شناخت انواع چربی های مفید و مضر برای قلب

شناخت انواع چربی های مفید و مضر برای قلب
با توجه به زندگی پر مشغله و مدرن امروزی و مصرف غذاهای صنعتی و آماده، پایین آوردن میزان سطح کلسترول در خون تبدیل به یکی از دغدغه های جوامع امروزی شده است.

 اگر شما میخواهید کلسترول خون خود را پایین آورید، نکته کلیدی که باید به آن توجه داشته باشید، مدیریت میزان دریافت چربی خوب یا بد دررژیم غذایی روزانه است. درحقیقت شما به جای اینکه رژیم غذایی کم چرب را دنبال کنید باید رژیم غذایی شما شامل جایگزینی چربی های بد با چربی های خوب باشد.

چربی های خوب کدام چربی های هستند ؟

چربی هایی که در دمای اتاق بصورت مایع هستند از چربی های خوب بشمار می آیند. این چربی ها سطح تری گلیسیرید را کاهش می­دهند و از آریتمی های قلب (ضربان­های غیرعادی قلب) جلوگیری می­کنند، فشار خون را پایین می آورند و از آرترواسکلروز(گرفتگی رگ ها) جلوگیری می کنند. 

انواع چربی های خوب:

  • روغن زیتون
  • روغن آووکادو
  • روغن ماهی
  • انواع آجیل و دانه های مختلف 
  • امگا-۳
  • امگا-۶

امگا3 و امگا6 هر دو خطر بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهند.

چربی های بد چه چربی هایی هستند ؟

چربی ترانس و چربی اشباع جزء چربی های مضر و خطرناک می باشند. چربی های اشباع به چربی هایی گفته می شود که دردمای اتاق بصورت جامد هستند.اسیدهای چرب اشباع شده را می توان به مقادیر زیاد در محصولات حیوانی مثل گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر و کره پیدا نمود اما چربی های اشباع شده را می توان در محصولات گیاهی نیز پیدا کرد. روغن نارگیل و نخل عمدتا از چربی های اشباع شده تشکیل شده اند. چربی های اشباع شده باعث بالا رفتن کلسترول بد یعنی LDL در خون می شوند. اما بدتر از چربی های اشباع شده، چربی های ترانس هستند. چربی های ترانس دار نوعی چربی هستند که در برخی غذاها یافت می شوند، آن ها به صورت مصنوعی یا طبیعی وجود دارند. چربی های ترانس دار طبیعی در مقادیر بسیار کمی در محصولات خاص حیوانی یافت می شوند از طرف دیگر، چربی های ترانس دار مصنوعی اضافه شده، طی فرآیند تولید در انواع محصولات غذایی گنجانده می شوند. مطالعاتی وجود دارند که نشان می دهند هر دو نوع چربی های ترانس ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را با افزایش کلسترول LDL و کاهش کلسترول HDL افزایش دهند. خطراتی که اینگونه چربی ها برای سلامتی ما ایجاد میکنند امروزه بر هیچکس پوشیده نیست اما بدلیل ارزانی و ایجاد طعم مطبوع در غذا، همچنان درصنعت تولید غذاها مورد استفاده قرار میگیرند. به دلیل خطراتی که چربی های ترانس دار مصنوعی در افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی دارند, FDA به تولید کنندگان مواد غذایی توصیه کرده است که حتما برچسب مواد غذایی را روی بسته بندیشان بزنند. پس از بررسی بیشتر بر روی تاثیر چربی های ترانس مصنوعی در غذاها FDA حکم کرد که تولید کنندگان مواد غذایی نیاز به پیدا کردن معیارهای جایگزین برای تهیه غذاهای فراوری شده خود دارند، تا استفاده از چربی های ترانس را در طول فرآیندشان حذف کنند. پس هنگام خرید خوارکی های بسته بندی شده، حتما به نوشته ی روی آن، که میزان چربی ترانس در محصول را نشان میدهد توجه کنید.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید