هر آنچه باید درباره ماساژ در بارداری بدانید

 هر آنچه باید درباره ماساژ در بارداری بدانید
دوران بارداری درعین‌حال که دوران شیرین و لذت‌بخشی است باعث بروز برخی علائم آزاردهنده مثل درد و گرفتگی عضلات، بی‌خوابی و تورم نیز می‌شود. این علائم با روش‌های کم تهاجمی مثل ماساژ بارداری قابل‌کنترل است.

این روش از سه‌ماهه دوم قابل‌استفاده است و در آن از تکنیک‌های مختلف برای ماساژ کل بدن استفاده می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید بدانید ماساژ بارداری چیست؟ در این مقاله با ما همراه باشید.

 

منظور از ماساژ مخصوص بارداری چیست؟

در پاسخ به این سوال که ماساژ بارداری چیست باید بگوییم که نوعی ماساژ ملایم و آرامش‌بخش است که برای کاهش علائم بارداری طراحی شده است. این روش یک تجربه لذت‌بخش است که احساسات خوبی برای شما به همراه می‌آورد و به کاهش درد، بهبود خلق‌وخو، کاهش اضطراب و کاهش تورم منجر می‌شود. به این نکته دقت کنید که ماساژ بارداری با ماساژ پرینه متفاوت است. در ماساژ بارداری، ماساژ تراپیست باتوجه‌به شرایط بیمار از تکنیک‌های مشخص برای ماساژ کل بدن استفاده می‌کند؛ ولی ماساژ پرینه یک روش آماده‌سازی اندام تناسلی برای زایمان طبیعی است.

 

 روش انجام ماساژ بارداری

 قبل از شروع ماساژ، ماسور یا ماساژ تراپیست در مورد شرایط بارداری و سابقه پزشکی شما سؤالاتی می‌پرسد. سپس برای شما توضیح می‌دهد که در طول ماساژ چه اتفاقی می‌افتد و از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌شود. همچنین درباره تکنیک‌هایی که ترجیح می‌دهید، استفاده شود یا مناطقی که نمی‌خواهید ماساژ داده شود، از شما سؤال می‌پرسد.

 

 سپس ماسور از شما می‌خواهد که روی تخت مخصوص ماساژ بارداری دراز بکشید. اگر در این حالت راحت نیستید، می‌توانید به پهلو دراز بکشید و از بالش‌های مخصوصی به نام بالش بالستر استفاده کنید که تکیه‌گاهی برای شما ایجاد می‌کند.

 

 در مرحله بعد، ماساژ شروع می‌شود و ماسور از تکنیک‌های ملایم برای ماساژ کل بدن استفاده می‌کند. در این شرایط، اصلاً از تکنیک‌هایی که فشار شدیدی اعمال می‌کنند، استفاده نمی‌شود؛ زیرا در این دوران بدن دچار تغییرات زیادی می‌شود، حجم خون به طور چشمگیری افزایش می‌یابد و جریان خون به پاها کند می‌شود. این تغییرات مادر را در معرض خطر لخته‌شدن خون قرار می‌دهد و استفاده از تکنیک‌های شدید و عمیق می‌تواند باعث لخته‌شدن خون شود.

 

 در حین ماساژ نیز درمانگر از شما سؤالاتی می‌پرسد تا مطمئن شود که راحت هستید و هیچ‌گونه فشار یا تنشی احساس نمی‌کنید. جلسه ماساژدرمانی حدود یک ساعت طول می‌کشد؛ ولی ممکن است متفاوت باشد و پس از پایان جلسه شما می‌توانید به منزل خود باز گردید.

 

 مزایای ماساژ بارداری

 اگرچه هنوز تحقیقات دقیقی برای مشخص‌شدن مزایای ماساژ بارداری انجام نشده است؛ اما پزشکان معتقدند این روش معمولاً با مزایای زیر همراه است:

 

 کاهش درد مفاصل و عضلات

 با رسیدن به مراحل آخر بارداری و بزرگ‌شدن جنین، احتمالاً دردهای عضلانی و مفصلی بیشتری تجربه می‌کنید. خوشبختانه انجام ماساژ در ماه آخر بارداری می‌تواند هرگونه درد عضلانی و مفصلی را کاهش دهد و همچنین می‌تواند به افزایش انعطاف‌پذیری عضلات نیز کمک کند.

 

 برقراری تعادل هورمون‌ها

 ماساژ بارداری می‌تواند تعادل هورمون‌های مرتبط با خلق‌وخو را تنظیم کند. در واقع هورمون‌هایی مانند نوراپی‌نفرین و کورتیزول که با استرس مرتبط هستند، کاهش می‌یابند و سطح هورمون‌های دوپامین و سروتونین که با احساسات مثبت همراه هستند، افزایش می‌یابد.

 

 زایمان راحت

 انجام ماساژ بارداری باعث می‌شود درد کمتری را در حین زایمان تجربه کنید و حتی ممکن است زمان زایمان نیز کاهش یابد. علاوه بر این موارد، این روش از زایمان زودرس نیز جلوگیری می‌کند.

 

 کاهش تورم

 ادم یا تورم معمولاً به دلیل کاهش گردش خون و افزایش فشار توسط رحم روی رگ‌ها در دوران بارداری ایجاد می‌شود. ماساژ از طریق تحریک بافت‌های نرم و تقویت سیستم لنفاوی به کاهش تجمع مایعات در بافت‌ها کمک می‌کند که درنهایت باعث کاهش تورم می‌شود.

 

 بهبود گردش خون

 ماساژ بارداری به بهبود گردش خون کمک می‌کند که هم برای مادر و هم برای جنین مفید است. زیرا این اتفاق باعث می‌شود که اکسیژن و مواد مغذی بیشتری برای رشد بهتر جنین استفاده شود.

 

 بهبود درد سیاتیک

 درد عصب سیاتیک توسط بسیاری از مادران در اواخر بارداری تجربه می‌شود؛ زیرا افزایش وزن نوزاد در فضای لگن، فشار زیادی به اعصاب این قسمت وارد می‌کند و باعث درد سیاتیک یا لگن می‌شوند. ماساژ کمر در بارداری با تکنیک‌های خاصی به کاهش درد و تنش در عصب سیاتیک کمک می‌کند.

 

 بهبود خواب

 استرس، نگرانی، ناراحتی و حرکت جنین باعث کم‌خوابی در دوران بارداری می‌شود؛ اما ماساژ بارداری کمک می‌کند تا بااحساس آرامش خواب بهتری را تجربه کنید که برای سلامتی و رشد جنین نیز مهم است.

 

 معایب ماساژ بارداری

 ماساژ در دوران بارداری یک روش درمانی کم تهاجمی برای کاهش علائم بارداری در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه اگر این روش توسط یک ماساژ تراپیست آموزش‌دیده و ماهر پس از سه‌ماهه اول انجام شود، ایمن است و عوارض جانبی به دنبال ندارد. البته بسیار مهم است که برخی نکات مهم مثل تکنیک مناسب، نحوه صحیح درازکشیدن، انتخاب روغن مناسب و… توسط ماسور رعایت شود. همچنین حتماً قبل از انجام آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

 بهترین روغن برای استفاده در ماساژ بارداری

 هنگام ماساژ بدن، ممکن است ماسور از کرم‌ها یا روغن‌هایی استفاده کنند تا پوست شما را به‌آرامی ماساژ دهد. بسیار مهم است که از روغن ماساژ مخصوص بارداری استفاده شود؛ زیرا برخی روغن‌ها ممکن است سلامت مادر و جنین را تهدید کنند. در هنگام انتخاب روغن نکات زیر را رعایت کنید:

 

بهتر است در دوران بارداری از روغن‌های معطر استفاده نکنید؛ زیرا تنفس بو یا جذب پوستی آن‌ها می‌تواند برای سلامت مادر و جنین خطرناک باشد

قبل از استفاده از هر روغن، از ماسور بخواهید که تست حساسیت بگیرد تا مطمئن شوید پوست بدن شما به آن روغن حساسیت ندارد

مصرف روغن درخت چای، بابونه، اکالیپتوس، اسطوخودوس، لیمو، بهارنارنج، اسانس رز یا پرتقال برای ماساژ در بارداری مشکلی ندارد

استفاده از روغن سیاه‌دانه، زنجبیل و... در بارداری ممنوع است و ممکن است خطرات جدی داشته باشد

 آیا ماساژ در دوران بارداری خطرناک است؟

به‌طورکلی ماساژ پرینتال یک روش کم تهاجمی است و اگر در سه ماه اول استفاده نشود، خطر خاصی به همراه ندارد. زیرا در این زمان خطر سقط‌جنین وجود دارد و بهتر است از ماساژ خودداری شود. اگر همچنان در مورد عوارض جانبی ماساژ بارداری نگران هستید، با یک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.

 

 همچنین برای اطمینان خاطر خود بهتر است حتماً به یک ماساژ درمانگر حرفه‌ای و معتبر مراجعه کنید. درمانگران معتبر آموزش‌دیده‌اند و می‌دانند که هر قسمت از بدن را چگونه ماساژ دهند. آن‌ها همچنین از نحوه قرارگیری ایمن مادر و جلوگیری از فشار بر روی رحم آگاه هستند و می‌توانند علائم خطر مثل لخته‌شدن خون را تشخیص دهند.

 

 نکات مهم در ماساژ بارداری

 برای انجام ماساژ در دوران بارداری حتماً نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • قبل از انجام ماساژ بارداری حتماً با پزشک متخصص خود مشورت کنید و او را در جریان تصمیم خود قرار دهید
  • از انجام هر نوع ماساژ عمیق روی دست، مچ پا، ساق پا و لگن خودداری کنید. زیرا همان‌طور که اشاره کردیم جریان خون هنگام بارداری کند است و ماساژ عمیق و شدید می‌تواند خطر ایجاد لخته خون را افزایش دهد
  • برای انجام ماساژ باید از خوابیدن به پشت خودداری کنید. زیرا رحم بزرگ شده است و می‌تواند فشار زیادی بر سیاهرگ اصلی وارد کند؛ در نتیجه گردش خون به سمت جفت کاهش می‌یابد و باعث سرگیجه و تنگی نفس مادر و کاهش اکسیژن جنین می‌شود
  • برخی از ماسورها در هیچ شرایطی شکم را ماساژ نمی‌دهند؛ ولی سایر آن‌ها با فشار بسیار کمی و با ملایمت این کار را انجام می‌دهند. درهرصورت در سه‌ماهه سوم و مخصوصاً از هفته ۳۴ به بعد تحت هر شرایطی نباید ناحیه شکم را ماساژ دهید

 موارد منع دریافت ماساژ در بارداری

 به‌طورکلی پزشکان توصیه می‌کنند که در سه‌ماهه اول بارداری از انجام ماساژ خودداری کنید، مخصوصاً اگر سابقه سقط‌جنین دارید. البته هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند ماساژ می‌تواند باعث این اتفاق شود؛ اما ازآنجایی‌که احتمال این اتفاق در سه‌ماهه اول بیشتر است، بهتر است در این زمان از انجام ماساژ خودداری شود. همچنین اگر در شرایط زیر قرار دارید، از انجام این روش خودداری کنید یا با پزشک خود مشورت کنید، این شرایط عبارت‌اند از:

  • استفراغ یا حالت تهوع شدید دارید
  • در معرض خطر سقط‌جنین هستید
  • بارداری پرخطر دارید و در معرض خطر جداشدن جفت یا زایمان زودرس هستید
  • اخیراً تجربه خونریزی داشته‌اید
  • فشارخون ناشی از بارداری دارید
  • قبلاً تجربه زایمان زودرس داشته‌اید
  • تورم شدید، فشارخون بالا یا سردردهای ناگهانی و شدید دارید
  • پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری داشته‌اید
 جمع‌بندی
 
 در این مقاله تلاش کردیم به این سؤال پاسخ دهیم که ماساژ بارداری چیست؟ ماساژ بارداری روشی است که با استفاده از تکنیک‌های مختلف علائم بارداری را کاهش می‌دهد. این روش مزایای زیادی به همراه دارد. همچنین استفاده از آن در سه ماه دوم و سوم به‌شرط رعایت نکات ایمنی عوارض جانبی به همراه ندارد. بهتر است قبل از انجام این روش با پزشک متخصص خود مشورت کنید.
 
محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید