کدام گیاهان برای بخور صورت مناسب هستند؟

کدام گیاهان برای بخور صورت مناسب هستند؟
به احتمال زیاد، می‌دانید که محصولات پاک‌کننده، مرطوب‌کننده و ضدآفتاب از مهم‌ترین محصولات مراقبت از پوست به شمار می‌روند. خوب است بدانید که استراتژی ساده‌ای به نام بخور صورت نیز وجود دارد که توانسته است توجه افراد بسیاری را به خود جلب کند.

 بخور صورت دارای فواید شگفت‌انگیز بسیاری برای پوست است. در این مطلب، به این فواید می‌پردازیم و بهترین گیاهان برای بخور صورت را معرفی می‌کنیم.

دلایل استفاده از بخور صورت

برخی از مهم‌ترین دلایل استفاده از بخور صورت عبارت‌اند از:

بخور صورت برای آبرسانی

بخور صورت با آبرسانی به پوست، می‌تواند به حفظ استحکام و خاصیت ارتجاعی آن کمک کند. به خاطر داشته باشید که تفاوت‌هایی بین آبرسانی و مرطوب‌کردن وجود دارند. روغن‌های گیاهی و کرم‌های مرطوب‌کننده می‌توانند پوست شما را مرطوب کنند؛ ولی، تنها آب می‌تواند به آبرسانی به پوست کمک کند؛ بنابراین، بخور گیاهی صورت می‌تواند روشی عالی برای آبرسانی به پوست باشد.

بخور صورت برای لیفت پوست

بخور صورت با افزایش گردش خون، می‌تواند اکسیژن بیشتری را برای پوست فراهم سازد و باعث شود پوستتان سالم‌تر به نظر برسد. همچنین ازآنجایی‌که افزایش گردش خون می‌تواند باعث تحریک تولید کلاژن و الاستین شود، می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ کند و به‌تبع آن، به کاهش چروک‌ها و لیفت پوست کمک کند.

بخور صورت برای تسکین پوست

بخور صورت به‌ویژه با گیاهان دارویی، می‌تواند پوست شما را تسکین دهد. همچنین می‌تواند به کاهش اضطراب به‌صورت قابل توجهی کمک کند و احتقان سینوس و سردردهای همراه با احتقان را تسکین دهد.

بخور صورت برای درمان جوش

اگر سبوم در فولیکول‌های پوست جمع شود، می‌تواند باعث رشد باکتری، التهاب و ایجاد جوش و آکنه شود؛ ازآنجایی‌که بخور صورت می‌تواند به بازکردن منافذ پوست صورت کمک کند، از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند.

فواید گیاهان دارویی مناسب برای بخور صورت

در این بخش، بهترین گیاهان برای بخور صورت را معرفی می‌کنیم و به فواید هر یک می‌پردازیم.

بخور صورت با بابونه

بابونه یکی از پرکاربردترین و بهترین گیاهان برای بخور صورت محسوب می‌شود. این گیاه دارای ترکیبی به نام آلفا بیزابولول است و می‌تواند به بهبود التهاب، آکنه و اگزما کمک کند. همچنین این گیاه می‌تواند رنگ پوست را روشن‌تر کند، تغییر رنگ ناشی از آفتاب‌سوختگی را بهبود دهد، چروک‌های صورت از بین ببرد و پوست را به‌خوبی پاک‌سازی کند.

بخور صورت با گل رز

بخور صورت با گل رز دارای فواید بسیاری است؛ برای مثال، این بخور می‌تواند پوست را به‌خوبی پاک‌سازی کند، به تقویت و سفت‌کردن آن کمک کند و آن را تسکین دهد. اگر گل رز را با گل بابونه و آب ترکیب کنید، می‌توانید بخوری آرامش‌بخش داشته باشید و چروک‌ها و پف‌های زیر چشم خود را از بین ببرید. اگر به دنبال گیاهی مناسب برای بخور صورت برای پوست خشک می‌گردید، گل رز می‌تواند گزینه‌ای عالی برای شما باشد.

بخور صورت با رازیانه

رازیانه که از خانواده جعفری است، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست. با بخور صورت با رازیانه، می‌توانید رادیکال‌های آزاد را حذف کنید. این بخور می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای افرادی با پوست‌های خشک یا مستعد جوش باشد.

استفاده از نعنا برای بخور صورت

نعنا یکی دیگر از بهترین گیاهان دارویی برای بخور صورت است. بخور این گیاه می‌تواند پوست را پاک‌سازی کند، آکنه‌ها را درمان کند و خارش را بهبود دهد. خوب است بدانید که شما می‌توانید این گیاه را به‌آسانی در بالکن خانه خود پرورش دهید تا دیگر نیازی به خرید آن نداشته باشید.

استفاده از گل همیشه بهار برای بخور صورت

ترکیبات آنتی‌اکسیدان بسیاری مانند کاروئوئیدها و فلاونوئیدها در گل همیشه‌بهار وجود دارند؛ بنابراین، با کمک بخور این گیاه، می‌توانید از فواید بسیاری بهره‌مند شوید؛ برای مثال، بخور این گیاه می‌تواند سلول‌های مرده پوست و چربی‌های روی آن را از بین ببرد.

بخور صورت با استفاده از اسطوخودوس

به احتمال زیاد، می‌دانید که اسطوخودوس گیاهی آرامش‌بخش است؛ بنابراین، اگر در خوابیدن با مشکلاتی روبه‌رو هستید یا می‌خواهید حال بهتری داشته باشید، از بخور گیاه اسطوخودوس استفاده کنید. همچنین بخور این گیاه ضدعفونی و ضدالتهاب نیز است و می‌تواند به پاک‌سازی عمقی پوست شما کمک کند.

بخور صورت با گیاه آویشن

به احتمال زیاد، از آویشن در پختن غذاها استفاده می‌کنید؛ ولی، خوب است بدانید که ازآنجایی‌که این گیاه می‌تواند فواید بسیاری برای پوست شما داشته باشد، می‌تواند یکی از بهترین گیاهان برای بخور صورت نیز محسوب شود. بخور این گیاه می‌تواند آکنه‌ها را از بین ببرد و به پاک‌سازی پوست شما کمک کند.

بخور صورت با مریم گلی

ازآنجایی‌که مریم‌گلی دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدان بسیاری است، بخور آن می‌تواند از پیری پوست جلوگیری کند. اگر به دنبال گیاهی برای بخور صورت برای پوست چرب هستید، مریم‌گلی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و آکنه‌های پوست شما را از بین ببرد. همچنین این گیاه می‌تواند به بازسازی، تنظیم چربی و پاک‌سازی پوست کمک کند.

استفاده از گزنه برای بخور صورت

اگر از گزنه برای بخور صورت خود استفاده کنید، می‌توانید از خواص ضدقارچ آن بهره‌مند شوید و منافذ پوست خود را سفت کنید. ازآنجایی‌که بخور این گیاه می‌تواند ترشح چربی را کنترل کند و باکتری‌ها و قارچ‌های ایجادکننده جوش‌ها را از بین ببرد، می‌تواند جایگاهی را در فهرست بهترین گیاهان برای بخور صورت به دست آورد.

بخور صورت با استفاده از رزماری

تحقیقات نشان می‌دهند که بخور رزماری می‌تواند به تنظیم pH پوست بسیار چرب کمک کند. افزایش تولید کلاژن، مبارزه با رادیکال‌های آزاد پوست و جلوگیری از آسیب‌های خارجی مانند آفتاب‌سوختگی از فواید دیگر بخور این گیاه محسوب می‌شوند. ازآنجایی‌که کافور یکی از ترکیبات این گیاه است، نباید در طول بارداری از آن استفاده کنید. همچنین اگر دچار آسم هستید، عطر قوی آن ممکن است شما را اذیت کند و اگر دچار صرع هستید، ممکن است شما را دچار تشنج کند.

اکالیپتوس برای بخور صورت

اگر به علت مشکلات جسمی یا احساسی دچار گرمای شدیدی شده‌اید، بخور صورت اکالیپتوس به لطف خواص خنک‌کننده خود می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای شما باشد. همچنین بخور اکالیپتوس می‌تواند به بهبود مشکلات تنفسی مانند گرفتگی بینی و سرفه کمک کند.

بخور صورت با پوست پرتقال

با بخور صورت با پوست پرتقال، می‌توانید به بازشدن منافذ پوست خود کمک کنید و صاحب پوستی شاداب شوید. همچنین اگر پوست پرتقال را با لیمو، چای و آب جوش ترکیب کنید، می‌توانید پوست خود را لیفت کنید.

بخور صورت با ریحان و میخک

با بخور صورت با ریحان و میخک، می‌توانید آلودگی‌های پوست را از بین ببرید و علائم عفونت‌های سینوسی را کاهش دهید. اگر پوستتان چرب و مستعد آکنه است، بخور ریحان می‌تواند به کاهش ترشح چربی کمک کند. همچنین میخک که ضدالتهاب و ضدمیکروب است، می‌تواند سرماخوردگی، سرفه، آسم و برونشیت را درمان کند.

نکاتی که هنگام بخور صورت با گیاهان دارویی باید رعایت کنید

مهم نیست می‌خواهید گیاهان ذکرشده را دم کنید یا از دستگاه بخور برای بهره‌مندی از فواید آن‌ها استفاده کنید. حتما نکات زیر را رعایت کنید تا بتوانید بهترین نتایج را پس از استفاده از آن‌ها تجربه کنید:

صورت خود را تمیز کنید: پیش از دم‌کردن گیاهان یا استفاده از دستگاه بخور، حتما صورت خود را به‌خوبی شست‌وشو دهید. اگر نتوانید کثیفی، روغن و سلول‌های مرده را از روی صورت خود پاک کنید، ممکن است به منافذ پوست شما وارد شوند

از ماسک صورت استفاده کنید: پوست شما پس از بخور صورت برای استفاده از محصولات مراقبت از پوست آماده می‌شود؛ بنابراین، از ماسک‌های مورد علاقه خود پس از بخور صورت استفاده کنید

از تونر استفاده کنید: تونرهای صورت می‌توانند منافذ پوست شما را ببندد تا آلودگی‌ها نتوانند وارد آن‌ها شوند و فواید ناشی از بخور پوست را از بین ببرند. اگر تونر ندارید، بهتر است از آب سرد استفاده کنید

از مرطوب‌کننده استفاده کنید: پس از استفاده از محصولات ذکرشده از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا پوست شما بتواند از تمام فواید بهترین گیاهان برای بخور صورت بهره‌مند شود. در هنگام خرید مرطوب‌کننده، مطمئن شوید که مناسب نوع پوست و نیازهای پوست شماست.

 

جمع‌بندی

بخور صورت دارای فواید بسیاری مانند آبرسانی، لیفت پوست، تسکین پوست و درمان جوش دارد. اگر می‌خواهید نتایج بهتری را از درمان مشکلات پوستی با بخور مشاهده کنید، از گیاهانی مانند میخک، ریحان، اکالیپتوس، اسطوخودوس، نعنا، آویشن، رازیانه، بابونه، گل همیشه‌بهار، مریم‌گلی و گل رز نیز استفاده کنید. پیش از استفاده از این گیاهان، مطمئن شوید که به ترکیبات آن‌ها حساسیت ندارید و مناسب نوع پوست شما هستند. همچنین استفاده از ماسک صورت، تونر و مرطوب‌کننده متناسب با نوع پوست خود را پس از بخور صورت فراموش نکنید.

در گذشته، افراد برای بهره‌مندی از فواید بخور گیاهان باید از حوله و آب داغ استفاده می‌کردند؛ ولی، اکنون شما می‌توانید با خرید دستگاه بخور برندهای معتبری مانند امسیگ با دردسر کمتری از فواید شگفت‌انگیز بخور این گیاهان بهره‌مند شوید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روغن گیاهی یا گیاه مورد نظر خود را درون دستگاه بریزید. هر فردی با هر نوع پوستی می‌تواند از دستگاه بخور برای بهبود سلامت و ظاهر پوست خود استفاده کند.

 

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید