فواید بخور برای حیوانات خانگی

فواید بخور برای حیوانات خانگی
فواید بخور برای پت ها از جمله موضوعات مهمی است که بسیاری از افراد حتی کسانی که مدت زمان طولانی از یک حیوان خانگی نگه داری می کنند از آن غافل هستند. در سال های اخیر مقالات علمی مختلفی در زمینه تاثیر بخور بر روی حیوانات خانگی نوشته شد و اطلاع رسانی های وسیعی انجام پذیرفت که موجب گردید صاحبان حیوانات خانگی نسبت به نگهداری آن ها توجه بیشتری داشته باشند.

در ادامه قصد داریم که در بخش های مجزا و تفکیک شده اطلاعاتی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید .

اهمیت رطوبت هوا برای حیوانات خانگی

از آنجا که هدف اصلی استفاده از دستگاه بخور تنظیم سطح رطوبت محیط منزل یا محل کار شما می باشد، باید بدانید که رطوبت روی حیوانات خانگی شما چه تاثیری می گذارد.

مانند ما انسان ها، رطوبت می تواند نقش مهمی در سلامت سگ ها یا حیوانات خانگی شما داشته باشد. هنگامی که هوا خشک باشد، رطوبت پوست حیوانات خانگی کشیده شده و باعث خشکی پوست و ایجاد جوش روی پوست و حتی ریزش موی آن ها می گردد. از آنجایی که غشای مخاطی آن ها در این شرایط ضعیف تر می گردد، آن ها مستعد ابتلا به عفونت هستند.

گذشته از این، بسیاری از سگ ها از آلرژی و آسم رنج می برند. از آنجایی که در هوای خشک آلرژن ها و آلاینده های بیشتری وجود دارد، سگ های شما احتمال بیشتری برای ابتلا به آبریزش بینی، مشکلات تنفسی، حملات آسم و یا سایر مشکلات تنفسی را دارند.

از آنجایی که دستگاه بخور سرد برای جلوگیری از خشکی هوا و ایجاد رطوبت کار می کند، حیوانات خانگی از وجود چنین دستگاهی در خانه خوشحال خواهند شد.

بسیاری از افراد در سال های اخیر می پرسند که بخور برای حیوانات خانگی خوب است؟ یا خیر؟.

برای پاسخ گویی به این پرسش باید گفت، قطعا حیوانات نیز همچون تمامی موجودات زنده دیگر نیازمند هستند که در شرایط دمایی متناسبی زندگی کنند. رطوبت یکی از مهم ترین معیارهای تعیین شرایط هوایی متعادل و استاندارد است. کسانی که در محیط خانه شان پت یا همان حیوان خانگی نگهداری می کنند، ضرورتاً باید به فکر میزان رطوبت موجود در محیط خانه باشند. در غیر این صورت حیوان خانگی آن ها نمی تواند شرایط مساعدی را برای رشد و زندگی داشته باشد.

بسیاری از عوامل وجود دارند که استفاده از دستگاه های بخور را ضروری می کنند. در واقع بسیاری از حیوانات خانگی در معرض خطر ابتلا به انواع آلرژی ها هستند. در نتیجه در صورتی که آن ها آلرژی بگیرند موهایشان دچار ریزش شده و با شوره های مو مواجه می شوند. از مزایای رطوبت ساز برای حیوانات خانگی این است که شرایط رطوبت محیط را به شکلی تنظیم می کنند که پت ها مشکلاتی را تجربه نکنند.

از سوی دیگر نیز عدم فراهم نمودن شرایط آب و هوا و رطوبت مناسب در محل زندگی حیوانات خانگی باعث می شود که روند رشد بسیاری از میکروب ها و قارچ ها فراهم گردد و حیوانات خانگی به آنها دچار شوند. برای مثال کک ها و کنه ها در بدن این حیوانات رشد می کنند و در نهایت جان و سلامت آن‌ها را به خطر می اندازند.

میزان رطوبت مورد نیازحیوانات خانگی

تمامی انواع حیوانات خانگی از جمله گربه، سگ، خرگوش، سنجاب و ... به طور کلی شرایط دمایی و زندگی مشابه با انسان ها را دارند. زیرا که از دیرباز نزد انسان ها و در همان محلی که انسان ها رشد می کنند بوده اند. در نتیجه در طول زمان و در اثر عوامل ژنتیکی و همزیستی با انسان ها با شرایط مساعد برای بدن انسان ها تطبیق یافته اند.

به طور عمده درجه رطوبت باید بین 40 تا 60 درجه باشند تا بتوانند اکسیژن و رطوبت متناسبی را دریافت نمایند.

دستگاه های بخور زمانی که روشن می شوند و دمای محیط به این درجه می رسد شما به راحتی روی نمایشگر مشخص می شود. بنابراین بعد از اینکه متوجه شدید دمای هوا به چه میزانی رسیده می توانید مطمئن شوید که رطوبت مورد نیاز حیوانات تامین گردیده است.

می توانید فواید بخور برای گیاهان آپارتمانی را هم در این مقاله از امسیگ بخوانید.

روش های تامین رطوبت برای پت ها

روش های مختلفی برای تامین رطوبت برای پت ها وجود دارد. برای مثال استفاده از پنکه و کولر یکی از راه هایی است که می توانند رطوبت لازم یک محیط را ایجاد نمایند.

اما نکته ای که همواره یادآور می شوند این است که این راهکار ها به صورت اصولی و دقیق شما را نمی توانند به نتیجه برسانند. بنابراین بهتر است که از شیوه ای استاندارد یعنی استفاده از دستگاه بخور مسیر تامین رطوبت برای پت ها را طی کنید.

همانطور که در بخش قبلی ذکر گردید خشک بودن هوا می تواند بدن پت ها را با عارضه های منفی مواجه کند. بنابراین با هر شیوه ای که می توانید شرایط رطوبت مساعد را مهیا کنید.

خوش بختانه قیمت دستگاه های بخور در بازار به نحوی است که می توان با بودجه های مختلفی آن ها را خریداری نمود و به کار گرفت. در نتیجه هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و افراد با فراغ بال می توانند خرید انجام دهند.

بیشتر بخوانید: تفاوت بخور سرد و گرم

فواید استفاده از دستگاه بخور برای حیوانات خانگی

با توجه به آنچه که بالا گفتیم، می دانید که استفاده از یک مرطوب کننده در محیط خانه برای حیوانات خانگی می تواند مفید باشد. در ادامه به برخی از فواید استفاده از دستگاه بخور برای پت ها را بیان می کنیم.

راه بینی را باز می کند

بینی حیوانات خانگی خصوصا سگ ها، مکانی برای تصفیه هوا و تامین رطوبت و گرما است. وقتی هوا خشک می گردد، مخاط غلیظ و چسبناک می شود و حیوان خانگی شما از تنگی نفس رنج می برد. استفاده از یک دستگاه بخور برای تامین رطوبت هوای محیط، می تواند بینی را مرطوب و از ایجاد مخاط اضافه جلوگیری می کند.

رفع خشکی پوست

وقت حیوان خانگی شما پوست خشکی داشته باشد، باعث خارش در پوست شده و حیوان مرتب خود را می خاراند. این خارش موجب اذیت آن ها می گردد. با استفاده از دستگاه بخور سرد پوست حیوان خانگی شما دیگر دچار خشکی نمی گردد.

جلوگیری از واکنش های آلرژیک

هنگامی که سطح رطوبت هوا بالا برود، آلاینده ها در هوا به زمین نشسته و در نتیجه آلرژن های کمتری در هوای تنفسی حیوان خانگش شما می باشد.

کاهش خروپف

مانند باز کردن مجرای بینی، یک مرطوب کننده می تواند با آسان کردن تنفس حیوان خانگی شما، خروپف را نیز کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: فواید دستگاه بخور سرد

تاثیر بخور بر حیوانات خانگی

خطرات استفاده از دستگاه بخور برای پت

با وجود مزایای استفاده از دستگاه بخور، باید خطرات احتمالی را نیز در نظر گرفت.

سوختن: برخی از دستگاه های بخور دارای بخور گرم و داغ هستند، در نتیجه آب مخزن می تواند داغ باشد.

بسیاری از حیوانات خانگی مخصوصا سگ ها، بسیار کنجکاو هستند. هنگامی که دستگاه بخور را روشن می کنید، ممکن است بخواهند آن را لمس و حتی دستگاه را واژگون کنند. هنگامی که دستگاه واژگون می گردد، آب داغ خارج می شود و باعث سوختگی حیوان خانگی شما می شود. شما باید دستگاه بخور را در نقطه ای دور از دسترس حیوانات خانگی خود قرار دهید.

کپک، باکتری و گرد و غبار: یک دستگاه بخور می تواند به احتقان، سرفه، آسم و سایر مشکلات تنفسی کمک کند. با این وجود اگر به صورت منظم دستگاه بخور را تمیز نکنید، می تواند باعث ایجاد کپک و باکتری گردد و حیوان خانگی شما نیز در معرض این خطر قرار می گیرد.

شوک الکتریکی: دستگاه های بخور در صورت استفاده صحیح از دستگاه نمی توانند منجر به برق گرفتگی شوند. اما هنگامی که دستگاه در مجاورت پریز برق باشد، در صورت واژگون شدن دستگاه و ریختن آب در اطراف پریز برق امکان برق گرفتگی وجود دارد.

اسانس: استفاده از اسانس در دستگاه بخور برای ما به بهبود کیفیت خواب، بهبود خلق و خوی و بهبود سیستم تنفسی کمک می کند. ولی به عنوان مثال سگ ها حس بویایی بالایی نسبت به ما انسان ها دارند، بنابراین اسانسی که می تواند برای ما مفید باشد می تواند برای حیوان خانگی شما زیاد و حتی سمی باشد.

اولتراسونیک: بسیاری از مردم استفاده از دستگاه های بخور اولتراسونیک را ترجیح می دهند زیرا نسبت به سایر مدل های دستگاه بخور بی صداتر هستند. دلیل صدای بسیار پایین این دستگاه ها این است که گوش انسان ها صدای اولتراسونیک را نمی توانند بشوند. با این حال صدایی که برای ما قابل شنیدن نیست می تواند برای حیوان خانگی شما آزار دهنده باشد. هنگام استفاده از دستگاه رفتار حیوان خانگی خود را زیر نظر داشته باشید تا ببینید این فرکانس بالا می تواند بر آن ها تاثیر بگذارد یا خیر. برای آشنایی با این دستگاه مقاله طرز کار دستگاه بخور سرد اولتراسونیک را بخوانید.

ویژگی های دستگاه بخور مناسب حیوانات خانگی

دستگاه بخوری که برای تامین رطوبت محیط زندگی حیوانات خانگی مورد استفاده قرار می گیرد، نیاز است که دارای ویژگی هایی باشد تا بتوانیم امیدوار باشم محیط به طور کامل برای حیوانات مساعده شده است و ما خرید هوشمندانه ای داشته ایم. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قدرت بالایی داشته و در محیط های وسیع امکان تامین رطوبت را داشته باشد. در غیر این صورت محیط به درستی و تمام و کمال مرطوب نخواهد شد. در نهایت صرفاً یک دستگاه بخور خرید کرده ایم که توان مناسبی را نخواهد داشت.
  • میزان بخور آن قابلیت تنظیم داشته باشد تا بتوانیم شدت بخور مورد نیاز را برای محیط کنترل کنیم و در شرایط مختلف درجه آن را تنظیم نماییم.
  • مدت زمان کارکردن دستگاه قابل تنظیم باشد. بسیاری از دستگاه های بخور تایمر دار هستند و می توانید مدت زمانی که خودتان می خواهید کار کنند. پس زمانبندی برای عملکرد یک دستگاه بخور از جمله معیار های مهمی است که یک دستگاه بخور مناسب را از دیگر دستگاه ها متمایز می کند.
  • مهم ترین ویژگی یک دستگاه بخور خوب ابعاد مناسب دستگاه است. در واقع ابعاد دستگاه تا حد زیادی می تواند به شما کمک کند که در نقاط مختلف خانه قرار دهید و از مزایای آن بهره مند شوید؛ بدون این که نیاز باشد مساحت زیادی را برای قرار دادن آن اختصاص دهید.

خرید دستگاه بخور صورت امسیگ از نمایندگی رسمی امسیگ


معرفی بهترین دستگاه های بخور مناسب حیوانات خانگی

مهم ترین پرسشی که باید بعد از آگاهی از اهمیت دستگاه بخور برای حیوانات خانگی پاسخ داد این است که بهترین دستگاه بخور مناسب حیوانات کدامند.

دستگاه های بخور مناسب حیوانات خانگی تعدادی مدل هستند که می توانیم برخی از آنها را به شما معرفی کنیم. شما می توانید بعد از بررسی تمامی مدل ها و ویژگی های آن ها بهترین مدل را انتخاب کرده و برای محیط مورد نظرتان مورد استفاده قرار دهید.

مثل:

  1. دستگاه بخور سرد امسیگ مدل US416
  2. دستگاه بخور سرد امسیگ مدل US442
  3. دستگاه بخور سرد امسیگ مدل US444
  4. دستگاه بخور سرد امسیگ مدل US464
  5. دستگاه بخور سرد امسیگ مدل US468

خاتمه

در صورت وجود هرگونه ابهام و سوالی می توانید در بخش کامنت ها با ما در ارتباط باشید تا در اسرع وقت همکاران ما راهنمایی های تکمیلی را خدمت شما ارائه کنند.

در نهایت مزایای داشتن یک دستگاه بخور بیشتر از معایب آن است. دستگاه بخور نه تنها برای سگ ها ایمن و مفید هستند، بلکه برای کودکان و سایر حیوانات خانگی نیز مفید هستند. با وجود خطراتی، می توانید با رعایت نکاتی حیوانات خانگی خود را از خطر دور کنید و از فواید دستگاه بخور نهایت استفاده را نمایید. به یاد داشته باشید که در هنگام استفاده از دستگاه بخور گرم که آب در دستگاه به نقطه جوش می رسد، بسیار احتیاط کنید.

 

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید