چگونه با ورزش متابولیسم خود را بالا ببریم؟

چگونه با ورزش متابولیسم خود را بالا ببریم؟
شاید شما هم این روزها نام متابولوسیم را شنیده باشید و برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که متابولیسم چیست و چه نقشی در اضافه وزن و چاقی دارد. اگر در پی کاهش وزن هستید و یا اینکه میخواهید وزن خود را ثابت نگه دارید، یکی از اساسی ترین مسائلی که باید به آن توجه کنید متابولیسم بدنتان است.

متابولیسم چیست؟

چرخه تبدیل کالری های دریافتی به انرژی مورد نیاز برای بدن متابولیسم نام دارد. متابولیسم بالا باعث سوختن بیشتر کالری و در نتیجه کاهش وزن می شود. متابولیسم در واقع مهمترین بخش از بدن شماست که وظیفه تبدیل غذا به انرژی را دارد، برخی از افراد متابولیسم سریع تری نسبت به دیگران دارند.

چه عواملی باعث سرعت کنترل متابولیسم یا سوخت و ساز انرژی در بدن می‌شود؟

  1. عوامل موثری که شما آن ها را کنترل نمی کنید، مانند: سن، ژنیتیک. 
  2. برخی اوقات مشکلات تیروئید باعث کاهش سرعت متابولیسم می شود. 
  3. ورزش

یکی از عواملی که باعث افزایش متابولیسم شما می شود ورزش است. سلول های ماهیچه ای نیاز به انرژی زیادی دارند و این بدین معناست ماهیچه ها بیشترین کالری را می سوزانند. در واقع این سلول ها نسبت به سلول های چربی بیشترین کالری را می سوزانند و حتی زمانیکه شما ورزش نمی کنید همچنان این سبلول ها در حال مصرف کالری هستند. در نتیجه حتی بعد از اتمام ورزش و عرق کردن ماهیچه های شما فعال هستند و تاثیرات ورزش بروی ماهیچه های شما ادامه خواهد داشت.

هرچه سن شما بالاتر رود نیاز بدن شما به ورزش بیشتر می شود. با بالا رفتن سن ماهیچه های خود را از دست می دهید و این کمتر شدن حجم ماهیچه ها باعث آهسته تر شدن سرعت متابولیسم شما می شود. اما مسئله مهم این است که اگر ورزش کنید این اتفاق برای بدن شما رخ نخواهد داد. برای فعال نگه داشتن ماهیچه های خود از دو روش زیر می توانید استفاده کنید.

هرنوع ورزش ایروبیک مانند زومبا و یا دودین باعث بالارفتن سوخت و ساز در بدن می شود و درنتیجه کالری بیشتری می سوزانید. اگر این ورزش ها را شدیدتر انجام دهید کالری بیشتری می سوزانید. می توانید این تمرین ها را با ورزش های کاردیو ترکیب کنید، در واقع هدف این است که تعادلی میان شدت وسختی انجام این ورزش ها ایجاد کنید و مدام در حال سویچ کردن باشید. یعنی ورزشی که شما انجام می دهید باید شما را به چالش بکشد نه اینکه یا در حال آسودگی باشید و یا پشت هم ورزش های سنگین انجام دهید.

بدلیل اینکه سلول های ماهیچه کالری بیشتری نسبت به سلول های چربی بدن می سوزانند قوی تر کردن عضلات ماهیچه بوسیله انجام ورزش های قدرتی(کار با وزنه) باعث می شود که ماهیچه ها تبدیل به یک ماشین موثر سوخت کالری شوند، حتی زمانیکه بدن شما در حال استراحت است.

دو بار در هفته و انجام یک تا 2 ست تمرین با وزنه روی ماهیچه های اصلی و مهم بدن، می تواند یکی از راه های اصلی برای رسیدن به این هدف باشد. این نکته را فراموش نکنید که با انجام اینگونه از ورزش ها شما نه تنها به ماهیچه های خود کمک می کنید بلکه به سایر اعضای بدن مثل قلب، استخوانها و حتی خلق و خوی خود کمک بسیاری می کنید.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید