معرفی انواع ترازو و کاربرد آن ها

معرفی انواع ترازو و کاربرد آن ها
استفاده از انواع ترازو، امری متداول برای اندازه‌گیری وزن هر جسم و ماده‌ای است؛ اما نکته جالب این‌جاست که برای هر نوع ماده و جسمی، ترازویی متفاوت درنظر گرفته می‌شود و سازندگان این وسیله نیز با توجه به خصوصیات مواد، دستگاهی منعطف‌تر را طراحی، تولید و به بازار عرضه می‌کنند. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با انواع ترازو و انتخاب بهترین مدل آن، در ادامه با ما همراه باشید!

ترازو چیست؟

در پاسخ به این سوال که ترازو چیست، می‌توان آن را وسیله‌ای معرفی کرد که برای اندازه‌گیری وزن یا جرم استفاده می‌شود. در ترازوهای سنتی، دو بشقاب و کاسه در فواصل مساوی از یک تکیه‌گاه، معلق می‌شدند. در یکی از این بشقاب‌ها، جسم مورد اندازه‌گیری را قرار می‌دادند و در بشقاب دیگر نیز وزنه‌ای با جرم معین و نوشته‌شده را می‌گذاشتند. پس از آن، وزنه‌ها در این ترازو، آن‌قدر اضافه یا کم می‌شدند تا زمانی که دو بشقاب معلق در حالت تعادل و ایستا قرار بگیرند. این اتفاق نیز وقتی رخ می‌دهد که جرم هر دو صفحه یکسان و برابر شود.

انواع این وسیله در بسیاری از موارد مانند صنعت، تجارت، بار تریلرها و تراکتورها کاربرد دارند. جالب است بدانید که برخی از ترازوها را نیز می‌توان به گونه‌ای کالیبره کرد تا در واحدهای نیرو (وزن) به جای واحدهای جرم (کیلوگرم) استفاده شوند.

انواع مدل ترازو

در این قسمت از مقاله انواع مدل ترازو را برای شما معرفی می‌کنیم و کاربرد هرکدام را توضیح می‌دهیم.

ترازو کفه ‌ای

این نوع ترازو، از اولین نمونه ابزارهای اندازه‌گیری وزن مواد و اجسام است و در مشاغل مختلفی استفاده می‌شود. البته باید بدانید که استفاده از مدل دو کفه‌ای در زمان‌های قدیم رواج بیشتری داشته است؛ ولی امروزه نیز در برخی از کسب‌وکارها از آن استفاده می‌شود. اگر به دنبال دستگاهی با دقت بالا هستید، به سراغ این نوع ترازو نروید. چون خطای اندازه‌گیری دارد. در واقع این دستگاه نوعی ترازو مکانیکی است که به ترازوی عدالت نیز شباهت زیادی دارد.

ترازو عقربه ای

از این ترازو، برای وزن‌کشی و اندازه‌گیری مواد غذایی آشپزخانه استفاده می‌شود و قیمت کم‌تری نیز نسبت به انواع دیجیتالی دارد. آنها، درصد خطای بیشتری نسبت به مدل دیجیتالی دارند و برای اندازه‌گیری وزن مواد غذایی و اشخاص نیز استفاده می‌شوند. ترازو عقربه‌ای، صفحه‌ای درجه‌بندی‌شده برحسب کیلوگرم و کفی برای ایستادن یا قراردادن جسم نیز دارد. وزن اجسام و اشخاص، با قرارگرفتن روی کفی ترازو، با استفاده از عقربه‌های موجود در صفحه درجه‌بندی‌شده بالای دستگاه نمایش داده می‌شود.

ترازو وزن کشی

ترازوهای وزن‌کشی، در دو نوع دیجیتالی و عقربه‌ای در بازار موجودند. مدل عقربه‌ای برای اندازه‌گیری وزن، مستحکم و ایمن هستند و استفاده از آن‌ها نیز آسان است. برای وزن‌کشی با این ترازو باید آن را روی سطح صافی قرار دهید و در صورت نیاز پیچ روی بدنه آن را برای قراردادن عقربه روی عدد صفر تنظیم کنید. این ترازوها، بیشتر برای اندازه‌گیری وزن انسان‌ها کاربرد دارند و افراد می‌توانند با قرارگرفتن روی سطح دستگاه، وزنشان را از طریق عقربه‌ها ببینند. حداکثر وزن مورد اندازه‌گیری  ۱۲۰ کیلوگرم و دقت این نوع ترازو نیز ۱ کیلوگرم است.

جالب است بدانید که ترازوی وزن‌کشی عقربه‌ای، به باتری نیاز ندارد. برای همین می‌توان از آن بدون هیچ محدودیتی استفاده کرد. از ویژگی‌های دیگر این دستگاه می‌توان مواردی چون سطح بزرگ، راحتی در قرارگیری فرد روی آن، وجود برجستگی روی سطح، جلوگیری از لغزش فرد و به کارگیری شیشه نشکن و ذره‌بینی روی عقربه‌ها برای خواندن آسان وزن را نام برد.

ترازوی دیجیتالی

نوع دیگر ترازوهای وزن‌کشی نیز دیجیتالی بوده و جدیدتر از انواع عقربه‌ای هستند. دقت بالای ترازوهای دیجیتالی، باعث شده که وزن‌های کم‌تر از صدهزار گرم را نیز با حساسیت بالا اندازه‌گیری کنند. برای همین افراد دغدغه‌مند در زمینه تناسب اندام و سلامت، از این نوع ترازوها، بیشتر استفاده می‌کنند؛ اما تفاوت ترازوهای وزن‌کشی عقربه‌ای و ترازو دیجیتال، در صفحه نمایش عددی در نوع دیجیتال و عقربه‌ای در نوع دیگر است. تفاوت دیگر در استقامت و طول عمر این دو نوع ترازوست که نوع عقربه‌ای نسبت به دیجیتالی، میزان بیشتری را شامل می‌شود. با توجه به استقامت بالای ترازوی وزن‌کشی عقربه‌ای، می‌توان از آن در محیط‌های مختلف حتی مرطوب و گرم استفاده کرد؛ اما ترازوهای دیجیتالی این‌گونه نیستند و نیاز به مراقبت بیشتری هم دارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب ترازو

ترازو آشپزخانه

یکی دیگر از انواع ترازو، مدل آشپزخانه‌ای آن است که به شما کمک می‌کند تا مراحل پخت و پز غذا، کیک و شیرینی‌های خانگی را به درستی و مانند سرآشپزهای حرفه‌ای پیش ببرید. این نوع ترازو، مدلی است که روی میز آشپزخانه قرار می‌گیرد و با استفاده از کاسه، عقربه یا به صورت دیجیتالی، جرم مواد غذایی موردنظرتان را اندازه می‌گیرد. ترازو آشپزخانه دیجیتالی، به حافظه داخلی، تایمر و زنگ هشدار مجهز است و مواد را با سه واحد انس، پوند و گرم، اندازه‌گیری می‌کند.

از دیگری ژگی‌های این دستگاه می‌توان به دقت در اندازه‌گیری، مجهزبودن به سطح و ظروف نگه‌دارنده مواد غذایی و تنالیته رنگی متناسب با ترکیب رنگ دکوراسیون خانه اشاره کرد. ترازوهای دیجیتال آشپزخانه‌ای ، دقت اندازه‌گیری تا ۱ میلی‌گرم را دارند و صفحه‌نمایش آن‌ها نیز دیجیتالی است. از طرف دیگر این نوع ترازو را می‌توان تبدیل واحد نیز کرد؛ اما ترازوهای عقربه‌ای وزن را به وسیله صفحه‌ای درجه‌بندی‌شده و عقربه نشان می‌دهند.

 

مطالعه این مقاله را از دست ندهید: علائم فشار خون بالا عصبی و روش های درمان آن

 

ترازو صنعتی

بدنه این نوع ترازو مقاومت بالایی دارد و از امکانات دیگری چون شمارش قطعات، حین توزین برخوردار است. ترازوهای دقت ۰.۱ گرم، ۱ گرم و ۱۰ گرم جزء ترازوهای صنعتی هستند و با توجه به کاربرد اشخاص انتخاب می‌شوند. از ویژگی‌های دیگر آنها می‌توان ضد آب بودن، داشتن کفه‌های بزرگ، داشتن علمک و دقت زیاد در ظرفیت‌های بالا را نام برد.

از این مدل ترازو بیشتر در کارگاه‌ها و کارخانجات استفاده می‌شود. از طرفی به دلیل مقاومت و استحکام بالای ترازوهای صنعتی، می‌توان به راحتی آنها را در این محیط‌ها با وجود آب و گرد و غبار استفاده کرد. جنس بدنه آنها، فلز ضد زنگ است و درجه حفاظتی بالایی (درجه حفاظتی آی پی) نیز دارد. تنوع در این نوع ترازو کم است و طراحی‌های ساده ای نیز دارد.

ترازو دستی

این نوع ترازو نیز در دو نوع دیجیتال و معمولی ساخته می‌شود. مدل معمولی محدوده کمی از اوزان را به صورت نوشتاری و از پیش مشخص‌شده دارد. ولی مدل دیجیتالی آن شامل اندیکاتور دیجیتالی می‌شود و بازه وزن‌کشی بالاتری نسبت به نوع معمولی دارد. دقت توزین نیز در نوع فنری دیجیتالی این ترازو بیشتر است و با باتری قلمی یا سکه‌ای کار می‌کند. جالب است بدانید که این ترازو، به دلیل حمل آسان و ابعاد کوچک‌تر نسبت به دیگر ترازوها، کارآمدتر است و حتی می‌توان در مسافرت‌ها نیز از آن استفاده کرد.

ترازو طلا فروشی (زرگری)

این نوع ترازو، دقت زیادی دارد و گاهی تا یک هزارم گرم را نیز در اندازه‌گیری جرم طلا محاسبه می‌کند. برای این دستگاه دو نوع نمایش‌گر وجود دارد، یکی برای طلافروش و دیگری برای استفاده مشتری و امنیت بیشتر طلافروشهاست. دکمه صفر دستگاه نیز با استفاده از یک کابل در حد فاصل مناسبی قرار می‌گیرد. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان مواردی چون دقت اندازه‌گیری بسیار بالا و تنوع در انواع سنتی و دیجیتالی را نیز نام برد.

ترازو آزمایشگاهی

این نوع ترازو، دقت بالایی دارد و محفظه‌ای برای توزین مواد برای آن در نظر گرفته می‌شود تا تاثیر و دخالت هوای محیط دستگاه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. از این ترازو در مواردی چون فعالیت‌های کنترل کیفی و ترازو تشخیصی (ابزارهایی مانند پی پت‌ها)، تهیه مخلوطی از ترکیبات با نسبت‌های معین و تعیین چگالی و جرم مواد استفاده می‌شود. انواع مدل ترازو که در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود، مکانیکی و الکترونیکی است که آن‌ها را برای اندازه‌گیری مواد بسیار ریز گرمی نیز به کار می‌برند.

باسکول

این نوع ترازوها، وزن‌های بالاتر از ۷۰ کیلوگرم را اندازه‌گیری می‌کنند و در سه نوع زیر موجودند:

  1. باسکول کامیون‌کش: ظرفیت این ترازو بسیار بالاست و برای وزن‌کشی کامیون، تجهیزات سنگین و واگن‌های ریلی طراحی می‌شود. از این نوع باسکول در دفن زباله، کارخانه‌های آسفالت، سیمان و ایستگاه‌های انتقال استفاده می‌شود. نوع دیگر باسکول کامیون‌کش، چرخ‌دار است و در بخش‌هایی استفاده می‌شود که نمی‌توان به صورت دائمی آن را نصب کرد.
  2. باسکول لیفتراک: با استفاده از این نوع ترازو می‌توانید توزین، انتقال و جمع‌آوری داده‌ها را هم‌زمان انجام دهید و در وقت و هزینه‌تان نیز صرفه‌جویی کنید. افراد از این ترازو در مکان‌هایی استفاده می‌کنند که جایی برای قراردادن ترازوی اضافی ندارند.
  3. باسکول آویز جرثقیل: به این نوع ترازو، دینامومتر نیز می‌گویند. در توزین با این باسکول، اقلام به وسیله جرثقیل بلند می‌شوند و بیشتر برای بارهای سنگین کاربرد دارند. جالب است بدانید که باسکول آویز جرثقیل، برای حمل و نقل کالاها در انبارها نیز مناسبند و در انواع پیشرفته‌شان نیز بازخوانی دیجیتالی دارند تا وزن و جرم بارها و اجسام، آسان‌تر خوانده شود.

کدام مدل ترازو بهتر است؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که شما برای انتخاب بهتر از میان مدل‌ های مختلف ترازو، باید ابتدا هدف و نیازتان از خرید این دستگاه را درنظر بگیرید و سپس با توجه به این موارد، ببینید که کدام یک مناسب استفاده شماست. با این کار می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. البته با شناخت انواع ترازو دیجیتال و اطلاع از میزان دقت هر کدام، بهتر می‌توانید آن مدلی را که مناسب‌تر است انتخاب و خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: ترازوی هوشمند چیست؟

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد انواع ترازو وزن ‌کشی، صحبت کردیم. شما می‌توانید برای خرید بهترین ترازو، به برندهای معتبر که این محصولات را تولید و عرضه می‌کنند، مراجعه کنید. زیرا شهرت و محبوبیت یک برند معمولا نشان از کیفیت بالای محصولات تولیدی دارد. یکی از ارائه‌دهندگان انواع ترازو، شرکت رهروان ایساتیس است که بهترین انواع این محصول را با قیمت‌هایی به صرفه و دقت‌هایی بسیار بالا، به شما ارائه می‌دهد.

البته ارائه ترازو دیجیتال، تنها خدمت این شرکت به شما نیست. چون محصولات دیگری مانند فشارسنج دیجیتال، ماساژور و ریلکسیشن، بخور صورت و تصفیه هوا را نیز به قیمتی منصفانه و کیفیت مطلوب نیز در این شرکت به فروش می‌رسد. می‌توانید از طریق پل‌های ارتباطی درج‌شده در سایت امسیگ، با کارشناسان و مشاوران ما برای تجربه خرید مناسب، ارتباط بگیرید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید