عفونت گوش چیست؟

عفونت گوش چیست؟
عفونت گوش یکی از معمول ترین بیماری های است که گوش ما را دچار درد های غیر قابل تحمل می کند. گوش درد معمولا در نوزادان و یا کودکان اتفاق می افتد اما گاهی اوقات بزرگسالان نیز دچار عفونت گوش، در اثر استخر و شنا و یا پاک کردن گوش با لوازم غیر بهداشتی می شوند. در ادامه این مقاله سعی داریم تا دلیل بوجود آمدن عفونت گوش را برای شما شرح دهیم.

عفونت گوش میانی معمولا در نتیجه ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و یا سایر بیماری های تنفسی پدیدار می شود. دلیل بوجود آمدن این عفونت، ارتباط گوش میانی با مجاری تنفسی است. جرم ها و باکتری که در مجاری تنفسی مثل بینی و یا سینوس ها رشد میکنند می توانند از طریق این مجاری به گوش میانی رسیده و در آنجا رشد و تکثیر پیدا کنند.

بیشتر والدین کم و بیش طعم شب بیداری هایی که وقتی فرزندانشان به عفونت گوش دچار شده اند را چشیده اند. به غیر از چکاب های معمول کودکان تقریبا عفونت گوش یکی از دلایلی است که والدین را مجبور به مراجعه پزشک می کند. در ایالات متحده هرساله 30 میلیون ویزیت دکتر به علت عفونت گوش گزارش شده است.

امروزه نیمی از آنتی بیوتیک ها برای عفونت گوش تجویز می شود و حتی در ایالات متحده هزینه داروهای تجویز شده برای این بیماری سالانه به 2 میلیارد دلار می رسد. اگر عفونت گوش درمان نشود و به آن بی توجهی شود ممکن است عواقب وخیم تری را برای ما رقم بزند. از بیماری های که ممکن است در اثر عدم رسیدگی به این بیماری دچار شویم فلج عضلانی صورت، ناشنوایی و ... است.


دلیل ابتلا به عفونت گوش چیست؟

گوش میانی، فضای کوچکی پشت پرده گوش است که با تهویه هوا کمک به خشک و تمیز نگه داشتن گوش میانی می کند.

یکی از دلایلی که باعث می شود این تهویه هوا بدرستی انجام نشود، مختل بودن عملکرد شیپور استاش است. زمانی که شیپور استاش بسته می شود و یا دچار گرفتگی می شود نمی تواند از خود هوا را عبور دهد و این با عث می شود تا فضای گوش میانی مرطوب و گرم شده و تبدیل به مکان مناسبی برای رشد میکروب ها و جرم ها شود.

در کودکان و نوزادان شیپور استاش عموما بسیار نرم و نارس است و ممکن است به درستی عمل نکند. آلرژی، عفونت های سینوسی، ویروس سرماخوردگی همگی باعث می شوند تا شیپور استاش نتواند هوا را از خود عبور داده و به گوش میانی برساند.

زمانی که پزشک معالج پرده گوش را معاینه کند اگر پرده گوش قرمز رنگ شده و یا اینکه ملتهب شده باشد آنگاه می تواند تشخیص دهد که فرد دچار عفونت گوش شده است. از دیگر عوامل ابتلا به عفونت گوش آلرژی به گرد و غبار و یا گرده افشانی گیاهان و همچنین حساسیت به موی حیوانات و غذا می باشد. این آلرژی ها و حتی قرارگرفتن در معرض دود سیگار و هوای آلوده باعث بوجود علایمی شبیه به سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند که در نتیجه عفونت گوش بوجود می آید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید