راهکارهای تنظیم فشار خون

راهکارهای تنظیم فشار خون
فشار خون بالا یا پایین در صورتی که بررسی و درمان نشود ممکن است خطر آفرین باشد. بنابراین برای درمان آن باید سریعا اقدام کرد.

برخی از متخصصان معتقدند که برای تنظیم فشار خون بالا یا پایین مهم‌ترین راه اصلاح لایف استایل و پرهیز از مصرف الکل است. همچنین خوردن غذاهایی که فیبر کافی داشته باشند و تعادل در مصرف نمک نیز توصیه شده است. در واقع افراد دارای افت فشار باید به مقدار بیش‌تری آن را مصرف کنند و کسانی که فشار خونشان بالاست، مقدار کمتری نسبت به سایرین نمک استفاده کنند. در این مقاله از امسیگ قصد داریم تا درباره راه های تنظیم فشار خون اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دهیم تا هنگام مواجهه با این عارضه، بهترین روش را به کار گیرید.

راهکارهای تنظیم فشار خون بالا

با انجام یک سری کارها می‌توانید فشار خون بالا را تنظیم کنید. راهکارهای تنظیم کردن فشار خون شامل خواب باکیفیت، ترک سیگار، کاهش سدیم در وعده‌های غذایی، کاهش وزن، کاهش استرس و کنترل کرن منظم فشار خون در خانه است؛

فشار خون بالا یا پایین‌تر از سطح طبیعی، علائم قابل توجهی ندارد؛ اما شما با چک کردن آن توسط دستگاه فشارسنج دیجیتال می‌توانید متوجه این قضیه شوید و برای تنظیم فشار خون اقداماتی انجام دهید. جدی گرفتن تنظیم فشار خون، اهمیت زیادی دارد و در غیر این صورت مشکلات جبران‌ناپذیری برایتان بوجود می‌آید. شما می‌توانید با تغییر در سبک زندگی‌تان فشار خون را به یک محدوده نرمال برسانید به طور مثال رعایت کردن موارد زیر می‌تواند برایتان کمک کننده باشد.

  • داشتن فعالیت بدنی در طول هفته آن هم حداقل ۱۵۰ دقیقه، معادل ۳۰ دقیقه در روز برای ۵ روز در هفته
  • ترک سیگار
  • کاهش مصرف الکل
  • پیروی از یک رژیم غذایی سالم و کاهش مصرف نمک
  • کاهش وزن
  • مدیرت اضطراب و استرس در زندگی

اگر این سوال در ذهنتان باشد که برای تنظیم فشار خون چی بخوریم؟ مصرف برخی از مواد غذایی به تنظیم فشار خون کمک زیادی می‌کنند. مثلا می‌توانید مصرف زرشک را در برنامه غذایی خود قرار دهید. در واقع یکی از بهترین راه‌های تنظیم فشار خون، مصرف زرشک است که در ترکیباتش آنتی اکسیدانی به نام آنتی سیان که نوعی فلاونوئید است، دارد. طبق مطالعاتی که انجام شده، کسانی که بیش‌ترین مقدار این آنتی اکسیدان را مصرف کرده‌اند، در آن‌ها میزان فشار خون ۸ درصد کاهش یافته است. استفاده از آب زرشک را می‌توانید به عنوان میان‌وعده به صورت اسموتی استفاده کنید.

کاهش فشار خون بالا با اصلاح رژیم غذایی

همانطور که اشاره شد، رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در تنظیم فشار خون دارد و رژیم غذایی سالم موجب تنظیم فشار خون در کوتاه مدت می‌شود. چرا که مطالعات نشان داده است افرادی که رژیم غذایی مناسبی داشته‌اند، کم‌تر دچار خطرات و بیماری‌های ناشی از فشار خون بالا می‌شوند. بهتر است به موارد زیر توجه کنید و با رعایت آن‌ها سعی در اصلاح سبک زندگی خود داشته باشید.

  • پرهیز از مصرف غذاهای آماده و کنسروی و همچنین فست فود؛ چرا که مقدار زیادی نمک در آن‌ها وجود دارد.
  • کاهش مصرف سوسیس و کالباس و غذاهای فرآوری شده
  • مصرف متعادل و کافی میوه و سبزیجات و مواد غذایی سرشار از فیبر، پتاسیم و منیزیم
  • عدم مصرف چربی مضر اشباع و ترانس مانند روغن جامد
  • مصرف لبنیات کم چرب

پیشنهاد امسیگ: خرید فشار سنج مچی از برند آلمانی امسیگ

کاهش وزن برای تنظیم فشار خون بالا

آیا کاهش وزن برای تنظیم فشار خون بالا موثر است؟ بله قطعا کاهش وزن موجب تنظیم فشار خون بالا می‌شود. به طور کلی مصرف غذاهای مغذی مثل میوه و سبزیجات و جلوگیری از خوردن مواد غذایی چرب به کاهش وزن و در نتیجه تنظیم فشار خون بالا کمک می‌کند.

ورزش کردن برای متعادل کردن فشار خون

اگر در طول روز ورزش نمی‌کنید، خطر احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را بالا می‌برید. کسانی که فعالیت بدنی متوسط در روز داشته باشند یا افرادی که به صورت منظم ورزش حرفه‌ای را دنبال می‌کنند، سلامت عمومی بدنشان بیش‌تر است از افرادی که اصلا ورزش‌ نمی‌کنند. همچنین احتمال ابتلا به عوارض ناشی از فشار خون بالا در افرادی مانند کارمندان، بازنشستگان، خانم‌های خانه‌دار و راننده‌ها بسیار بیش‌تر است. بنابراین توصیه می‌شود این افراد بخشی از روز را به فعالیت بدنی اختصاص دهند.

در صورتی که به صورت ژنتیکی مستعد فشار خون بالا هستید و همچنین فعالیت بدنی ندارید، احتمال خطر بروز بیماری‌های قلبی در شما بالاتر است. بنابراین با انجام ورزش‌هایی مانند ورزش هوازی، دوچرخه سواری، پیاده‌روی، ایروبیک یا ورزش‌های دیگر به سلامتی خود کمک کنید. پیشنهاد می کنیم برای سنجش دقیق وزن خود از ترازوی دیجیتال استفاده کنید.

استفاده از داروهای تنظیم فشار خون بالا

پس از این‌که به پزشک مراجعه کردید و او تشخیص داد شما به فشار خون بالا مبتلا هستید، پزشک متخصص داروهای تنظیم فشارخون بالا را تجویز می‌کند؛ عملکرد این داروها به گونه‌ای است که موارد زیر اتفاق می‌افتد:

  • میزان آب و نمک را در بدن کاهش می‌دهند.
  • با شل کردن رگ‌های خونی از نازک شدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند.
  • ضربان قلب را کاهش می‌دهند.

در زیر به برخی از این داروها اشاره شده است. البته حتما باید با تجویز پزشک مربوطه آن‌ها را مصرف کنید.

لیزینوپریل

این ماده یک مهار کننده‌ آنزیم آنژیوتانسین است. به عنوان یکی از راه‌های تنظیم فشار خون، می‌بایست یک بار در روز آن را مصرف کنید. همچنین این دارو برای درمان نارسایی قلبی نیز استفاده می‌شود.

متوپرولول

این ماده در واقع مسدود کننده بتا بلاکر است. این دارو به دو صورت سریع رهش و طولانی رهش (دارو به صورت پیوسته و در طولانی‌مدت در بدن آزاد می‌شود)، تجویز می‌شود. این ماده خطر تکرار حملات قلبی را کاهش داده و همچنین نارسایی قلبی را درمان می‌کند.

لوزارتان

این دارو مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین است. همچنین پزشکان برای تنظیم فشار خون آن را یک‌بار در روز تجویز می‌کنند. همچنین این ماده برای کاهش خطر سکته مغزی نیز تجویز می‌شود.

کارودیلول

این ماده مسدود کننده بتا است که به صورت قرص برای مصرف دو بار در روز یا مصرف کپسول به همراه وعده غذایی و یک بار در روز تجویز می‌شود.


خرید بهترین دستگاه بخور سرد به صورت آنلاین از سایت امسیگ


روش ‌های تنظیم فشار خون پایین

اگر در شما علائم خاصی از فشار خون پایین دیده نشود، پایین بودن فشار جای نگرانی نیست. کم بودن فشار خون زمانی مشکل ساز است که شما علائم ممتد داشته باشید. با انجام روش‌های تنظیم فشار خون پایین می‌توانید از بروز خطرات مربوط به آن جلوگیری کنید؛ این روش‌ها در زیر آمده است:

  • در یک مکان به مدت طولانی سرپا نایستید.
  • از حمام آب داغ و جکوزی خودداری کنید.
  • هنگام خوابیدن سرتان باید در راستای بدن قرار بگیرد.
  • هنگام ورزش آب بیشتری بنوشید.
     

بیشتر بخوانید: فشار خون عصبی چیست و چه علائمی دارد؟
 

داشتن رژیم غذایی برای متعادل کردن فشار خون پایین

یکی از راه های تنظیم فشار خون داشتن رژیم غذایی مناسب است. اگر این سوال ذهنتان را درگیر کرده است که برای تنظیم فشار خون چه بخوریم، ما در ادامه این مطلب قصد داریم روش‌های خانگی تنظیم فشار خون را با معرفی رژیم غذایی مناسب، بیان کنیم.

در غذاهایتان نمک بیشتری مصرف کنید

بر خلاف افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، کسانی که افت فشار خون دارند، باید نمک بیش‌تری در غذاهایشان مصرف کنند تا فشار خون آن‌ها به حد نرمال برسد.

مایعات زیاد بنوشید

در صورت دهیدراته شدن بدن، فشار خون کاهش می‌یابد، بنابراین باید مایعات بدن را در سطح مناسب نگه دارید.

مصرف غذاهای سرشار از فولیک اسید

برای تنظیم فشار خون خانگی باید در وعده‌های غذایی، موادی که فولیک اسید دارند مصرف کنید؛ چرا که کمبود ویتامین ب۱۲ می‌تواند باعث افت فشار خون شود. غذاهایی مانند سبزیجات سبز رنگ، بروکلی، حبوبات، تخم مرغ، چغندر، مرکبات، انواع آجیل و مغزها، جگر و جوانه گندم به بالا بردن فشار خون کمک می‌کند.

مصرف خوراکی ‌های کافئین ‌دار

خوراکی و نوشیدنی کافئین‌دار باعث تنظیم فشار خون در افرادی می‌شود که افت فشار دارند. تحقیقات نشان داده است که مصرف قهوه برای افرادی که به طور مدام آن را استفاده نمی‌کنند، می‌تواند باعث بالارفتن فشار خون شود. همچنین خوردن شکلات، چای و برخی از نوشابه‌های انرژی‌زا در بالا بردن فشار موثر هستند.


سفارش آنلاین بهترین مدل های بالش طبی از سایت امسیگ


راهکارهای بالا بردن سریع فشار خون

به محض این‌که در منزل دچار افت فشار شدید، می‌توانید با انجام یک سری کارها، به تنظیم فشار خون پایین خود کمک کنید. به طور مثال مصرف نمک فشار خون را سریعا بالا می‌برد؛ همچنین به مهم‌ترین راه های تنظیم فشار خون پایین در که در زیر بیان شده است، توجه کنید.

  • جوراب فشاری یا ساپورت بپوشید.
  • در هوای گرم ورزش نکنید.
  • روزانه تمرین یوگا داشته باشید.
  • دراز بکشید و پاهایتان را بالا نگه دارید.

استفاده از داروهای تنظیم فشار خون پایین

در صورتی که پایین بودن فشار خون با علائم زیادی همراه باشد، ممکن است زندگی شما را به خطر بیندازد، برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کرده و با تجویز قرص آن را برطرف کنید. یکی از این داروها آنژیوتانسین است که باعث تنگ‌شدن عروق خونی است و در افرادی که فشار خون پایین دارند، شوک سپتیک یا شوک توزیعی باعث بالا رفتن فشار خونشان می‌شود. داروی بعدی مفنترمین است که یک داروی محرک قلب نیز محسوب می‌شود. همچنین پزشکان برای درمان افت فشار خون ارتواستاتیک از داروی میدودرین استفاده می‌کنند.

جمع بندی

در این مقاله از امسیگ در مورد راه های تنظیم فشار خون صحبت کردیم. توضیح دادیم که افت فشار خون یا بالا بودن آن از سطح طبیعی ممکن است باعث عوارض جبران ناپذیری شود. برای درمان این مشکلات هم در منزل هم درمان دارویی موثر هستند. در صورت ادامه‌دار بودن، باید با دستور پزشک داروهای مربوط به آن را مصرف کنید. همچنین تحرک بدنی و دوری از مصرف نمک بسیار می‌تواند کمک کننده باشد. در افرادی که افت فشار خون دارند، مصرف بیش‌تر نمک و خوردن نوشیدنی کافئین‌دار این عارضه را جبران می‌کند در صورت بروز علائم شدید می‌بایست درمان دارویی دریافت کنید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید