آیا مواد افزودنی در غذا موجب نفخ شکم می‌شود؟

آیا مواد افزودنی در غذا موجب نفخ شکم می‌شود؟
نفخ، مشکل گوارشی بسیار شایع و طبیعی است که با بلع هوا به همراه غذا و خوردن غذاهای نفخ آور پدید می‌آید. نفخ به معنای مقدار زیادی باد در روده است که سبب بزرگ جلوه دادن شکم و فشار در آن می‌شود. در ادامه به بررسی و شناخت انواع مواد افزودنی که باعث ایجاد نفخ می‌شوند؛ می‌پردازیم.

اینولین

امروزه می‌دانیم هرچقدر مواد افزودنی غذاها کمتر باشد بهتر است. اما برخی اوقات این مواد افزودنی برای ما مفید هستند به‌طور مثال: اینولین؛ اینولین فیبری است که به‌طور طبیعی در گیاهانی مانند: کنگر فرنگی، مارچوبه، پیاز و سیر یافت می‌شود. اینولین پروبیوتیک است و این بدین معناست که باکتری‌های مفید بدن از اینولین تغذیه می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که اینولین باعث رشد باکتری‌های مفید بدن شده و در نتیجه افزایش این باکتری‌های مفید بر سلامت کلی بدن بسیار تاثیرگذار است.

سلامت باکتری‌های مفید بدن نیز سبب تقویت سیستم ایمنی و هضم بهتر غذا می‌شود. اینولین در روده باریک جذب نمی‌شود و منبعی برای تغذیه باکتری‌های مفید درون روده می‌باشد. اینولین در پودر پروتئین، نان‌های رژیمی و ماست و بستنی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما مشکل اینجاست که اینولین با سیستم گوراشی برخی از افراد سازگار نیست. هرچند بیشتر افراد بالغ تنها نیمی از فیبر مورد نیاز بدن خود را، در رژیم غذایی روزانه مورد استفاده قرار می‌دهند، اما مصرف فیبر بیشتر باعث جلوگیری از بیماری‌هایی نظیر یبوست می‌شود. در مطالعات انجام شده نشان داده شد که مصرف اینولین با کاهش دادن اشتها و به وجود آوردن احساس سیری باعث کاهش وزن نیزمی‌شود. همچنین مصرف اینولین باعث جذب بیشتر و بهتر کلسیم از غذایی دریافتی می‌شود.

باوجود تمامی مزایای ذکر شده اینولین در برخی افراد ممکن است موجب نفخ شکم، باد کردن شکم و درد شکمی شود. اینولین پس از ورود به روده سریعا توسط کولون ها شکسته می شود که همین امر موجب بروز برخی از عوارض ناخواسته می گردد. اگر شما هم مشکوک به این هستید که آیا به اینولین حساسیت دارید یا خیر باید این نکته را بدانید که سیستم گوارشی بدن شما بعد از مدتی ممکن است با اینولین تطبیق پیدا کرده و قادر به تحمل آن باشد.

برای اینکار می توانید مصرف پودر اینولین را تدریجی آغاز کنید و هربار کمی از آن به نوشیندنی و یا غذاهای خود اضافه کنید و با گذشت زمان کم کم این مقدار را افزایش دهید. عوارض جانبی اینولین که باعث بروز مشکلات برای شما می شود، با استفاده‌های مداوم و طولانی بهبود می‌یابد. با این حال ممکن است برخی افراد نتوانند این پروسه طولانی  و حتی مقدار کمی از اینولین را نیز تحمل کنند.

با وجود اینکه  مصرف اینولین موثر در کنترل دیابت است و همچنین باعث کاهش وزن می شود و برای بسیاری از افراد خطری دربر ندارد اما اگر شما جز دسته افرادی هستید که از آلرژی های غذایی رنج می برید حتما قبل از خرید محصولات لبنی مثل ماست و یا بستنی و برخی آبمیوه ها که بطور طبیعی در آنها فیبر وجود ندارد، برچسب روی این محصولات را بدقت مطالعه فرمایید، بدلیل اینکه اگر در توضیحات محصول نوشته شده باشد که دارای فیبر است حتما مقدار کمی اینولین به محصول اضافه شده است.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید