تاثیر فشار خون بر چشم

تاثیر فشار خون بر چشم
فشارخون بالا یک بیماری سیستماتیک است که ممکن است به‌شدت اندام‌های حیاتی مانند مغز، قلب، کلیه و چشم را در معرض خطر قرار دهد. این بیماری به‌آرامی پیشرفت می‌کند و به‌تدریج به بافت‌های هدف خود آسیب می‌رساند. متأسفانه جدی نگرفتن این بیماری، می‌تواند آثار مخربی را به اندام‌های مختلفی ازجمله شبکیه چشم وارد کند. ازآنجایی‌که تاثیر فشار خون بر چشم کاملاً بدون علامت است و بیمار تا قبل از مراجعه به پزشک نمی‌تواند متوجه این اختلال شود، توصیه می‌شود که افراد مبتلابه بیماری فشار خون بالا علاوه بر پرهیز غذایی، چکاب ماهیانه را جدی بگیرند.

ازآنجایی‌که این مقاله امسیگ با بررسی رابطه فشار خون بالا و چشم نوشته‌ شده است توصیه می‌کنیم، برای کسب اطلاعات هرچه بیشتر در خصوص این بیماری و کمک به خود و اطرافیانتان تا انتهای این مقاله با سایت امسیگ همراه باشید.

چگونه فشار خون بالا بر چشم تاثیر می گذارد؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، در اغلب مواقع، فشار خون بالا معمولاً علائم قابل‌توجهی را نشان نمی‌دهد، مگر اینکه در شرایط حاد، شخص دچار تاری دید شود. البته سردردهای صبحگاهی، ضربان قلب نامنظم، درد در قفسه سینه و خون‌دماغ ازجمله شایع‌ترین علائم این بیماری مزمن هستند که نباید از آن‌ها غافل شد؛ اما با تمام علائم گفته شده، تاثیر فشار خون بر چشم زمانی جدی می‌شود که رگ‌های خون‌رسانی به بافت مهم در پشت چشم، آسیب ببینند. مراحل این واقعه در ادامه این بخش به‌طور خلاصه نوشته ‌شده است.

  • مرحله اول: در مراحل اولیه فشار خون مزمن باعث باریک شدن رگ‌های خونی شبکیه و محدودیت جریان خون می‌شود.
  • مرحله دوم: تنگ شدن شریان‌ها در اثر فشار خون بالا موجب تغییراتی در دیواره عروق می‌شود. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت: لایه‌های دیواره عروق بزرگ و ضخیم چشم کم‌کم تحلیل می‌روند.
  • مرحله سوم: رتینوپاتی فشار خون شدید در صورت عدم اهمیت و توجه سبب آسیب شریان‌های چشم خواهند شد که این اتفاق در درازمدت سبب نشت خون از آن‌ها خواهد شد.
  • مرحله چهارم: در این مرحله ممکن است شخص با علائمی نظیر تاری دید به پزشک مراجعه کند. به خاطر داشته باشید که نشت خون در چشم تنها به کمک ابزار خاص قابل‌ مشاهده است. با بررسی پزشک و تائید آسیب به چشم، چشم‌پزشک در اسرع وقت درمان را آغاز خواهد کرد.

نکته مهمی که بیمار باید بداند این است که خوشبختانه بیماری مزمن فشارخون می‌تواند با دارو کنترل شود و تمامی مراحل فوق ممکن است در مدت‌زمان طولانی اتفاق بیفتد و گاهی نیز ممکن است شما با پیروی از گفته‌های پزشک و کنترل‌کردن فشار خون، هیچ‌گاه این اختلال را تجربه نکنید، پس توصیه می‌کنیم که همواره پس از ابتلا به بیماری فشارخون تحت نظر پزشک با دارو و تغییر سبک زندگی، فشار خون خود را کنترل کنید.

تاثیر فشار خون بر سلامت چشم

خطرات فشار خون بالا برای چشم و بینایی

برخی از بیماران پس از تاثیر فشار خون بر چشم، علائمی نظیر چشم‌درد، سردرد، کاهش دید و غیره را تجربه می‌کنند. در برخی موارد شدید نیز می‌توان ترشحات سخت یا پلاک مانند را مشاهده کرد. اگرچه نظر قطعی در خصوص اختلالات ناشی از فشار خون بالا را پزشک می‌دهد؛ اما بااین‌حال تحقیقات نشان می‌دهد که عدم توجه به فشار خون بالا می‌تواند خطراتی را برای چشم و بینایی بیمار به دنبال داشته باشد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. عصب بینایی متورم
  2. قرمزی مزمن چشم
  3. باریک شدن رگ‌های خونی
  4. آسیب به رگ‌های خونی چشم
  5. تجمع مایع (کوروئیدوپاتی) در قسمت مرکزی شبکیه
  6. پیچ‌خوردگی رگ‌های چشم
  7. ایجاد لکه‌های پنبه‌ای روی شبکیه چشم
  8. از دست دادن بینایی
  9. اختلال دیدن در نور کم
  10. دوبینی
  11. نوسان بینایی
  12. مردمک سفید
  13. حرکات غیرطبیعی چشم

درمان اثرات فشار خون بالا بر چشم

اگرچه تاثیر فشار خون بالا بر چشم بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اما خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم پزشکی، روش‌های درمانی بسیار خوبی برای کاهش تاثیر فشار خون بر چشم کشف شده است. امروزه در صورت مراجعه بیمار به پزشک و انجام به‌موقع پروسه درمان اختلالات چشمی ناشی از فشار خون بالا به‌راحتی درمان خواهد شد. برای آشنایی با روش‌های درمان اثرات فشار خون بالا بر چشم این بخش از این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

قطره‌های چشمی

در برخی موارد، پزشک به جهت کاهش تاثیر فشار خون بر چشم، قطره‌های چشمی را تجویز می‌کند که این قطره‌ها تاثیر شگرفی بر درمان اختلال دارند. البته مشروط بر اینکه در بازه و زمان مشخص استفاده شوند.

داروهای خوراکی

اگرچه قطره‌های چشمی می‌تواند در کاهش تاثیر فشار خون بر بینایی مؤثر باشند، اما گاهی پزشک بر اساس شرایط شخص باهدف کاهش فشار چشم، به او داروهای خوراکی می‌دهد که ازجمله مهم‌ترین عوارض آن‌ها می‌توان به تکرر ادرار، سوزن سوزن شدن انگشتان دست ‌و پا، افسردگی، ناراحتی معده و سنگ کلیه اشاره کرد. نکته‌ای که شما به‌عنوان بیمار باید بدانید این است که قبل از تجویز دارو، در صورت داشتن بیماری زمینه‌ای حتماً پزشک را از این موضوع مطلع کنید تا پزشک مطابق با شرایط و وضعیت شما دارو تجویز کند.

لیزر درمانی

 ترابکولوپلاستی با لیزر (truh-BEK-u-low-plas-tee) یک گزینه عالی برای افرادی است که روند درمان آن‌ها به کمک دارو بسیار کند است. در این روش پزشک از یک لیزر کوچک برای بهبود زهکشی بافت واقع در زاویه تلاقی عنبیه و قرنیه استفاده می‌کند. البته در این روش درمان ممکن است چند هفته طول بکشد تا بهبودی حاصل شود.

جراحی فیلترینگ

ترابکولکتومییکی (truh-bek-u-LEK-tuh-me)  یکی دیگر از روش‌های درمانی کاهش تاثیر فشار خون بر چشم است که در آن جراح چشم یک سوراخ صلبیه چشم ایجاد می‌کند و در آن لوله کوچکی قرار می‌دهد و از این روش مایعات اضافی را از چشم خارج می‌کند تا فشار چشم کاهش یابد.

فشار خون بالا و مشکلات چشمی

پیشگیری از آسیب چشم بر اثر فشار خون بالا

اکنون‌که متوجه تاثیر فشار خون بر چشم شدیم، بهتر است برای جلوگیری از عوارض چشمی فشار خون بالا در کنار مصرف سبزیجات و غذای سالم، محدود کردن مصرف نمک، حذف الکل از رژیم غذایی و عدم مصرف چربی‌های مضر رویه زیر را باهدف سلامت خود پس از مشورت با پزشک انجام دهیم.

جدی گرفتن مصرف ویتامین ‌ها

متأسفانه اغلب ما توجهی به کمبودهای بدن خود نداریم. در اغلب موارد در صورت کمبود ویتامین در بدن خود سعی بر این داریم تا رویه خوددرمانی را ادامه دهیم، غافل از اینکه عدم توجه به این موضوع می‌تواند زمینه بسیاری از بیماری‌ها نظیر تاری دید، ام‌اس، سرماخوردگی و غیره را فراهم کند. پس برای سلامت چشم و در امان ماندن خود از بروز بسیاری از بیماری مصرف ویتامین‌ها را جدی بگیرید. در انتها باید یادآور شویم که مصرف خودسرانه مکمل‌ها و قرص‌های ویتامین نیز خطرناک است و برای استفاده از قرص‌های ویتامین بهتر است با پزشک مشورت کنید.

مصرف کافئین ممنوع

یک تحقیق علمی نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار نظیر قهوه، نسکافه و مشتقات آن می‌تواند موجب افزایش فشار چشم شود. پس توصیه می‌شود برای پیشگیری از فشار خون بالا و تاری دید به‌جای مصرف قهوه از نوشیدنی‌هایی مانند آب، شیر و آبمیوه استفاده کنید. در انتها لازم به ذکر است که بگوییم مصرف آب را جدی بگیرید. مصرف به‌اندازه آب در طول روز می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی جلوگیری کند.

مدیتیشن

کاهش استرس و انجام تکنیک‌های آرام‌بخش علاوه بر اینکه تقویت سیستم ایمنی بدن، می‌تواند در کاهش فشار خون و بیماری‌های ناشی از فشارخون بالا مؤثر باشد. پس هرروزه بخشی از زمان خود را به انجام تکنیک‌های مدیتیشن اختصاص دهید تا در کنار کنترل فشار خون خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر افسردگی را به حداقل برسانید.

تغییر سبک زندگی

هیچ‌چیز به‌اندازه تغییر سبک زندگی نمی‌تواند با بیماری‌ها مقابله کند. اگر به بیماری فشار خون مبتلا هستید، بهتر است به‌جای ناراحتی یا ترس از بیماری‌های بعد از آن، رویه زندگی خود را از هر نظر تغییر دهید. تغییر سبک زندگی از کیفیت و میزان خواب شروع می‌شود. افراد مبتلابه بیماری فشار خون باید خواب به‌اندازه و باکیفیت داشته باشند و در کنار آن از ورزش و معاشرت با دوستان خود غافل نشوند. پس حتماً در جمع‌های دوستانه شرکت کنید و از انزوا دوری ‌کنید.

در کنار موارد فوق، داشتن یک رژیم غذایی متنوع و کم‌نمک و مصرف میوه و سبزیجات می‌تواند علاوه بر کاهش وزن به کنترل فشار خون شما نیز کمک کند. در آخر اینکه گردش و طبیعت‌گردی را نیز حتماً در برنامه خود قرار دهید و به‌جای استفاده از بازی‌های رایانه‌ای، حتماً بازی‌های تیمی را در سبک جدید زندگی خود جای دهید. به خاطر داشته باشید که تمام موارد فوق علاوه بر کنترل فشار خون می‌تواند نقش مؤثری در حفظ روحیه شما داشته باشد.

جمع‌بندی

تاثیر فشار خون بر چشم در صورت عدم پیگیری و درمان، بسیار خطرناک است. به‌طوری‌که می‌تواند به رگ‌های خونی در شبکیه آسیب برساند و سیگنال‌های عصبی که به مغز ارسال می‌شود را تغییر دهد. پس بهتر است بدانید که هرچه فشارخون بالاتر و طولانی‌تر باشد، آسیب احتمالی آن شدیدتر خواهد بود. با توجه به این موضوع، پس توصیه امسیگ به تمام افرادی که دارای فشار خون و عارضه‌های نظیر دیابت، چربی خون و اعتیاد هستند، این است که برای حفظ سلامت خود و در امان ماندن از آسیب ‌های فشار خون بالا بر چشم یک سبک زندگی سالم را انتخاب کنند و تحت نظر پزشک از دارو استفاده کنند.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید