فشارخون بالا چیست ؟

فشارخون بالا چیست ؟
یکی از بیماری هایی که امروزه مردان و زنان زیادی را در جامعه درگیر خود کرده است فشار خون بالاست. در ایالات متحده از هر سه نفر، یک نفر به فشارخون بالا مبتلا است و این بدین معناست که حدود 65 میلیون نفر از افراد بالغ در امریکا دچار فشارخون بالا هستند.

 


فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا (hypertension) به حالتی گفته میشود که سرعت جریان خون در رگهای بدن بالاتر از حد نرمال باشد و یا نیرویی که خون از قلب پمپ میشود به دیواره رگ فشار وارد میکند، بیش از حد معمول باشد.
 
سرخرگها خون را از قلب به دیگر نقاط بدن می‌رسانند. برای آنکه خون بتواند در این عروق به جریان در آید، نیاز به فشار مناسبی دارد. این فشار جریان خون در سرخرگهای بدن، یعنی فشاری که در هر انقباض عضله قلب در اثر برخورد خون به دیواره سرخرگ وارد می‌شود، فشار خون نام دارد. هنگامی که سرخرگهای بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک، باریکتر شوند، فشار خون بالا می رود.
قلب همانند یک پمپ با انقباض و استراحت خود، خون را به داخل عروق می‌فرستد. در زمانهای مختلف مراحل این پمپاژ ، فشار خون در سرخرگها تغییر می‌کند. تنها راه بدست آوردن (تشخیص) فشار خون بالا (HBP) باشد باید مدام فشار خون تست شود. درک عدد فشار خون شما کلید کنترل فشار خون بالا است.

عدد فشار خون بالا چند است ؟ 

فشارخون بالا معمولا با استفاده از دستگاه های فشارسنج در افراد تشخیص داده می شود به صورتیکه دستگاه فشارسنج بازویی به دور بازو بسته می شود وبا باد کرد قسمت کاف cuff  و سنسورهای که در این دستگاه وجود دارد، عدد فشار خون بدست می آید.
عدد فشارخون بوسیله دو عدد سیستولیک و دیاستولیک بدست می آید، عدد سیستولیک عدد بالاتر و بزرگتر است و این عدد نشان دهنده میزان فشار، زمانیکه قلب در حال تپش است و عدد دیاستولیک نشان دهنده فشاری است که قلب درحال استراحت و آماده سازی خود برای تپش بعدی است، عدد دیاستولیک عدد کوچکتر می باشد.
فشارخون نرمال در واقع هر عددی کوچکتر از 80/120 می باشد و زمانی که افراد مستعد به فشارخون بالا باشند عدد سیسوتولیک آن ها عددی بین 120 تا 129 می باشد و عدد دیاستولیک حدود 80 است. هایپرتنشن و یا فشارخون بالا در واقع عدد 80/130 و یا بیشتر می باشد. برای افراد بالای 65 سال زمانیکه فشارخون آن ها 80/130 باشد استفاده از درمان های مربوط به فشارخون الزامی است
به طور معمول توجه بیشتر به فشار خون سیستولیک (شماره بالا) به عنوان یک عامل خطر عمده برای بیماری های قلبی عروقی برای افراد بالای 50 سال بشمار می آید. در اکثر افراد، فشار خون سیستولیک به طور پیوسته با توجه به شدت سفتی رگهای بزرگ، ایجاد طولانی مدت پلاک و افزایش شیوع بیماری قلبی و عروقی همراه است. با این حال، فشار خون سیستولیک یا دیاستولیک به تنهایی می تواند برای تشخیص فشار خون بالا استفاده شود. طبق مطالعات اخیر، در افراد بین 40 تا 89 سال، به ازای افزایش هر 20 میلیمتر جیوه فشار سیستولیک یا 10 میلی متر جیوه فشار دیاستولیک، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی دو برابر می شود. پیشنهاد می شود به خصوص افراد در سنین بالا حتما یک دستگاه فشارسنج دیجیتال در منزل خود داشته باشند تا به راحتی از وضعیت فشار خون خود مطلع شوند.
 
مرحله اول فشارخون بالا
فشار خون بالا در مرحله 1 زمانی است که فشار سیستولیک به طور مداوم از 130- 139 میلی متر جیوه و یا فشار دیاستولیک بین 80 -89 میلی متر جیوه متعیر باشد. در این مرحله معمولا پزشکان تغیر سبک زندگی را توصیه می کنند. اما در برخی موارد بنا به شرایط ممکن است دارو نیز تجویز نمایند.
 
مرحله دوم فشارخون بالا
فشارخون بالا در مرحله 2 زمانی است که فشار خون به طور مداوم در سطح 140/90 میلی متر جیوه یا بالاتر قرار می گیرد. در این مرحله از فشار خون بالا ، پزشکان معمولا نسخه ترکیبی از داروهای فشار خون همراه با تغییرات شیوه زندگی را تجویز می کنند. بحران فشار خون این زمانی است که فشار خون بالا به مراقبت پزشکی نیاز دارد. اگر فشار خون شما به طور ناگهانی 180/120 میلیمتر یا بالاتر شود، پنج دقیقه صبر کنید و دوباره آزمایش کنید و اگر همچنان غیرعادی بود به پزشک مراجعه کنید. اگر فشار خون شما بیش از 180/120 میلی متر جیوه باشد، شما درد در ناحیه قفسه سینه، تنگی نفس، درد پشت وبی حسی / ضعف، تغییر در بینایی، مشکل صحبت کردن را احساس خواهید کرد، صبر نکنید تا ببینید فشارتان پایین می آید یا نه با اورژانس تماس بگیرید.
به طور کلی افرادی که به طور مداوم فشار خون سیستولیک آنها بالای 140 میلی متر جیوه و یا فشار خون دیاستولیک آنها بالای 85 میلی متر جیوه باشد نیاز دارند که برای کاهش فشار خون خود تحت درمان قرار گیرند. افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته مغزی یا آنژین صدری قرار دارند ممکن است با فشار خون پایین تر (130 تا 140 میلی متر جیوه فشار سیستولیک و 80 تا 85 میلی متر جیوه فشار دیاستولیک) نیز تحت درمان قرار بگیرند. برای اطلاعات بیشتر در مورد فشار خون می توانید مقاله فشارخون چیست ؟ را مطالعه نمایید.

عوامل ابتلا به فشار خون بالا

بالا رفتن سن:
به طور معمول خطر ابتلا به فشار خون بالا، با بالا رفتن سن افزایش می یابد. سن 45 سالگی و یا زودتر مرز خطر برای ابتلا به این بیماری می باشد.
نژاد:  
در ایالات متحده نژاد آفریقایی امریکایی، زودتر به این بیماری دچار می شوند و همچنین شدت این بیماری برای این نژاد بیشتر و حادتر است.
چاقی:
ازعوامل دیگری که باعث افزایش ریسک ابتلا به فشار خون بالا می باشد، چاقی و سابقه خانوادگی ابتلا به فشارخون است. اضافه وزن و یا چاقی که در نتیجه فعالیت بدنی کم بوجود می آید و حتی استرس که امروزه همه ما می دانیم مادر اصلی تمامی بیماری هاست، ازعوامل اصلی ابتلا به فشارخون هستند .
چاقی باعث می شود که مقاومت خون در رگها بالا رود و قلب در این حالت سخت تر کار میکند و باعث فشار خون بالا میشود.
رژیم غذایی: 
عوامل زیادی موجب ابتلا به بیماری فشار خون بالا می شوند اما رژیم غذایی مهمترین نقش را در ابتلا به این بیماری بازی می کند، مصرف بیش از اندازه نمک و یا مصرف کم پتاسیم، مصرف بیش از اندازه الکل،  ازعوامل اصلی ابتلا به فشارخون بالا هستند. پیشنهاد می کنیم وزن خود را با ترازو دیجیتال که دقت بالایی دارد اندازه گیری کنید در طول رژیم.
ژنتیک 
مانند تمامی بیماری های مزمن، ریشه اصلی ابتلا به هایپرتنشن به سابقه ژنیتیکی و موروثی افراد باز می گردد. به طوریکه در خانواده ممکن است این بیماری جنبه ژنتیکی داشته باشد، تحقیقات نشان داده است که خیلی از عوامل ژنتیکی در افزایش فشار خون اثر دارد و تغییرات DNA در انسان در دراز مدت باعث افزایش فشار خون میشود.
جنسیت:
قبل از سن 55 سالگی مردان بیشتر از زنان در معرض فشار خون میباشند،و بعد از سن 55 سالگی زنان بیشتر این بیماری را می گیرند.
داروها:
بعضی از داروهای هورمونی،قرصهای کنترل بارداری،و مصرف داروهای سرماخوردگی در افزایش فشار خون موثر میباشند،این به ان دلیل میباشد که هماهنگی بین اب و نمک بدن پایین میاید و فرد دچار فشار خون بالا میشود.
 

دستگاه بخور و رطوبت ساز امسیگ برای منزل و محیط کار


 

بیماری های موثر بر ایجاد فشار خون بالا : 

عملکرد نادرست کلیه ها:
در حالت معمولی کلیه ها تنظیم میکنند مقدار نمک بدن رابا حفظ کردن اب وسدیم بدن ، هرگونه اختلال در عملکرد کلیه ها باعث افزایش فشار خون و درنتیجه فشار خون بالا میشود. هورمونی به نام الدوسترن فعالیت کلیه ها را تنظیم میکند که شامل (میزان اب و نمک بدن) میباشد،افزایش الدوسترن باعث خلل در کارکرد کلیه ها در نتیجه افزایش فشار خون میشود.
سیستم عصبی بدن:
سیستم عصبی بدن عملکرد زیادی بر روی فشار خون دارد به طوریکه هر گونه ناهماهنگی در این سیستم باعث افزایش فشار خون میشود. هر گونه تغییر درعملکرد عروق کوچیک و بزرگ بدن نقش زیادی در فشار خون بالا دارد. با انواع دستگاه های فشار سنج از جمله دستگاه فشارسنج عقربه ای هم می توانید با دقت بالا فشار خود را اندازه گیری کنید.
 

عوارض فشار خون بالا

فشار خون بالا به عنوان یک عامل تهدید کننده ی بیماری های قلبی است و می تواند قبل از بروز علائم آن، موجب آسیب به بدنتان گردد. تقریبا نیمی از افرادی که به این بیماری دچار هستند، درمان نمی شوند که اکثرا نیز دچار حمله ی قلبی و یا سکته می شوند. البته از طریق ایجاد تغییر در نحوه ی زندگی و یا درمان می توان خطرات ابتلا به عوارض آن را کاهش داد.
آسیب به رگ های سالم :
رگ های سالم، انعطاف پذیر و قوی هستند. سطح داخلیشان صاف بوده و خون به راحتی درون آن جریان دارد. فشار خون بالا باعث آسیب رساندن به سطح داخلی رگ ها می گردد و از طرفی چربی های موجود در غذا ممکن است وارد جریان خون شده و در نهایت در این رگ های آسیب دیده جمع شوند. و این مسئله باعث انعطاف پذیری کمتر دیواره ی رگ ها شده و جریان خون را درون آن ها محدود می کند.
بی خوابی:
بی خوابی موجب جریان ثابت خون درون یک رگ ضعیف می گردد، که این مسئله باعث می شود که بخشی از دیواره ی آن را بزرگ کند و یک آنوریسم را ایجاد کند. آنوریسم می تواند موجب پارگی رگ ها و یا خونریزی داخلی گردد.
آسیب به قلب : 
قلب خون را به بدن متصل می کند.
فشار خون بالا می تواند باعث بیماری عروق کرونر شود. این بیماری بر روی رگ هایی که خون را به قلب می رسانند اثر گذاشته و باعث می شود که خون به طور آزادانه درون رگها جریان نداشته باشد.و عدم حرکت آزادنه خون، می تواند باعث ایجاد درد قفسه ی سینه، حمله ی قلبی و یا ریتم نامنظم قلب شود.
فشارخون بالا موجب ایجاد فشار به قلب می گردد. بدین ترتیب قلب در برابر حمله ی قلبی و ... کارایی و قدرت خود را از دست می دهد و ضعیف است. با توجه به خطرات فشار خون بالا بهتر است با کمک فشارسنج دیجیتال مچی فشار خود را بسنجید.
آسیب به مغز :
مغز نیز مانند قلب، برای زنده ماندن به یک منبع تغذیه خون نیاز دارد. ولی فشار خون بالا می تواند موجب عوارض زیر را داشته باشد.
حمله ischemic گذرا (TIA):
این حمله موجب ایجاد اختلال در تامین خون مغز می گردد. در واقع فشار خون بالا موجب لخته شدن خون و در نهایت اختلال در جریان خون می گردد. البته این حمله نوعی هشدار است که شما در معرض سکته قرار دارید. پس حتما به پزشک مراجعه کنید.
سکته ی مغزی :
سکته مغزی زمانی رخ می دهد که که به مغزمان اکسیژن و یا مواد مغذی نرسد، در واقع فشار خون بالا موجب تضعیف رگ های خونی مغز و یا تنگ و پاره شدن آن می گردد. همچنین فشار خون بالا موجب لخته شدن خون در رگ ها و مسدود کردن مسیر حرکت خون در بدن و در نهایت موجب سکته ی مغزی می گردد.
دمانس (Dementia) : در واقع نوعی بیماری مغزی است که موجب ایجاد مشکل در تفکر، صحبت کردن، حافظه، بینایی و حرکت می شود. به عنوان مثال دمانس عروقی ناشی از تنگ شدن عروق خونی و عدم حرکت آزادانه ی جریان خون در بدن می باشد. که می تواند موجب سکته ی مغزی گردد.
اختلال شناختی ضعیف :
این اختلال با پیری و مشکلات جدی ناشی از آلزایمر همراه است. فشار خون بالا و زوال عقل موجب مسدود شدن جریان خون و رسیدن آن به مغز می گردد.
آسیب به کلیه :
کلیه های ما مواد اضافی خون را تصفیه می کند که این مسئله به رگ های خونی درون آن وابسته است. فشار خون بالا به عروق خونی آسیب رسانده و باعث ایجاد انواع بیماری های کلیوی می شود. عامل مهم نارسایی کلیه، فشار خون بالا است. زیرا فشار خون بالا می تواند به رگ های بزرگ منتهی به کلیه و رگ های خونی درون کلیه آسیب رسانده و این عامل باعث می شود که کلیه نتواند خون را تصفیه کند. با تصفیه نشدن مواد اضافی خون، ممکن است نیاز به پیوند کلیه باشد.
چشم ها
شبکیه چشم مویرگ های بسیار نازکی دارد که وظیفه انتقال خون را بر عهده دارند. فشار خون بالا در دراز مدت باعث آسیب این مویرگ ها نیز می شود و درنتیجه شبکیه چشم شما آسیب می بیند. شبکیه چشم جایی است که تصویر بر روی آن تشکیل می شود. در نتیجه زمانی که شبکیه آسیب ببیند، بینایی شما دچار مشکل ی شود. از طرفی زمانی که به اندازه کافی به عصب های چشم شما خون نرسد ممکن است بینایی خود را به کلی از دست دهید.
دست ها، پاها و عضلات
از آنجایی که رگ های عضلات و دست و پا ها نزدیک قلب نیستند به سرعت از فشار خون بالا تاثیر نمی گیرند و در دراز مدت دچار آسیب می شوند. عدم خون رسانی به عضلات موجب اختلال در عملکرد آن ها می شود و شما در حرکت دادن دست ها و پاهایتان دچار مشکل می شوید.
استخوان ها
فشار خون بالا منجر به از دست رفتن کلسیم می شود. زمانی که کلسیم شما کاهش یابد، استخوان های شما آسیب پذیر می شوند و در طولانی مدت به بیماری پوکی استخوان دچار می شوید. خانم های با سنین بالا که فشار خون بالا دارند، بیشتر در معرض داشتن استخوان هایی آسیب پذیر هستند.

خرید انواع کیسه آب گرم در طرح های ساده و فانتزی


چگونه از فشارخون بالا جلوگیری کنیم؟

هایپرتنشن و یا فشارخون بالا، زمانی برای ما خطر ساز است که برای سال های متمادی به این بیماری دچار هستیم و اصلا از وجود آن خبر نداریم.
باوجود تمامی آمارها، هایپرتنشن را با روش های زیادی می توان کنترل کرد و یا حتی از ابتلا به آن جلوگیری کرد.
برای جلوگیری از فشارخون بالا، اساسی ترین نکته ای که باید در نظر بگیرید رژیم غذایی روزانه است. یک رژیم غذایی سالم می تواند نقش بسیار مهمی در جلوگیری از ابتلا به فشارخون بالا و یا کنترل این بیماری ایفا کند. یک رژیم غذایی سالم که شامل مقدار زیادی از سبزیجات و میوجات است و همچنین شامل محصولات لبنی کم چرب و غذاهای بدون چربی و یا کم چربی می باشد، می تواند نقش مهمی در جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری را بازی کند.
 نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید اینست که هنگامیکه از این رژیم غذایی پیروی می کنید باید همزمان نمک مصرفی خود را کاهش دهید، نمک یکی از عوامل اصلی افزایش فشارخون است، مصرف نمک، بیشتر از 2300 میلی گرم در روز باعث بالا رفتن فشارخون می شود. مقدار نمک ایده آل کمتر از 1500 میلی گرم در روز می باشد.
اسنتشاق هوای آلوده با توجه به تاثیری که بر غلظت خون دارد می تواند به صورت غیر مستقیم بر فشار خون تاثیر بگذارد از این رو یکی از راه های جلوگیری از بالا رفتن فشار خون استفاده از دستگاه تصفیه هوا در محیط منزل است.

سوالات متداول

  • فشار خون بالا چه عوارضی را می تواند ایجاد کند؟
آترواسکلروزسیس (تنگ شدن عروق) آنوریسم سکته مغزی حمله قلبی نارسایی قلبی (کاهش توانایی پمپاژ خون توسط قلب) نارسایی کلیه آسیب دیدن چشم
 
  • عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به فشار خون بالا چه چیزهایی هستند؟
سابقه خانوادگی چاقی دخانیات دیابت نوع 1 یا 2 بیماری های کلیوی مصرف بیش از حد الکل مصرف بیش از حد نمک ورزش نکردن
 
محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید