دستگاه هولتر فشار خون چیست و چگونه کار میکند؟

دستگاه هولتر فشار خون چیست و چگونه کار میکند؟
برای اندازه‌گیری فشار خون در زمان طولانی و پیوسته، از دستگاهی به نام هولتر فشار خون استفاده می‌شود. وظیفه این دستگاه، مدیریت و اندازه‌گیری فشار خون در طی ۲۴ ساعت شبانه روز است و به پزشک کمک می‌کند تا بتواند اقدامات بعدی را دقیق‌تر و راحت‌تر تشخیص دهد.

در واقع این دستگاه، دستگاهی قابل حمل و ۲۴ ساعته برای ضبط فشار خون در حالت‌های مختلف است.

دستگاه هولتر بسیار کوچک است و به راحتی می‌توانید با وجود آن، به انجام فعالیت‌ها و کارهای روزمره خود بپردازید. در ادامه درباره ویژگی‌های این دستگاه بیشتر توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

 دستگاه هولتر فشار خون چیست؟

 هولتر فشار خون، تکنیکی غیر تهاجمی است که به منظور نظارت روی فشار خون در طول بازه زمانی مشخص، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این تست، به بیمار یک دستگاه کوچک به نام هولتر داده می‌شود. این دستگاه روی بازو قرار می‌گیرد و از طریق الکترودهایی که متصل به پوست هستند، فشار خون را ثبت می‌کند. این دستگاه تغییرات فشار خون را در بازه‌های زمانی مختلف، طی ۲۴ ساعت شبانه روز ثبت می‌کند و نتایج به دست آمده از آن، به پزشک کمک می‌کنند تا بتواند بیماری‌های مختلف را در فرد تشخیص دهد.

 نحوه نصب و استفاده از هولتر فشار خون چگونه است؟

 نحوه بستن هولتر فشار خون به این صورت است که یک کاف استاندارد که اندازه مناسبی دارد، روی بازو بسته می‌شود. این کاف به یک رکوردر باتری دار و پمپ در کمر وصل می‌شود. به طور معمول، این کاف روی بازوی چپ بیماران متصل می‌شود. برای اینکه دستگاه هولتر به درستی کار کند، باید مطمئن شوید که لوله آن پیچ نخورده یا خم نشده باشد. همچنین درست قبل از اندازه‌گیری فشار خون، دستگاه شروع به بوق‌زدن می‌کند که در این مواقع، بیمار بهتر است بنشیند و از انجام فعالیت‌های شدید، خودداری کند.

 همچنین فشارسنج را هم سطح با قلب خود نگه دارید تا اندازه‌گیری فشارخون با کمترین خطا ثبت شود و از تکان دادن بازو خودداری کنید و آن را ثابت نگه دارید. علاوه بر این، بهتر است یک سری اطلاعات را مانند زمان اندازه‌گیری، مصرف داروها و فعالیت‌های انجام شده را یادداشت کنید. بعد از سپری‌شدن مدت تست می‌توانید به کلینیک مراجعه کنید تا دستگاه باز شود.

 چرا از هولتر فشار خون استفاده می‌ شود؟

 بسیاری از مشکلات جسمی از جمله مشکلات قلبی را فقط در هنگام فعالیت می‌توان تشخیص داد. همچنین همیشه اندازه‌گیری فشار خون در مراکز درمانی، روشی دقیق به منظور کنترل و بررسی فشار نیست. در واقع، میزان فشارخون در کل روز به دلایل مختلفی چون رژیم غذایی، اضطراب، خواب، ورزش یا در زمان مصرف دارو، ممکن است که با فشار اندازه‌گیری شده در مطب پزشک، یکسان نباشد.

اندازه گیری ۲۴ ساعته فشار خون توسط دستگاه هولتر می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری را از وضعیت بیمار در اختیار پزشک قرار دهد. از دیگر دلایل استفاده از دستگاه هولتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.  ارزیابی کلی افزایش یا کاهش فشار خون

2. برآورد مقاومت درمانی نسبت به داروهای ضد فشار خون

3.  تنظیم دوز تجویز شده دارو به وسیله پزشک و زمان مصرف داروها نسبت به الگوهای فشار خون فرد

 مزایای استفاده از هولتر فشار خون

 اندازه‌گیری فشار خون بیمار با دستگاه هولتر سبب می‌شود تا پزشک بتواند به راحتی عملکرد بدن را در مورد کنترل داروهای مختلف و همچنین تست ورزش، ارزیابی کند. در واقع این دستگاه، پاسخ بیمار را در طولانی مدت، نسبت به استفاده از داروهای ضد فشارخون، بررسی می‌کند. این دستگاه فواید زیادی دارد و می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و آسیب‌دیدگی‌های دیگر اعضای بدن که به دلیل فشارخون بالا رخ می‌دهند، جلوگیری کند.

 معایب استفاده از هولتر فشار خون

 دستگاه هولتر ممکن است؛ مانند هر دستگاه دیگری محدودیت‌هایی نیز داشته باشد. محدودیت در دسترس بودن، اختلال در خواب به خاطر سروصدای ناشی از دستگاه، مشکلات مرتبط با آموزش پزشک، مشکلات فنی مربوط به عملکرد نامطلوب سنسورها و همچنین ناتوانی برخی از بیماران در تحمل کاف برای مدت ۲۴ ساعت، از جمله محدودیت‌های ابن دستگاه هستند.

 مراقبت‌ های زمان استفاده از هولتر فشار خون

 دستگاه هولتر فشار خون با استفاده از ابزاری شبیه فشارسنج سنتی که متشکل از یک فشارسنج کوچک و قابل حمل است، فشار بیمار را طی ۲۴ ساعت اندازه‌گیری می‌کند. این دستگاه باید یک روز بدون اینکه آن را جدا کنید، مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به مراقبت‌های لازم قبل، بعد و هنگام استفاده از دستگاه می‌پردازیم.

  •  قبل از استفاده

 قبل از استفاده از دستگاه، بهتر است دوش بگیرید؛ زیرا تا زمانی که دستگاه به شما وصل است، امکان دوش‌گرفتن وجود ندارد. اگر دارو مصرف می‌کنید، لازم است که یک یا دو روز قبل از استفاده از دستگاه هولتر، مصرف داروهایی را که سبب تغییرات فشارخون می‌شوند را قطع کنید. همچنین از ۲۴ ساعت قبل از استفاده از دستگاه، از خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی که قبلاً آن‌ها را مصرف نمی‌کردید، اجتناب کنید.

 

  •  هنگام استفاده

 درست است که استفاده از دستگاه هولتر باعث ایجاد محدودیت‌هایی می‌شود؛ ولی اجازه انجام فعالیت‌های روزمره را از فرد نمی‌گیرد. زمانی که دستگاه هولتر شروع به انجام کار می‌کند و کیسه آن شروع به بادشدن می‌کند، بهتر است بازوی خود را بدون حرکت و صاف نگه دارید و از صحبت‌کردن، انجام فعالیت بدنی و غذاخوردن جلوگیری کنید. رانندگی با دستگاه هولتر بلامانع است. معمولاً تنظیمات این دستگاه به نحوی است که در طول روز، هر پانزده دقیقه یک بار و در طول شب هر سی دقیقه یک بار، فشار را اندازه‌گیری می‌کند.

  •  بعد از استفاده

 بعد از سپری‌شدن مدت تست می‌توانید به کلینیک برای باز کردن دستگاه مراجعه کنید یا اینکه خودتان در منزل یا محل کار، دستگاه را از روی بازویتان باز کنید و بعد نتیجه آن را برای تفسیر به مطب پزشک ارسال کنید.

اگر دستگاه هولتر را خودتان باز می‌کنید، لازم است که باتری آن را خارج کنید تا با گذشت زمان، کیسه دستگاه باد نکند. کم یا زیاد شدن مدت تست برای ۳۰ دقیقه تا یک ساعت، به دلیل مشغله و کار، تأثیر خاص و مشهودی بر نتیجه تست ندارد؛ زیرا این دستگاه‌ها برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت طراحی شده‌اند.

 تفسیر نتایج هولتر فشار خون

 زیاد یا کم شدن طول تست، معمولاً در حدود نیم تا یک ساعت، تغییری در تفسیر نتایج تست ایجاد نمی‌کند. بعد از گذشت زمان موردنظر که معمولاً برای دستگاه‌های هولتر، ۲۴ ساعت یا ۴۸ ساعت است، مواردی که توسط دستگاه اندازه‌گیری شده‌اند، در سه قسمت آنالیز می‌شوند و سپس میانگین آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اعداد موردنظر در هر قسمت و آنالیز آن‌ها، برای تشخیص فشار خون دقیق، به نظر پزشک معالج و بررسی عوامل دیگر بستگی دارد؛ اما به صورت خلاصه، پایش ۲۴ ساعته فشار خون به دو قسمت فشارخون در حالت بیداری و فشارخون در حالت خواب تقسیم می‌شود. در ساعات بیداری معمولاً فشار دیاستولی از ۸۵ میلی‌متر جیوه و فشار سیستولی از ۱۳۵ میلی‌متر جیوه بیشتر است. در صورتی که در ساعات خواب فشار دیاستولی از ۷۰ میلی‌متر جیوه و فشار سیستولی از ۱۲۰ میلی‌متر جیوه بیشتر است.

 بهترین زمان برای انجام هولتر فشارخون

 اندازه‌گیری ۲۴ ساعته فشار خون می‌تواند بسیار مطمئن‌تر و دقیق‌تر از اندازه‌گیری‌های معمولی در خانه یا مطب دکتر باشد. عملکرد دستگاه هولتر به این صورت است که در طول روز با دمیدن هوا در بازوبند به وسیله لوله پلاستیکی و سپس به تدریج خالی‌کردن آن، در فواصل معینی، فشار خون افراد را اندازه‌گیری می‌کند. معمولاً زمان بستن هولتر فشار خون در مواقع زیر است:

  بیمارانی که فشارخون مداوم دارند

  فشارخون اندازه‌گیری شده در مطب پزشک طبیعی بوده اما در طول روز تغییر می‌کند

  برای کنترل پاسخ به درمان‌های دارویی

برای اهداف تحقیقاتی پژوهشگران

  برای زنان باردار که مشکوک به فشار خون بالا هستند

جمع‌بندی

با کمک دستگاه هولتر فشار خون فرد فرصتی پیدا می‌کند تا بتواند با بررسی دقیق‌تر میزان فشار خون، از انواع بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری به عمل آورد. این دستگاه می‌تواند ابزاری قدرتمند در جهت نظارت و ارزیابی فشار خون، ریتم قلب و دیگر مسائل مربوط به آن باشد. همچنین به پزشکان کمک می‌کند تا به نتایج دقیق‌تری دست یابند و درمان‌های مؤثرتری را برای بیماران خود اعمال کنند.

 

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید