؟

در رحم زنان از بدو تولد، مقدار نامحدودی تخمک ذخیره شده است. هورمون های استروژن و پروژسترون که وظیفه کنترل قاعدگی را برعهده دارند در رحم تولید می شوند. زمانی یائسگی رخ می دهد که رحم تخمک گذاری نمی کند و قاعدگی ماهیانه متوقف می شود. بعد از سن 40 سالگی یائسگی برای بانوان امری طبیعی است اما در برخی دیگر این اتفاق زودتر از این سن می افتد که ممکن است به دلیل انجام عمل های جراحی و یا آسیب دیدگی رحم بر اثر شیمی درمانی  باشد. به هردلیلی که یائسگی زودتر از 40 سالگی رخ دهد به آن یائسگی زودرس می گویند.

یائسگی طبیعی طی مراحل مختلفی رخ می دهد و به هیچگونه دارو یا جراحی نیاز ندارد. این پروسه آهسته آهسته و در 3 مرحله اتفاق می افتد.

مرحله اول، مرحله قبل از یائسگی، این مرحله چندین سال قبل از یائسگی روی میدهد و رحم کمتر هورمون استروژن تولید می کند. این دوره تا زمان یائسگی به طول می انجامد تا آنجایی که رحم بطور کامل تخمک گذاری را قطع کند. در یک تا دو سال آخر از این دوره، هورمون استروژن به شدت کاهش میابد و بانوان دچار علایم یائسگی می شوند.

مرحله دوم، یائسگی، زمانی وارد این مرحله می شوید که از آخرین باری که پریود شده اید یک سال گذشته باشد. در این دوره رحم بطور کامل تخمک گذاری را قطع و بیشترین میزان استروژن را تولید می کند.

مرحله سوم، پسا یائسگی، سال ها پس از یائسگی، در این مرحله زنان دچارعلایمی مثل گرگرفتگی می شوند و ریسک ابتلا به بیماری های که بر اثر کمبود هورمون استروژن بوجود می آیند بیشتر می شود. یکی از کارها برای حفظ بهتر سلامت بدن استفاده از دستگاه بخور سرد در محیط خانه است. البته می توانید با قرار دادن دستگاه تصفیه هوا در خانه هم هوای سلامتری داشته باشید که در نتیجه به سلامت جسمانی شما کمک خواهد کرد.


چه شرایطی باعث یائسگی زودرس می شود؟

یائسگی زودرس می تواند به دلایلی مختلفی از جمله عمل های جراحی و شرایط پزشکی، مشکلات سیستم ایمنی و یا وجود برخی از ژن ها اتفاق بیافتد. دلایلی دیگری باعث بوجود آمدن این مشکل می شوند که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

بطور طبیعی وظیفه رحم ساخت و تولید هورمون های استروژن و پروژسترون است، تغییر میزان هریک این هورمون ها زمانی اتفاق می افتد که به دلایل مختلفی رحم تصمیم به توقف تولید تخمک ها می کند. وقتی این اتفاق قبل از سن 40 سالگی روی می دهد به آن از کارافتادگی زودرس رحم می گوییم. این از کار افتادگی می تواند بصورت دایم، مانند یائسگی زودرس، نباشد.

برخی از بیماری ها مانند سرطان رحم منجر به انجام جراحی می شود که طی آن لوله های رحم و یا کل رحم برداشته می شود. همچنین شیمی درمانی و درمان با اشعه می تواند آسیب جدی به رحم وارد کند.


سنجش دقیق دمای بدن با تب سنج دیجیتال امسیگ


نشانه های یائسگی

یکی از معمول ترین نشانه های یائسگی، گرگرفتکی می باشد. سایر نشانه ها شامل:

  • قاعدگی نامنظم
  • بیخوابی (پیشنهاد میکنیم برای خواب بهتر از بالش طبی استفاده نمایید)
  • تغییر خلق و خو
  • افسردگی
  • عصبانیت و کج خلقی
  • سردرد
  • سختی در کنترل ادرار
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید