غذاهایی که فشار خون را افزایش می‌دهند

غذاهایی که فشار خون را افزایش می‌دهند
سدیم و نمک به عنوان یک قاعده کلی، مصرف سدیم در روز باید کمتر از 2300 میلی گرم در روز باشد.

فشار خون بالا یکی از شایع ترین بیماری های جامعه مدرن است. همچنین از فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش نیز نام برده می شود. زیرا ممکن است تا سال ها بدون علامت باشد.

فشار خون بالا اگر دیر تشخیص داده شود و یا به خوبی درمان نشود، مشکلات سلامتی زیادی به وجود می آورد.

از جمله این مشکلات می توان به آسیب های ریوی، سکته مغزی، بیماری های کلیوی و قلبی اشاره کرد. برای تشخیص به موقع فشار خون شما باید در فواصل منظم هفتگی یا ماهانه فشار خود را اندازه بگیرید و در صورت افزایش آن به پزشک مراجعه کنید.

برای اندازه گیری فشار خون بهتر است از فشارسنج های دقیق و با برندهای معتبر استفاده نمایید.

ورزش کردن بسیار مهم است اما اگر رژیم غذایی نامناسبی داشته باشید هیچ نوع ورزشی نمی تواند سلامتی شما را تضمین کند. شما می توانید در کنار فعالیت های ورزشی از مواد غذایی ای استفاده کنید که فشار خون شما را کاهش دهند. کافیست با یک دستگاه فشارسنج دیجیتال در زمان های مختلف فشار خون خود را بررسی کنید تا متوجه تاثیر فعالیت و غذا بر فشار خون خود شوید.


مواد غذایی بالا برنده فشار خون

  • کنسرو لوبیا در کنسرو لوبیا از نمک برای نگهداری بیشتر استفاده می شود و بهتر است از مصرف زیاد آن اجتناب کنید. زیرا مصرف آن افزایش فشار خون را به دنبال دارد.
  • سوپ ها در سوپ ها نیز ممکن است میزان زیادی نمک وجود داشته باشد. شما می توانید در هنگام تهیه سوپ مواد غذایی ای را انتخاب کنید که سدیم کمتری دارند.
  • محصولات گوجه فرنگی کنسرو شده سس گوجه فرنگی و پاستاهای نیمه آماده اغلب با نمک پر شده اند. تا جایی که می توانید از این مواد کمتر استفاده نمایید.
  • گوشت بسته بندی شده و پردازش شده برای سالم ماندن و افزایش زمان نگهداری گوشت های فست فودی، هات داگ و گوشت های منجمد شده، مقداری نمک به آنها اضافه می کنند. برای کنترل این مورد کافیست شما همیشه از قصابی ها گوشت تازه بخرید.
  • غذاهای منجمد به طور کلی تمام غذاهایی که به صورت منجمد نگهداری و ارائه می شوند، برای افزایش طول عمر آنها و همچنین سالم ماندن آن ها در مدت زمان طولانی تر از نمک در آنها استفاده می شود. حتی غذاهایی که با عنوان سالم نیز منتشر می شوند از این قاعده مستثنی نیستند.
  • قند و شکر در غذاهای زیادی یافت می شود که به صورت طبیعی یا مصنوعی به آنها اضافه می شود.

 مصرف مواد غذایی حاوی شکر را بهتر است کاهش دهید. زیرا اساسا بیشتر از کالری بر روی اضافه وزن تاثیر می گذارند و وزن شما را افزایش می دهند.

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که حداکثر مقدار مصرف شکر در روز در مردان 37.35 گرم معادل 9 قاشق چایخوری و در زنان 25 گرم معادل 6 قاشق چایخوری است.


اندازه گیری دقیق فشار خون با دستگاه فشارسنج عقربه ای امسیگ


مواد غذایی که قند زیادی دارند

  • آب نبات: آب نبات سطح قند بسیار بالایی دارد و سطح آن از مصرف روزانه افراد بالاتر است. مصرف شکر اضافه منجر به افزایش فشار خون می شود و از این جهت مشکلات دیگری نیز به همراه دارد.
  • نوشیدنی ها: نوشابه ها مقدار زیادی کالری و قند دارند. حتی نوشابه های بدون قند نیز مقدار کمی قند دارند و باید مراقب مصرف آنها باشید. یک نوشابه به طور کلی 9 قاشق چایخوری یا معادل 39 گرم قند دارد. این عدد برای مردان به اندازه کل مصرف روزانه و برای زنان به میزان تقریبا دو سوم بالاتر است.
  • شیرینی ها: دوناتها، شیرینی ها و کوکی ها قند زیادی دارند. خوردن این خوراکی ها در روز به افزایش وزن و افزایش فشار خون شما منجر می شود.
  • سس ها: سس ها مقادیر زیادی نمک و شکر دارند و توصیه می شود تا جایی که ممکن است از مصرف آنها خودداری نمایید. مصرف سبزیجات برای سلامتی بسیار مفید است برای تاثیر گذاری بیشتر آنها بهتر است سبزیجات را بدون سس مصرف نمایید.
  • الکل: الکل مقدار زیادی قند دارد و برای قلب نیز بسیار مضر است. مصرف زیاد آن در روز خطر سکته قلبی را بیشتر می کند و منجر به افزایش فشار خون و در نتیجه آسیب رگ ها و اندام های حساس بدن می شود.
محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید