7 وسایلی که برای پیشگیری از سرماخوردگی باید تمیز شوند

7 وسایلی که برای پیشگیری از سرماخوردگی باید تمیز شوند
با آغاز فصل پاییز شاید شما هم یکی از افرادی باشید که آبریزش بینی دارید و گاهی سرفه می کنید، خبر بد اینست که به احتمال زیاد شما دچار سرماخوردگی شده اید. در ادامه مقاله شما را با علایم سرماخوردگی آشنا کرده و 6 وسیله ای که درخانه موجب انتقال این بیماری به دیگران می شود و باید تمیز نگه داشته شوند را، به شما معرفی می کنیم.

 


نشانه های سرماخوردگی

سرماخوردگی معمولا با گلو درد شروع می شود و قبل از اینکه به خود بیایید علائمی مثل آبریزش بینی، عطسه، خستگی و کوفتگی، و سرفه را نیز خواهید داشت. استفاده از دستگاه رطوبت ساز به کاهش التهاب گلو و بهبود آبریزش بینی کمک می‌کند.

معمولا همراه سرماخوردگی تب نمی کنید، اما اگر تب داشتید، این نشانه ابتلا به یک عفونت و یا آنفولانزا می باشد. برای چند روز اول احساس مریضی دارید و آبریزش بینی کم کم از حالت آبکی،  تبدیل به مایعی غلیظ و تیره رنگ می شود و همچنین در هفته دوم از سرماخوردگی ممکن است سرفه های خفیف نیز داشته باشید.

از آنجایی که سرماخوردگی می تواند باعث تحریک آسم نیز شود کسانیکه دچار این بیماری هستند باید با پزشک خود مشورت کنند تا بتوانند تغییرات لازم در برنامه دارویی خود بوجود آورند.

اگر سرفه ها همراه با خلط تیره رنگ است و درجه حرارت بدن شما بالا رفته و تب کرده اید این احتمال وجود دارد که عفونت باکتریایی نیز گرفته باشید. اگر این سرفه ها ظرف چند هفته بهتر نشدند حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و با مشورت وی به درمان خود ادامه دهید.

نشانه های سرماخوردگی بعد از 1 تا 3 روز بعد از ورود ویروس به بدن نمایان می شود و بین 3 تا 7 روز این علایم ادامه دارند، بعد ازیک هفته دوران سخت سرماخوردگی به پایان می رسد اما ممکن است این علایم همچنان ادامه داشته باشد. در 3 روز اول این بیماری شما امکان انتقال آن را به دیگران دارید،  اما همچنان باید درهفته اول سرماخوردگی موارد بهداشتی را رعایت کنید تا دیگران را مریض نکنید!


مهم ترین وسایل انتقال سرماخوردگی

در این میان وسایلی که در خانه باید تمیز نگه داشته شوند تا از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری شود شامل:

1- دستگیره ها و شیردستشویی

برای شستن دستان کثیف همیشه از شیر های دستشویی استفاده می کنیم و اگر این دستگیره ها خوب تمیز نشوند محل خوبی برای زندگی ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی می شوند و البته این محل جای خوبی برای رشد قارچ ها و باکتری ها نیز می باشد.

2- جا مسواکی

طبق تحقیقات جا مسواکی یکی از آلوده ترین جا ها می باشد که این ظرف ها باید یک تا 2 بار در هفته شسته شوند.
3- اسباب بازی کودکان

برای پیشگیری از ابتلا کودکان به سرماخوردگی باید وسایل بازی آن ها هر ماه شسته شود.

4- تاچ اسکرین ها

تبلت، گوشی موبایل محل خوبی برای تجمع ویرویس ها و انتقال بیماری هستند، طبق دستو.رات لازم این گجت ها را پاکسازی کنید.

5- کنترل تلویزیون

بدلیل اینکه ویروس سرماخوردگی بر روی پلاستیک و سطوح سخت بیشتر زنده می ماند و وسایلی مانند کنترل تلویزیون که یکسره در دسترس تمامی افراد خانواده است، باید پاکسازی شود.

6- شستن دست ها

یکی از مهمترین راه های انتقال این بیماری از طریق دست هاست ، پس برای جلوگیری از آن دستان خود را مرتب بشویید.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید