آیا می دانستید اضطراب می تواند وارد استخوان خانم ها شود؟

آیا می دانستید اضطراب می تواند وارد استخوان خانم ها شود؟
برای همه ما استرس و اضطراب واژه ی جدیدی نیست و با زندگی مدرن امروزی اگر بگوییم همه ما روزانه درصدی از اضطراب را تجربه می کنیم خیلی دور از واقعیت صحبت نکرده ایم.

تا به امروز از تمامی مضراتی که اضطراب برای بدن ما دارد آگاه بوده ایم و می دانستیم اضطراب ارتباط مستقیم با مشکلات و بیماری ها قلبی دارد و باعث ریزش موها و کلی موارد و مشکلات دیگر برای سلامتی ما می شود. اما تحقیقات جدید به این لیست بلند بالا از مضرات اضطراب مورد دیگری هم اضافه کرده که در ادامه این مقاله به آن می پردازیم.

همه ما با خطرات پوکی استخوان برای بانوان در سنین بالا آشنا هستیم اما امروزه طی تحقیقات جدیدی که انجام شده است، محققان دریافته اند که استرس و اضطراب شانس شکستگی استخوان در بانوان را بالا می برد و این بدان معناست که بانوانی که نگران پوکی استخوان در دوران یائسگی هستند باید آرامش را به لیست موارد سلامتی که رعایت می کنند نیز اضافه کنند. نکات سلامتی بانوان البته بیشتر از این موارد است.

بر اساس آزمایش انجام شده بروی 200 خانم ایتالیایی که دوران یائسگی را سپری می کردند محققان دریافتند که اضطراب ارتباط مستقیم با مشکلات قلبی و سیستم گوارشی دارد. که البته این تنیجه تازه ایی برای ما نیست و کم و بیش از آن اطلاع داریم. بر طبق گفته محققین قبلا از ارتباط اضطراب با مشکلات قلبی سخن گفته شده بود اما هیچگاه از ارتباط اضطراب با ضعیف شدن استخوان ها سخنی به میان نیامده بود.

حقیقت اینست که زنانی که بیشتر مضطرب هستند کمتر به سلامتی خود اهمیت می دهند و درگیر رفتار ها و عادت هایی مانند سیگار کشیدن می شوند که بیشتر سلامتی خود را به خطر می اندازند. اثرات منفی هورمون های استرس باعث تضعیف استخوان ها می شود و ریسک شکستگی آن ها را بالا می برد. همچنین زنانی که از اضطراب بیشتری برخور دارند سطح ویتامین دی پایین تری در خون خود دارند و همانطور که می دانید کمبود ویتامین دی یکی از عوامل اصلی ابتلا به پوکی استخوان ها و در نتیجه شکستگی آنهاست.

مطالعات نشان می دهد که 7 درصد از جمعیت دنیا مبتلا به اختلال اضطراب هستند. افرادی که در آزمایش یاد شده شرکت کرده بودند بطور میانگین دارای 68 سال سن بودند و بروی  تمامی آنها مطالعات دقیقی از لحاظ سابقه شکستگی استخوان، آرتروز، سلامت قلب و ریه ها و عاداتی از قبیل سیگار و یا نوشیدن الکل انجام شد. همچنین میزان تراکم استخوان آنها نیز اندازه گیری شد. استعمال دخانیات تاثیر های دیگری بر سلامتی نیز دارد. پیشنهاد میشود مقاله تاثیر سیگار بر فشار خون را مطالعه نمایید.

آزمایشات دیگری از لحاظ سلامت روانی نیز مورد بررسی قرار گرفت، مواردی نظیر استرس افسردگی، بی خوابی و میزان اضطراب از درجه خفیف تا شدید. هرچه اضطراب این افراد بیشتر بود ریسک ابتلا به شکستگی استخوان ها در طی 10 سال بعد، 4 درصد افزایش پیدا کرد و 3 درصد خطر شکستگی لگن در همان بازه زمانی.

این تحقیقات در 9 می در مجله انجمن یائسگی انتشار یافت. هرچه میزان استرس و اضطراب بالا رود میزان مواد معدنی تشکیل دهنده تراکم استخوانی در استخوان های پشت و گردن کمتر می شود.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید