بهترین روش های درمان خانگی خار پاشنه

بهترین روش های درمان خانگی خار پاشنه
برای خلاصی از درد خار پاشنه می توانید به راحتی در خانه با کمک مواد طبیعی که در این مقاله امسیگ توضیح داده ایم، به درمان خار پاشنه خود کمک کنید. د کنید

درمان خانگی خار پاشنه با روش‌های ساده و کارآمدی مانند تغییر سبک زندگی، سرما و گرما درمانی، مدیریت اضافه ۶، انجام تمرینات ورزشی و... امکان‌پذیر است و اگر این بیماری پیشرفت چندانی نداشته باشد، اغلب می‌توان با همین ترفندهای خانگی آن را به طور کامل درمان کرد. پس اگر شما هم در جستجوی یک روش غیرتهاجمی و بی‌خطر برای درمان خانگی خار پاشنه هستید، تا پایان این بخش از مجله خبری امسیگ همراه ما باشید.

علل ایجاد خار پاشنه

پیش از بررسی روش‌های درمان خانگی خار پاشنه، بهتر است ابتدا مروری بر علل بروز این بیماری داشته باشیم و بدانیم که تحت چه شرایطی رخ می‌دهد. سپس با آگاهی کامل می‌توانیم نسبت به یافتن راهکارهای موثر و اجرای هر یک از آنها اقدام کنیم. به‌طورکلی خار پاشنه زمانی ایجاد می‌شود که ماده معدنی کلسیم به‌صورت یک توده سفت و برآمده، در قسمتی از پاشنه پا تجمع می‌یابد و این مشکل هم زمانی بروز پیدا می‌کند که بیمار دچار اضافه وزن، افزایش سن، استرس، فشار روانی و... شده باشد. برای افزایش اطلاعات شما عزیزان، در ادامه سه مورد از مهم‌ترین علل خار پاشنه را به‌طور موشکافانه‌تر‌ بررسی خواهیم کرد.

التهاب فاشیای کف پا

التهاب فاشیای پلانتار یا رباط کف پا زمانی رخ می‌دهد که فرد دچار اضافه وزن شده باشد یا بر‌اثر زیاده‌روی در دویدن، فشار مضاعفی بر کف پای خود وارد کند که در پی آن، رباط این ناحیه دچار التهاب شود. از جمله علائمی که این بیماری به همراه دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد شدید هنگام صبح و بیدار شدن از خواب
  • افزایش تحریک‌پذیری رباط و التهاب آن
  • درد کف پا حین راه رفتن

در چنین وضعیتی اگر به موقع نسبت به درمان این بیماری اقدام نکنید، با گذر زمان دچار رسوب کلسیم در ناحیه پاشنه پا و مبتلا به عارضه خار پاشنه خواهید شد.

آسیب های ورزشی و مکانیکی

به‌طورکلی ورزشکاران (به‌خصوص دوندگان)، به دلیل فشاری که بر ناحیه پا و پاشنه خود وارد می‌کنند؛ بیشتر از سایر مردم عادی در معرض بیماری‌های عضلانی و اسکلتی قرار می‌گیرند. به همین دلیل یادگیری روش‌های تسکین درد خار پاشنه در خانه برای این دسته از افراد اهمیت ویژه‌ای دارد و سبب افزایش راندمان کاری و سطح کیفی زندگی‌شان می‌شود.

اضافه وزن و چاقی

بر اثر اضافه وزن و چاقی، حین راه‌رفتن یا دویدن، فشار مضاعفی بر کف پا و به‌خصوص پاشنه‌ها وارد می‌شود و به دنبال آن، تاندون و مفاصل کف پا آسیب می‌بینند. ازاین‌رو احتمال بروز خار پاشنه افزایش می‌یابد و درصد تجمعات کلسیم در ناحیه پاشنه بیشتر می‌شود.

روش های خانگی تسکین درد خار پاشنه

پس از آشنایی با علل بروز خار پاشنه، حالا نوبت آن است تا مروری بر چگونگی درمان خانگی این عارضه داشته باشیم؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره تا پایان، با ما همراه شوید.

یخ درمانی برای کاهش التهاب

با قراردادن کیسه آب یخ روی ناحیه موردنظر، می‌توان شدت التهابات و قرمزی ناشی از خار پاشنه را کاهش داد. در این روش می‌توانید به‌صورت روزانه یا هر چند روز یکبار، هر سری به مدت ۵_۱۰ دقیقه، بطری یا کیسه آب یخ را روی پاشنه پای خود بغلتانید.

گرما درمانی برای بهبود درد

یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی خار پاشنه، استفاده کیسه آب گرم است. با گرم نگه‌داشتن موضع مربوطه، می‌‌توان شدت گرفتگی و درد عضلات کف پا را کاهش داد و سرعت عمل سلول‌ها را جهت ترمیم و بازسازی بافت آسیب‌دیده سرعت بخشید. حتی زمانی که در حال پیاده‌روی هستید یا فرصت استراحت و استفاده از کیسه آب گرم را ندارید، می‌توانید یک‌تکه پشم در کفش خود قرار دهید، تا پاشنه پا گرم بماند.

انجام تمرینات کششی

پس از آشنایی با چند مورد از روش‌های درمان قطعی خار پاشنه حالا نوبت به آشنایی با نحوه انجام تمرینات کششی می‌رسد. این روش که به‌عنوان یکی از راهکارهای مؤثر فیزیوتراپی برای درمان خار پاشنه نیز شناخته می‌شود، دارای چند حرکت اختصاصی است که پزشک معالج آن را به بیمار خود می‌آموزد تا به‌واسطه تمرین و تکرار مستمر، از شدت عوارض مربوطه بکاهد. از جمله ورزش‌های مذکور به شرح زیر است:

  • حرکت پا با توپ گلف
  • حرکت کشش ماهیچه‌های پا با بند
  • حرکت کشش پا به کمک دیوار
  • حرکت جمع‌کردن حوله از روی زمین
  • حرکت کشش ماهیچه در حالت نشسته

بالا نگه ‌داشتن پا

بالا نگه‌داشتن پا حین نشستن یا ایستادن سبب برداشته‌شدن فشار و وزن شما از پاشنه خواهد شد و به همین سبب، شدت درد و عارضه مربوط به خار پاشنه،به‌تدریج کاهش خواهد یافت. 

استفاده از کفی طبی

کفی طبی یا ارتوز و اسپلینت شبانه، یک روش رایج برای بهبود درد و ناراحتی خار پاشنه است که حتی به‌عنوان روش قطعی درمان این بیماری هم از آن یاد می‌شود. در واقع کفی طبی مانند یک لایه محافظ بین سطوح سفت و پاشنه پا قرار می‌گیرد و مانع از ایجاد فشار در بافت درگیر خار پاشنه می‌شود.

پس اگر شما هم در حال حاضر به این عارضه مبتلا هستید، می‌توانید با استفاده از یک کفی طبی از بروز اختلال بر اثر درد بیش از پاشنه و... در زندگی روزمره خودداری کنید.

ماساژ درمانی

برای ماساژ پاشنه و کف پا به‌منظور درمان بیماری‌ خار پاشنه، روش‌های مختلفی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • ماساژ با یخ: همان‌طور که در قسمت‌های قبل توضیح دادیم، یخ درمانی به دلیل کاهش تورم و التهاب ناشی از خار پاشنه می‌توان یک راهکار مؤثر برای کاهش عوارض این بیماری باشد. تنها کافی است یک کیسه آب یخ یا کمپرس سرد را روی ناحیه مربوطه قرار دهید
  • ماساژ با توپ: یک توپ تنیس زیر پای خود بگذارید و به‌آرامی آن را بغلتانید تا گرفتگی عضلات کف پا بهبود یابد
  • ماساژ با روغن: روغن کنجد، بادام تلخ، نارگیل، تخم کتان و... میز گزینه مناسبی برای ماساژدادن کف و پاشنه پا به شمار می‌روند. زیرا به‌مرور گرفتگی عضلات و درد بیمار را کاهش می‌دهند

تغییر سبک زندگی

اگر عارضه‌ای که دارید، به دلیل عادت‌های اشتباه شما رخ‌داده باشد، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که حین درمان باید انجام دهید، تغییر سبک زندگی است. در ادامه وند مثال راجع‌به این.مسئله خواهیم زد، تا زندگی خود را ارزیابی کنید و رفتار و عادت‌های اشتباه خود را بشناسید.

  • داشتن وزن اضافی و پرخوری
  • پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند یا دارای کفی سفت
  • ورزش‌های سنگین و پرخطری که پاشنه را تحت‌فشار قرار می‌دهد

چگونه از ایجاد خار پاشنه پیشگیری کنیم؟

تا اینجای صحبت‌ها به طور مفصل راجع‌به علل و روش‌های درمان طبیعی خار پاشنه در منزل صحبت کردیم و متوجه شدیم که اگر روزی به این عارضه مبتلا شویم، چطور باید نسبت به رفع عوارض آن اقدام کنیم. حالا بیایید دو قدم به گذشته بازگردیم و نکاتی را مرور کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توان از بروز عارضه خار پاشنه جلوگیری کرد. انواع روش‌های پیشگیری از بروز این بیماری عبارت‌اند از:

  • کنترل وزن و جلوگیری از افزایش بی‌رویه آن
  • پوشیدن کفش طبی مناسب و استفاده از کفی استاندار
  • مراجعه به پزشک و مشورت با او در صورت بروز علایم این بیماری
  • داشتن سبک زندگی سالم و به‌دوراز اتفاقاتی که سبب بروز این بیماری می‌شوند
  • ورزش‌کردن و انجام حرکات کششی استاندارد

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی روش‌های درمان خانگی خار پاشنه پرداختیم و دانستیم که می‌توان با تغییر سبک زندگی، کاهش وزن اضافی، یخ درمانی و... این عارضه را بهبود بخشید. امیدواریم مثل همیشه نهایت بهره را از مطالعه این مقاله برده باشید و به پاسخ سؤالات موجود در ذهن خود برسید. لطفاً شما عزیزان هم تجربیات و نظرات خود را پیرامون روش‌های خانگی برای کاهش درد خار پاشنه به اشتراک بگذارید تا ما و سایر کاربران امسیگ هم از تجربیاتتان بهره‌مند شویم. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.

 

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید