تفاوت دستگاه نبولایزر و بخور سرد

تفاوت دستگاه نبولایزر و بخور سرد
در یک نگاه کلی در خصوص تفاوت دستگاه نبولایزر و بخور سرد می‌توان گفت: نبولایزر از جمله دستگاه‌های الکترونیکی محسوب می‌شود که می‌توان از آن برای انتقال داروهای استنشاقی به سیستم تنفسی استفاده شود و در مقابل دستگاه بخور سرد ابزاری باهدف افزایش رطوبت محیط، پیشگیری از خشکی پوست و ... است؛

اما در کنار موارد فوق این دو دستگاه دارای تفاوت‌ها و ویژگی‌های دیگری نیز هستند که در این مقاله سایت امسیگ قصد دارد، آن‌ها را موردبررسی قرار دهد.

کاربردهای دستگاه نبولایزر

زمانی که کاربرد این دو دستگاه را بررسی می‌کنیم، اساسی‌ترین تفاوت بخور سرد و نبولایزر مشخص می‌شود، چراکه نبولایزر درواقع یک دستگاه دارورسانی به بدن است که از آن می‌توان برای درمان انواع اختلالات تنفسی و بیماری‌هایی نظیر آسم، فیبروز کیستیک، کاهش حملات تنفسی، برونشیت و ... استفاده کرد. جالب است بدانیم که امروزه از این دستگاه در جهت درمان بیماری آسم در کودکان استفاده می‌شود و خوشبختانه اثربخشی آن کاملاً تائید شده است، اما کاربردهای این دستگاه تنها به درمان آسم محدود نمی‌شود، بلکه از دیگر کاربردهای دستگاه نبولایزر در جهت درمان اختلالات تنفسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

درمان سینوزیت

سینوزیت یکی دیگر از بیماری‌های مرتبط با سیستم تنفسی است که عدم توجه به آن می‌تواند شخص را با اختلالات شدیدی نظیر سردرد، گوش‌درد و ... مواجه کند. برای درمان این بیماری در برخی مواقع و طبق دستور پزشک می‌توان از دستگاه نبولایزر برای انتقال داروی به بخش‌های مختلف سیستم تنفسی استفاده کرد.

بهبود آلرژی

آنچه به‌عنوان تفاوت بخور سرد و نبولایزر شناخته می‌شود، تأثیر دستگاه نبولایزر در درمان آلرژی‌های فصلی است و این در حالی است که بخور سرد نمی‌تواند اثر چندانی زیاد و مؤثری بر درمان این بیماری داشته باشد، چراکه به‌واسطه دستگاه نبولایزر می‌توان داروهای استنشاقی مختص درمان آلرژی را مستقیماً وارد سیستم تنفسی کرد و این در حالی است که چنین امکانی در دستگاه بخور سرد وجود ندارد.

تفاوت نبولایز با دستگاه بخور

بهبود عملکرد ریه پس از استنشاق مواد سمی

متأسفانه آلودگی هوا یکی معضلات کنونی جامعه است که می‌تواند شرایط زندگی را برای گروه‌های حساس با اختلال مواجه کند، همچنین استفاده از شوینده‌های بسیار قوی در محیط بسته نیز از دیگر چالش‌هایی است که می‌تواند خطر استنشاق مواد سمی را بالا ببرد. یکی از این مواد سمی موجود در صنعت اسید هیدروفلوئوریک است که استنشاق طولانی‌مدت و مداوم آن می‌تواند عملکرد ریه را با اختلال جدی مواجه کند، خوشبختانه در چنین مواردی می‌توان با استنشاق دارو به کمک نبولایزر تحت نظر پزشک این بیماری را درمان کرد.

درمان بیماری‌ های قلبی و عروقی

جالب است بدانیم که یک تحقیق علمی نشان می‌دهد، افراد مبتلابه بیماری‌های قلبی عروقی می‌توانند طبق دستور پزشک در جهت بهبود گردش خون از نبولایزر باهدف انتقال دارو به بدن استفاده کنند.

درمان عفونت ریه

در موارد بسیار حاد نیز درمان عفونت‌های مزمن ریه به کمک دستگاه نبولایزر امکان‌پذیر است، البته استفاده از این دستگاه حتماً باید پس از مشورت با پزشک معالج باشد. نحوه استفاده از این دستگاه نیز بسیار آسان است. برای استفاده از آن باید بیمار به حالت نشسته باشد و نبولایزر کاملاً روی بینی و دهان بیمار به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قرار بگیرد، در این مدت بیمار باید دم و بازدهم عمیق داشته باشد تا دارو وارد سیستم تنفسی او شود.

زمانی که بیمار احساس کرد که دیگر دارویی استنشاق نمی‌کند، زمان خاموشی دستگاه فرا رسیده است. استفاده از این دستگاه در طولانی مدت می‌تواند عفونت‌های حاد ریه را درمان کند و موجب بهبود سرفه‌های خلط دار شود.

درمان رسوب آئروسل‌ ها

گرد وغبار، دود، مه و ... مهم‌ترین رسوباتی هستند که می‌توانند عملکرد ریه را دچار اختلال کنند، چراکه معمولاً ذراتی با قطر کمتر ۵ میکرومتر می‌توانند در ریه رسوب کنند و باقی ماندن این ذرات در ریه می‌تواند بسیار خطرناک باشد. با توجه به این موضوع پزشکان به‌منظور اثربخشی بهتر دارو استفاده از دستگاه نبولایزر را در جهت افزایش سرعت اثربخشی درروند درمان پیشنهاد می‌دهند.

پیشنهاد امسیگ: خرید تشک مواج

مکانیزم عملکرد نبولایزر برای درمان بیماری های تنفسی

فرق عملکرد نبولایزر و بخور سرد مهم‌ترین عاملی است که می‌توان به کمک آن متوجه تمایز این دو دستگاه شد. در یک بررسی کلی می‌توان بیان کرد که اگرچه نبولایزرها دارای انواع مختلفی هستند، اما اغلب آن‌ها دارای عملکرد مشابهی هستند و در تمام آن‌ها امکان تبدیل دارو از حالت مایع به گاز وجود دارد؛ زیرا این دستگاه دارای یک مکش مکانیکی است که می‌تواند هوا، رطوبت، دارو و ... را بخار تبدیل کند و مستقیماً وارد ریه‌های بیمار کند.

امکان تماس مستقیم دارو با ریه ازجمله ویژگی‌های مهم این دستگاه است که امکان اثربخشی داروها را بیشتر می‌کند. ضمن اینکه استفاده از این دستگاه عوارض جانبی داروهای ریوی را به حداقل می‌رساند. با توجه به گفته‌های فوق پس عدم امکان استفاده از بخور سرد در جهت تلفیق دارو و انتقال مستقیم آن به بدن به‌عنوان مهم‌ترین فرق نبولایزر و بخور سرد شناخته می‌شود.

کاربردهای دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور سرد از دیگر وسایل ضروری و ارزشمند در منزل است که می‌توان از آن در جهت افزایش رطوبت منزل استفاده کرد. معمولاً در هر فضای بسته‌ای نظیر خانه، رطوبت مطلوب بین ۳۰ الی ۴۰ درصد است، کمبود این میزان رطوبت می‌تواند موجب خشکی هوای محیط خانه شود. زندگی در محیط نسبتاً خشک خطرات و اختلالات زیادی را به دنبال خواهد داشته که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. خشکی پوست بدن
  2. ایجاد ترک روی لب‌ها
  3. خارش چشم و تحریک آن
  4. سرفه‌های مداوم
  5. خشکی موها
  6. خشکی گلو

ازآنجایی‌که کاهش رطوبت محیط می‌تواند اختلالات زیر را برای افراد خانه ایجاد کند، لذا دستگاه بخور سرد می‌تواند تا حد قابل‌توجهی این مشکل رفع کند.

استفاده از دستگاه بخور سرد علاوه بر درمان مشکلات فوق می‌تواند بر بهبود کیفیت خواب، درمان خون‌دماغ، بهبود تنفس، بهبود خشکی بینی و گلو، کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا، تسکین سرفه و احتقان، طراوت گیاهان آپارتمانی و ... نیز مؤثر باشد؛ اما نکته مهمی که باید در خصوص دستگاه بخور سرد دانست، این است که استفاده مداوم از این دستگاه نیز می‌تواند خطرناک باشد و زمینه ابتلا به بیماری‌های تنفسی را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: فواید دستگاه بخور در درمان خشکی چشم

نحوه عملکرد بخور سرد در ایجاد رطوبت هوا

نحوه عملکرد دستگاه بخور سرد نیز بسیار جالب است، این دستگاه با تبدیل قطرات آب به ذرات ریز می‌تواند رطوبت لازم را در محیط فراهم کند. ذرات ریز ساخته‌شده توسط این دستگاه می‌توانند با چسبیدن به ذرات معلق تا حد قابل‌توجهی هوا محیط را پاک‌سازی کنند. ضمن اینکه استفاده از این دستگاه در حد معمول می‌تواند در هیدراته شدن پوست و شادابی آن مؤثر باشد.

امروزه استفاده از دستگاه بخور سرد در محیط‌های خشک باهدف درمان خشکی گلو و عدم خشکی پوست پیشنهاد می‌شود. ضمن اینکه استفاده از دستگاه بخور سرد برای فصول سرد سال نظیر زمستان می‌تواند خطر ابتلا به سرفه‌های مکرر و خشک را کاهش دهد.

تفاوت نبولایزر و دستگاه بخور

مروری بر تفاوت های نبولایزر و بخور سرد

مهمترین تفاوت دستگاه نبولایزر و بخور سرد در اهداف و زمینه استفاده از این دو دستگاه است. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد نبولایزر در اغلب مواقع در جهت انتقال مستقیم دارو به سیستم تنفسی استفاده می‌شود. این دستگاه به کمک یک پمپ قابلیت تبدیل دارو به گاز را دارد. این در حالی است که است که بخور سرد امکان انتقال دارو را به سیستم تنفسی فرد ندارد.

به بیان ساده‌تر و بهتر در خصوص تفاوت دستگاه نبولایزر و بخور سرد می‌توان گفت مهم‌ترین تفاوت این دو دستگاه در تولید نوع بخار آن‌ها است و از بخار تولیدشده توسط نبولایزر می‌توان در جهت درمان یک بیماری تنفسی یا قلبی استفاده کرد، اما از دستگاه بخور سرد تنها می‌توان برای مرطوب کردن فضا، بهبود تنفس، درمان آلرژی فصلی، رفع خشکی پوست و... استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین دستگاه بخور

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله توضیح دادیم، امکان انتقال دارو به سیستم تنفسی به‌طور مستقیم مهم‌ترین فرق نبولایزر و بخور سرد است، زیرا در دستگاه بخور سرد امکان انتقال دارو به ریه وجود ندارد و تنها می‌توان از بخور سرد در جهت رطوبت رسانی به پوست و درمان برخی از بیماری‌ها نظیر خشکی گلو استفاده کرد.

کمپرسور یا پمپ یکی از مهم‌ترین بخش‌های دستگاه نبولایزر است، به بیان ساده‌تر کمپرسور نبولایزر می‌تواند به کمک اکسیژن هوا می‌تواند داروی مایعی که در محفظه دستگاه قرار دارد را به‌صورت بخار وارد مجرای تنفسی کند. همچنین در مقایسه دستگاه نبولایزر و دستگاه بخور سرد می‌توان گفت در نبولایزر امکان تلفیق آب، آنتی‌بیوتیک، داروها و ... وجود دارد که این امکان در دستگاه بخور سرد وجود ندارد؛

اما تفاوت دستگاه نبولایزر و بخور سرد تنها به این موارد محدود نمی‌شود، بلکه این دو دستگاه دارای تفاوت‌های ساختاری و عملکردی نیز هستند که بررسی آن‌ها خارج از اهداف این مقاله است.

 از اینکه تا پایان یکی دیگر از مقالات سایت امسیگ با ما همراه بودید، بسیار سپاسگزاریم و امیدواریم این مقاله کوتاه مختصر توانسته باشد به تمام سؤالات شما مخاطب گرامی پاسخ داده باشد. در پایان پیشنهاد می‌کنیم که حتماً تجربیات مفید و ارزشمند خود را درزمینهٔ استفاده از دستگاه نبولایزر، مدت‌زمان استفاده، بهترین نوع دستگاه نبولایزر و ... را با سایت ما به اشتراک بگذارید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید