سرماخوردگی در کودکان

سرماخوردگی در کودکان
آیا کودک شما هم با عطسه و سرفه از گلو درد شکایت می کند؟ در روی زمین والدینی پیدا نمی شوند که در این شرایط قرار نگرفته باشند. در این مقاله سعی داریم که شما را با نشانه های سرماخوردگی آشنا کنیم و اینکه چگونه می توانید فرزندنتان را از سرماخوردگی دور نگه دارید.

سرماخوردگی چیست؟

بیش از 200 نوع ویروس باعث سرماخوردگی می شوند؛ اما ویروس راینو یکی از متداوال ترین عوامل سرماخوردگی است. آنتی بیوتیک ها، که وظیفه مبارزه با باکتری ها را دارند، فرزند شما را نمی توانند در درمان سرماخوردگی یاری کنند بدلیل اینکه بیماری های واگیردار بوسیله آنتی بیوتیک درمان نمی شود. به غیر از نوزادان و کسانی که مشکل سیستم ایمنی دارند، سرماخوردگی برای کودکان سالم هیچ خطری ندارد و بعد از 4 تا 10 روز بدون هیچ درمانی برطرف می شود.

وقتی که کودک دچار سرماخوردگی می شود، زمانی است که دچار آبریزش بینی شده  و احساس خوبی ندارد و این احساس اغلب همراه با سرفه و گلو درد است. در آغاز گلو درد بدلیل ترشحات داخلی (خلط) شروع می شود و بعد که ترشحات از پشت بینی به سمت گلو حرکت کرد گلو درد آغاز می شود؛ در این زمان می‌توانید با استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز موجب نرم شدن گلو و باز شدن راه بینی کودکتان بشوید.

وقتی سرماخوردگی کودک شما بدتر می شود ممکن است با این نشانه ها از خواب بیدار شود.

  • آبریزش بینی
  • اشک آلود بودن چشمان
  • عطسه
  • احساس خستگی
  • تب
  • گلو درد
  • سرفه

ویروس سرماخوردگی سینوس ها، گلو و گوش را تحت تاثیر قرار میدهد و حتی کودک شما ممکن است دچار استفراغ و کم آبی بدن شود. کودک شما در ابتدا از سردرد و گرفتگی بینی شکایت خواهد کرد اما بعد از مدتی آبریزش بینی شروع شده و ماده ای تیره رنگ و غلیظ از بینی خارج می شود.

کودکان و نوزادان زیر 2 سال، بین 8 تا 10 بار در سال سرما خواهند خورد. کودکان قبل از سن 7 سالگی 9 بار سرماخوردگی را در سال تجربه خواهند کرد و بالاتر از این سن بین 2 تا 4 بار در سال به این بیماری دچار می شوند.

چگونه می توان از سرماخوردگی کودکان جلوگیری کرد؟

زمانی که وسیله ای توسط کسی که سرماخورده است لمس می شود و سپس توسط کودک شما همان شیئ دوباره لمس شود، باعث انتقال ویروس سرماخوردگی می شود. دستگیره در، ریموت تلویزیون، کی برد ، خودکار، کامپیوتر، نرده ها اشیایی هستند که اغلب موجب انتقال ویروس سرماخوردگی می شوند. این ویروس بر روی این اشیا می توانند برای ساعت ها زنده بمانند و زندگی کنند. شستن دست ها یکی از بهترین راه های مقابله با این ویروس است، به کودکان خود یاد دهید که قبل از صرف غذا، بعد از دستشویی و بعد از بازی در مدرسه، دست هایشان را بشویند. شستن دست ها با آب گرم و صابون، در 20 ثانیه باعث از بین رفتن جرم ها می شود.

از کودک بخواهید که با خواندن  دو بار شعر تولدت مبارک از شستن کافی دست ها اطمینان حاصل کند. همچنین استفاده از ضدعفونی کننده دست ها نیز برای جلوگیری از پخش شدن جرم ها راه حل خوبی به شمار می آید. به فرندتان یاد دهید به هنگام عطسه کردن با دست جلوی دهان خود را بگیرد و بعد از سرفه و یا عطسه دست های خود ا بشوید تا از انتقال سرماخوردگی به  دیگر کودکان جلوگیری شود.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید