درمان گردن درد با روش های خانگی

درمان گردن درد با روش های خانگی
درمان خانگی گردن درد با روش‌های غیرتهاجمی که هیچ عوارض جانبی پرخطری به همراه ندارند، اولین راه‌حلی است که پیش از هر اقدام دیگری (مانند دارودرمانی یا جراحی) می‌توان انجام داد تا دردهای عضلانی و اسکلتی این ناحیه را بهبود بخشید. با‌این‌وجود اگر روش‌های درمان خانگی گردن درد کارآمد نبود، می‌توان برای درمان جدی‌تر به پزشک مراجعه کرد و با انجام اقدامات لازم، از این عارضه رهایی یافت.

پس اگر شما هم به این عارضه مبتلا هستید و می‌خواهید چند روش خانگی مؤثر برای تسکین ناراحتی خود بیابید، تا پایان این بخش از مجله امسیگ همراه ما باشید.

شناخت انواع درد گردن

پیش از اینکه با روش‌های مختلف درمان خانگی گردن درد آشنا شویم، بهتر است مروری بر انواع این بیماری داشته باشیم و بدانیم که چه عللی سبب بروز گردن درد می‌شوند.

  • درد مفصلی: بر اثر بیماری‌های مختلفی مانند آرتروز، التهاب مفصلی، نقرس و... ناحیه اتصال مفاصل به یکدیگر دچار آسیب‌دیدگی می‌شود و درد گردن بروز می‌یابد
  • درد استخوانی: بر اثر شکستگی‌ استخوان ممکن است گردن بیمار دچار آسیب‌دیدگی شود
  • سردرد: گاهی به دلیل تنش و اسپاسم‌های عضلانی، دچار سردرد می‌شویم که معمولاً ناحیه پشت سر و قسمت بالایی گردن را به خود درگیر می‌کند
  • درد ارجاعی: درد ارجاعی از سایر قسمت‌های بدن سرچشمه می‌گیرد و به عضلات گردن سرایت می‌کند. یکی از شایع‌ترین دردهای ارجاعی گردن بر‌اثر حمله قلبی اتفاق می‌افتد
  • درد عصبی گردن: معمولاً زمانی که عصب‌های موجود در کانال نخاعی یا اطراف مهره‌های ستون فقرات تحت‌فشار قرار بگیرد، این اتفاق رخ می‌دهد
  • اسپاسم عضلانی: رگ‌به‌رگ شدن گردن بر‌اثر چرخش سریع یا برخورد ضربه، کشیدگی عضلات و... از جمله اتفاقاتی هستند که سبب بروز اسپاسم عضلانی می‌شوند

تشخیص علت گردن درد

پیش از انجام اقدامات لازم برای تسکین گردن درد با روش های خانگی، بهتر است مروری بر راهکارهای تشخیص این عارضه داشته باشیم و بدانیم که چطور می‌توان به علت بروز این بیماری پی برد. برای تشخیص علت گردن درد از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:

  • بررسی سابقه پزشکی و معاینات فیزیکی: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند تأثیر مستقیمی بر بروز گردن درد داشته باشد، عوارض ناشی از بیماری‌های قبلی است. به همین دلیل پزشک ابتدا سوابق بیمار را بررسی می‌کند و با انجام معاینات مختلف، وضعیت فعلی او را مورد ارزیابی قرار می‌دهد
  • تصویربرداری: پس انجام بررسی‌های لازم، نوبت به عکس‌برداری خواهد رسید تا بافت‌های عضلانی و اسکلتی گردن به‌خوبی مورد بررسی قرار بگیرند. از جمله روش‌های تصویربرداری برای تشخیص علت گردن درد می‌توان به ام‌آر‌آی، سی‌تی‌اسکن، اشعه ایکس و... اشاره کرد
  • آزمایش: در کنار روش‌های تصویربرداری، از آزمایشاتی مانند الکترومیگرام، الکترودیاگنوستیک و... استفاده می‌شود تا از صحت تشخیص اطمینان حاصل شود

روش های درمان درد گردن در منزل

اگر می‌خواهید اقدامات لازم برای درمان گردن درد در خانه مثمرثمر واقع شود، ابتدا باید اطلاعات خود را در این باره افزایش دهید و بدانید که انجام هر روش چه دستورالعملی دارد، زیرا اگر در انجام آن زیاده‌روی کنید یا استمرار کافی نداشته باشید، ممکن است نتیجه مطلوب حاصل نشود. پس در ادامه با ما همراه شوید تا شما عزیزان را با چند مورد از بهترین روش خانگی درمان درد گردن آشنا کنیم.

استراحت در شرایط مناسب

استراحت‌کردن اولین گام برای درمان هر بیماری غیرمنتظره‌ای به شمار می‌رود. همه ما می‌دانیم که خوابیدن یا انجام فعالیت‌های آرامش‌بخش در تایم استراحت (مانند یوگا، مدیتیشن و...) سبب کاهش اضطراب و فشار روانی در بدن می‌شود و به‌تنهایی می‌تواند بسیاری از مشکلات روحی و جسمی را برطرف سازد. پس اگر به طور ناگهانی دچار گردن درد شدید، بهتر است کمی استراحت کنید و به وضعیت خود توجه داشته باشید که آیا پس از استراحت، تغییری در شدت درد ایجاد خواهد شد یا خیر. در ضمن پیشنهاد می‌کنیم که طی این مدت، از برداشتن اجسام سنگین و چرخش ناگهانی سروگردن پرهیز کنید.

انجام حرکات کششی مناسب

در کنار استراحت و مدیتیشن، با انجام حرکات کششی مناسب می‌توانید تا حد قابل‌توجهی از شدت درد گردن خود بکاهید. اگر به فیزیوتراپیست مراجعه کرده باشید، برای درمان شما ورزش‌های مخصوصی تجویز می‌کند که با انجام آن می‌توانید سریع‌تر به نتیجه دلخواه برسید؛ اما اگر هنوز چنین اقدامی نکرده‌اید، می‌توانید با جستجو در بستر وب، یوتیوب، فضای مجازی و... فیلم‌های آموزشی مختلف را که انواع تمرینات تقویت‌کننده عضلات را آموزش می‌دهند؛ تماشا کنید و از آن‌ها برای درمان خانگی گردن درد، نکات کارآمد و مفیدی بیاموزید.

در ضمن تعداد حرکت کششی و نحوه انجام آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و حتماً باید بدانید که ورزش مربوطه، طبق چه برنامه‌ای (چندمرتبه در هفته و تا چه زمانی) باید اجرا شود.

استفاده از خوراکی های مفید برای تسکین درد گردن

در بین انواع خوراکی مفید برای گردن درد، موادی که دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، بهترین غذا برای بهبود این بیماری محسوب می‌شوند. اسیدهای چرب امگا ۳ سطح التهاب بافت عضلانی بدن را کاهش می‌دهند و به‌این‌ترتیب، درد گردن بهبود می‌یابد. برای تأمین این ماده در بدن خود می‌توانید از تخم کتان و سبزی‌های حاوی امگا ۳ تغذیه کنید.

ماده دیگری که برای درمان خانگی گردن درد مؤثر است، منیزیم نام دارد. منیزیم نقش بسزایی در سلامت استخوان‌های بدن ایفا می‌کند و دریافت آن به مقدار کافی سبب پیشگیری از بروز عارضه‌های عضلانی و اسکلتی می‌شود. از سوی دیگر، فرایند انقباض و انبساط عضلات بدن را بهبود می‌بخشد و از بروز گرفتگی و اسپاسم جلوگیری می‌کند. این ماده به میزان فراوانی در میوه، سبزی‌ها و غلات یافت می‌شود و شما می‌توانید با مصرف روزانه این مواد، منیزیم موردنیاز بدن خود را به دست آورید. در ضمن توصیه می‌کنیم که مصرف لوبیا و سایر حبوبات را هم در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهید؛ زیرا دارای آنتی‌اکسیدان‌های مختلف و فیبر هستند و این مواد نیز می‌توانند سبب کاهش درد گردن شوند.

استفاده از کمپرس سرد یا گرم؟

یکی از رایج‌ترین سؤالاتی که بیماران مبتلا به درد گردن می‌پرسند، این است که برای درمان خانگی عارضه مذکور باید از کمپرس سرد استفاده کنیم یا گرم؟ در پاسخ به پرسش مطرح شده باید بگوییم که کمپرس گرم به کاهش انقباض و شل‌شدن عضلات کمک می‌کند. به‌این‌ترتیب اگر درد گردن شما ناشی از رگ‌به‌رگ شدن و گرفتگی عضلات باشد، می‌توانید برای کاهش انقباض و شل‌شدن آن، از کمپرس آب گرم استفاده کنید. همچنین برای رفع تورم و التهاب نیز می‌توان از کمپرس آب سرد استفاده کرد. برای بهبود گردن درد به کمک کمپرس آب سردوگرم، بهتر است هر چند روز یک‌بار و هر سری به مدت ۵_۱۰ دقیقه، کمپرس گرم یا سرد را در ناحیه مربوطه قرار دهید.

استفاده از انواع پمادها

علاوه بر تمام روش‌هایی که تا اینجای صحبت‌ها توضیح دادیم، شما می‌توانید از انواع پماد سرد یا گرم‌کننده نیز برای درمان گردن درد و گرفتگی عضلات خود استفاده کنید. معمولاً پمادهای موضعی که برای تسکین درد عضلات مورداستفاده قرار می‌گیرند، نیازی به نسخه پزشک ندارند و به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را از داروخانه خریداری کنید. در‌ضمن دستورالعمل مصرف پماد هم روی بسته‌بندی آن نوشته شده است و شما باید با مطالعه آن، طبق شیوه صحیح پیش بروید.

ماساژ دادن گردن

ماساژدرمانی و اعمال فشار ملایم با دست به نواحی مختلفی از گردن که مبتلا به گرفتگی و اسپاسم عضلانی شده است، سبب کاهش درد خواهد شد. البته باید به این نکته هم توجه کنید که درد شما باید ناشی از انقباض عضلانی باشد، اما اگر به دلیل ترک‌خوردگی استخوان یا ضرب‌دیدگی مفاصل دچار گردن درد شده‌اید، بهتر است تاحدامکان فشاری بر گردن خود وارد نکنید و دراسرع‌وقت از یک پزشک متخصص در این باره مشورت بگیرید.

به‌هرحال اگر اطمینان دارید که دچار رگ‌به‌رگ شدن یا انقباض عضلانی شده‌اید، می‌توانید با ماساژدادن بافت نرم گردن خود، تا حدودی درد را به طور موقت تسکین دهید. البته باید مراقب باشید که عضلات را با فشار زیاد ماساژ ندهید، زیرا سبب تشدید درد براثر‌ کوفتگی می‌شود. همچنین می‌توانید برای راحتی کار از ماساژورهای مخصوص نیز استفاده کنید.

استفاده از داروهای مسکن

برای تسکین درد گردن خود می‌توانید از داروهای مسکن نیز استفاده کنید؛ اما باید دقت داشته باشید که اگر قرار است دارویی را بدون تجویز نسخه پزشک مصرف کنید، حتماً راجع‌به عوارض جانبی آن اطلاعات کاملی به دست آورید تا در صورت بروز هر گونه مشکل، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. به طور معمول ادویل یا موترین دارویی است که برای کاهش التهاب گردن مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای کاهش درد عضلات گردن نیز اغلب بیماران تیلنول مصرف می‌کنند، البته این دارو سبب کاهش التهاب نمی‌شود و صرفاً به طور موقت درد عضلانی را تسکین می‌بخشد.

استفاده از گردنبند های طبی

گردنبند طبی برای تسکین درد گردن، کاهش درد ناشی از آرتروز و رفع خشکی عضلات مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر شما هم قصد دارید از این روش برای کاهش درد گردن خود استفاده کنید، حتماً ابتدا از یک پزشک متخصص مشورت بگیرید و دررابطه‌با نحوه و مدت‌زمان استفاده از آن سؤال کنید. به یاد داشته باشید که این گردن‌بند، یک ابزار کارآمد برای تسکین موقت درد به شمار می‌رود و نمی‌توان دائماً از آن استفاده کرد.

به همین دلیل اگر پس از مدتی (نهایتاً ۱ ماه) متوجه شدید که درد شما بهبود نمی‌یابد، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید و از انجام روش‌های خودسرانه بپرهیزید.

چگونه میتوان از گردن درد پیشگیری کرد؟

تا این قسمت از مقاله ‌به طور مفصل راجع‌به نحوه درمان خانگی گردن درد با ماساژ، کمپرس سردوگرم، گردن‌بند طبی و... صحبت کردیم. حالا دیگر به‌خوبی می‌دانید که اگر به چنین عارضه‌ای مبتلا شوید باید چه اقداماتی را جهت بهبود درد و گرفتگی عضلات خود انجام دهید. پس در ادامه بهتر است مروری بر روش‌های پیشگیری از گردن درد داشته باشیم و بدانیم که چطور می‌توان از بروز این عارضه جلوگیری کرد.

اصلاح عادات خواب

عوامل متعددی می‌توانند در بروز گردن درد نقش داشته باشند، از بین آن‌ها بدخوابی و استراحت در حالت غیراستاندارد، به‌طوری‌که مهره‌های گردن تحت‌فشار قرار بگیرند، احتمال بروز گردن درد را افزایش می‌دهد. پس بهتر است با استفاده از تشک و بالش طبی و خوابیدن در پوزیشن‌های مناسب، شانس ابتلا به این عارضه را کاهش دهیم و حتی از بیماری‌های عضلانی و اسکلتی دیگری مانند کمردرد، پادرد و... هم پیشگیری کنیم.

ورزش کردن

انجام حرکات کششی گردن تأثیر بسزایی بر کاهش درد و پیشگیری از انقباضات عضلانی دارد. ساده‌ترین و درعین‌حال مؤثرترین ورزش برای درمان خانگی گردن درد و حتی پیشگیری از آن، حرکت آرام سر در چهار جهت است. همچنین می‌توان به‌واسطه ورزش‌هایی که سبب تقویت عضلات گردن می‌شوند، احتمال ابتلا به عارضه گرفتگی و درد گردن را کاهش داد. برخی از این ورزش‌ها شامل حرکات تقویتی ایزومتریک (استاتیک) و حرکات تمرینی انقباضی و انبساطی می‌شود. 

رعایت اصول نشستن صحیح

اگر در طول روز برای ساعات متمادی، روی صندلی می‌نشینید یا تحرک چندانی ندارید و در یک جا ساکن هستید، طرز نشستن شما رابطه مستقیمی با پیشگیری از ابتلا به گردن درد خواهد داشت. برای اینکه احتمال بروز عارضه مذکور کاهش یابد، بهتر است روی صندلی باحالت ۹۰ درجه بنشینید و هر ساعت یکبار هم با تغییر وضعیت و کمی انجام حرکات کششی گردن، به عضلات خود استراحت دهید.

رعایت نکات در حمل وسایل

برداشتن و حمل اجسام سنگین اصول خاص خود را دارد که حتماً باید به آن واقف باشید و با بلندکردن لوازم مختلف به یکباره از روی زمین، به عضلات یا مهره‌های کمر و گردن خود آسیب نرسانید. زیرا ممکن است علاوه بر درد موقت گردن، به بیماری‌های جدی و پرعارضه‌ای مانند دیسک گردن و کمر، آرتروز، آسیب‌های مفصلی و ... مبتلا شوید.

چه زمانی برای درمان گردن درد باید به پزشک مراجعه کنیم؟

پس از یادگیری روش‌های بهبود گردن درد در خانه، حالا دیگر می‌توانید هنگام ابتلا به این عارضه؛ از اقدامات لازم جهت تسکین درد خود بهره‌مند شوید. با‌این‌وجود اگر روش‌های مذکور  کارساز نبود یا درد شما به‌مرور افزایش یافت، باید حتماً دراسرع‌وقت به پزشک مراجعه کنید و اقدامات لازم را جهت تسکین درد و درمان بیماری مربوطه انجام دهید. ضمناً به یاد داشته باشید که برای درمان درد گردن خود بهتر است صرفاً از داروهایی استفاده کنید که پزشک تجویز خواهد کرد و از مصرف داروی متفرقه یا تغییر خودسرانه دوز مصرف آن خودداری کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی انواع روش درمان خانگی گردن درد پرداختیم و دانستیم که می‌توان با ورزش‌کردن، اصلاح سبک زندگی، ماساژ، انجام حرکات کششی، انواع کمپرس سردوگرم و... تا حدودی درد ناشی از آن را بهبود بخشید. 

امیدواریم نهایت استفاده را از مطالعه این مقاله برده باشید و به پاسخ سؤالات خود پیرامون موضوع مطرح شده برسید. لطفاً اگر شما عزیزان هم راه‌حل دیگری برای تسکین دردهای عضلانی و اسکلتی گردن می‌دانید، در بخش کامنت‌ها با ما و سایر کاربران امسیگ به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید