چگونه ترک پا را در خانه درمان کنیم؟

چگونه ترک پا را در خانه درمان کنیم؟
ترک پا یکی از مشکلات رایج پا است. یک نظرسنجی نشان داد که ۲۰ درصد از بزرگسالان دچار ترک خوردگی پوست در پاهای خود می‌شوند. این مشکل می‌تواند هم در بزرگسالان و هم در کودکان رخ دهد.

البته به نظر می‌رسد ترک پاشنه پا در زنان بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد. برای اکثر مردم، ترک خوردن پاشه پا مشکل جدی نیست و فقط ممکن است هنگام راه‌رفتن با پای برهنه باعث ناراحتی آن‌ها شود. اما در برخی موارد، ترک‌های پا می‌توانند بسیار عمیق و حتی باعث درد شوند. پس در این شرایط باید به فکر درمان مناسب برای آن باشید.

در این مقاله قصد داریم به انواع درمان ترک پا با روش های خانگی بپردازیم. اگر شما از وجود ترک در پاهای‌ خودتان ناراحت هستید، برای آشنایی با بهترین روش‌های درمان آن، ادامه مطلب را از دست ندهید.

علت ترک پا چیست؟

اگرچه هر شخصی می‌تواند به مشکل ترک در پاها دچار شود؛ اما برخی از عوامل وجود دارند، خطر ابتلا را بیشتر می‌کنند. شرایط محیطی، بیماری‌های پوستی، شرایط پزشکی و همچنین بالا رفتن سن می‌تواند از دلایل ترک پاشنه پا باشند. در ادامه این عوامل به‌صورت دقیق‌تر بررسی شده‌اند.

عوامل محیطی

عوامل و شرایطی که بدن شما با آن‌ها تماس پیدا می‌کند ممکن است رطوبت پوست را از بین ببرد و به ترک پاشنه پا کمک کند. این عوامل می‌تواند شامل گرما و رطوبت، هوای سرد یا پاک‌کننده‌های پوست باشد.

بیماری‌های پوستی

برخی از بیماری‌های پوستی می‌تواند منجر به ترک در پاها شود. برخی از این بیماری‌ها شامل پسوریازیس، مشکلات رگ پا، بثورات پوستی ناشی از حساسیت یا پای ورزشکار است. در کودکان، درماتیت آتوپیک (اگزما) یکی از دلایل شایع این شرایط به حساب می‌آید.

کمبود ویتامین ها و مواد مغذی

برخی از شرایط سلامتی و کمبودهای تغذیه‌ای می‌تواند منجر به ترک پا شود. دیابت، کم‌کاری تیروئید، سوء تغذیه، کمبود ویتامین  A و کمبود اسیدهای چرب ضروری از جمله این شرایط است. مشکلاتی مانند بیماری کرون یا سلیاک که باعث جذب ضعیف مواد مغذی از رژیم غذایی می‌شوند، ممکن است منجر به کمبود ویتامین و اسیدهای چرب ضروری شوند.

افزایش سن

با افزایش سن به دلیل تغییرات در هورمون‌ها و متابولیسم، بدن سلول‌های پوست را کمتر جایگزین می‌کند. این تغییرات باعث ضخیم‌ شدن لایه بیرونی پوست می‌شود. برخی از زنان بعد از یائسگی، دچار کراتودرمی اکتسابی می‌شوند. این اختلال پوستی می‌تواند منجر به ترک خوردن پوست در پاها و سایر قسمت‌های بدن شود. علاوه‌براین، با افزایش سن، پد چربی محافظ روی کف پا نازک‌تر می‌شود. با ایجاد این شرایط ترک در پاها بیشتر خواهد شد.

علائم شروع ترک پاشنه پا

اولین علامت ترک پا، داشتن نواحی پوست خشک و ضخیم به نام پینه در اطراف لبه پاشنه پا است. در این شرایط که راه می‌روید، پد چربی زیر پاشنه منبسط می‌شود و این باعث ترک پینه‌های پا خواهد شد. علاوه‌بر ترک در پاها، ممکن است علائمی نظیر پوسته‌پوسته شدن، خارش، درد احتمالا شدید، خون‌ریزی، پوست قرمز و ملتهب و زخم را هم تجربه کنید.

عوارض ترک پا

در موارد شدید، ممکن است با ترک پاشنه پا دچار عوارضی شوید. اگر ترک ناشی از یک بیماری باشد، عوارض هم شدیدتر خواهد بود. این عوارض می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نداشتن احساس در پاشنه پا
  • سلولیت (Cellulitis)
  • عفونت
  • زخم پای دیابتی

علائم عفونت شامل درد، گرما، قرمزی و تورم است. اگر فکر می‌کنید عفونت دارید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.

چگونه میتوان از بروز ترک پا جلوگیری کرد؟ 

برای جلوگیری از ترک در پاها، کفش شما مهم است. اگر مستعد ترک در پاهای خودتان هستید، کفشی بپوشید که مناسب پاشنه شما باشد. در این شرایط، کفش‌هایی با پاشنه محکم و پهن که از پاشنه‌های‌تان حمایت کند و بالشتک داشته باشد، بهترین گزینه است. راه‌های دیگر برای جلوگیری از ترک در پاشنه پا:

از ایستادن در یک وضعیت یا نشستن با پاهای روی هم برای مدت طولانی خودداری کنید

جوراب‌های با کیفیت خوب یا تست شده بپوشید

برای هیدراته‌ماندن مایعات فراوان بنوشید

برای مرطوب نگه داشتن پاشنه پا و جلوگیری از گشاد شدن پد پاشنه از کاپ‌های پاشنه سیلیکونی استفاده کنید

کفش‌های سفارشی را بپوشید تا پاشنه پا را نرم و توزیع وزن را یکنواخت کنید

به صورت روزانه پاهای خودتان را بررسی کنید؛ چراکه بیماری‌هایی مانند دیابت، باعث خشکی آن می‌شود

شب‌ها روی پا کرم بمالید و سپس پاهای خود را با جوراب بپوشانید تا رطوبت آن حفظ شود

برای جلوگیری از ضخیم شدن پوست، بعد از دوش گرفتن از سنگ پا استفاده کنید. اما در صورت ابتلا به نوروپاتی یا دیابت از برداشتن پینه‌ها خودداری کنید. چراکه ممکن است ناخواسته زخم ایجاد کنید و خطر عفونت را افزایش دهید

روش های درمان خانگی ترک پا

اکثر موارد ترک در پاشنه پا را می‌توان در خانه درمان کرد. درمان ترک پا خانگی شامل چندین روش مختلف است که می‌توانید آن‌ها را انجام دهید. البته اگر درمان‌های خانگی مفید نباشد، احتمالا برای از بین بردن پوست ضخیم و مرده به درمان پیشرفته‌تری نیاز داشته باشید. در ادامه به مهم‌ترین درمان‌های خانگی اشاره شده است.

مصرف ویتامین و رعایت رژیم غذایی 

مصرف بعضی از ویتامین‌ها و رعایت رژیم غذایی مناسب می‌تواند به درمان ترک پا کمک کند. ویتامین‌های E، C و گروه B برای سلامت پوست مهم هستند. برای مصرف ویتامین E، آجیل، سبزیجات و روغن‌های گیاهی را مصرف کنید. مرکبات، توت‌ها، فلفل دلمه‌ای و کلم بروکلی سرشار از ویتامین C هستند. همچنین برای دریافت ویتامین‌های گروه B غلات، حبوبات، گوشت، ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات را فراموش نکنید. علاوه‌بر مصرف ویتامین‌های ذکر شده، رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل نیز می‌تواند به درمان ترک در پاشنه پا کمک کند.

 استفاده از انواع ماسک های گیاهی 

استفاده از ماسک‌های گیاهی ممکن است به‌عنوان یک روش طبیعی برای درمان فوری ترک پا مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع ماسک‌های گیاهی را می‌توانید استفاده کنید. ماسک موز و عسل، آرد برنج و عسل، آووکادو و روغن نارگیل، روغن زیتون و لیمو، خیار و روغن بادام، شکر و روغن زیتون، شیر و گلاب از جمله انواع ماسک‌های گیاهی است.

 استفاده از پماد و کرم های مخصوص

پمادها و کرم‌های مخصوص حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند به مرطوب‌ شدن، نرمی و لایه‌برداری پوست کمک کنند. برای استفاده از این محصولات، ابتدا پاهای خود را با آب گرم بشویید و سپس مقدار مناسبی از محصول را روی پاشنه و پاهای خود بمالید. سپس به آرامی محصول را ماساژ دهید تا جذب شود.

 قرار دادن پاها در ظرف آب و آبرسانی 

قرار دادن پاها در ظرف آب و آبرسانی به نرم‌شدن پوست پا و از بین رفتن پوست مرده کمک می‌کند. برای این کار ابتدا پاهای خودتان را آب گرم بشویید، سپس مقداری آب گرم را در یک ظرف بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه در آن حالت بمانید. در این شرایط پاهای خودتان را به آرامی ماساژ دهید.

استفاده از عسل برای درمان ترک پا 

عسل ممکن است به عنوان یکی از راه‌ های درمان ترک پا در خانه عمل کند. بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۲، عسل دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است. این تحقیق‌ها نشان می‌دهد که عسل می‌تواند به التیام و پاکسازی زخم‌ها و مرطوب کردن پوست کمک کند. شما می‌توانید از عسل به‌عنوان اسکراب یا حتی ماسک پا استفاده کنید.

استفاده از جوش شیرین برای درمان ترک پا 

جوش شیرین یک ماده طبیعی است که خواص التهابی، ضدعفونی‌کننده و لایه‌بردار است. این ویژگی‌ها می‌تواند به درمان ترک در پاها کمک کند. برای استفاده از جوش‌شیرین چند روش مختلف وجود دارد. برای اینکه اثر بخشی این روش بیشتر شود، باید این کار دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.

استفاده از لیمو برای درمان ترک پا 

استفاده از لیمو به دلیل ویژگی‌های ضدعفونی کننده، مرطوب‌کننده و آنتی‌اکسیدانی برای درمان ترک پاشنه پا موثر باشد. اما باید توجه داشت که این ماده ممکن است برای افرادی که پوست حساسی دارند، باعث ایجاد حساسیت شود. پس قبل از استفاده از لیمو با متخصص مشورت کنید.

استفاده از نمک حمام برای درمان ترک پا 

استفاده از نمک حمام می‌تواند سریعترین راه درمان ترک پا معرفی شود. معمولا نمک حمام دارای مواد معدنی مفیدی است که می‌تواند به بهبود حالت پوست و درمان ترک‌های روی پوست کمک کند.

استفاده از انواع روغن های گیاهی 

استفاده از روغن‌های گیاهی می‌تواند به‌عنوان یک روش طبیعی و موثر برای درمان ترک در پاها معرفی شود. در روغن‌های گیاهی مواد مفیدی مانند ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب وجود دارد که می‌توانند به ترمیم و نرم‌تر شدن پوست کمک کنند.

برای درمان ترک پا چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر پاشنه پاهای شما به شدت ترک خورده است یا بعد از یک هفته درمان، هنوز بهبود نیافته است، با پزشک صحبت کنید. در این شرایط ممکن است به درمان توسط یک متخصص پا نیاز داشته باشید. گزینه‌های درمانی احتمالی شامل موارد زیر هستند:

  • باندپیچی (Strapping): این روش شامل استفاده از باند یا پانسمان در اطراف پاشنه پا است تا از حرکت پوست به اطراف جلوگیری کند
  • دبریدمان (Debridement): در این روش، یک پزشک متخصص پوست ضخیم و سخت پاشنه پا را برش می‌دهد. البته نباید خودتان این کار را انجام دهید؛ چراکه ممکن است آن را بیشتر از حد ممکن برش دهید؛ در نتیجه به عفونت منجر شود
  • داروهای تجویزی (Prescription medicine): احتمالا پزشک برای شما یک کرم قوی‌تر از آنچه می‌توانید بدون نسخه بخرید، تجویز کند. معمولا کرم‌های مقوی حاوی درصد بیشتری از مواد فعال مانند اوره یا اسید سالیسیلیک هستند
  • چسب پوست (Skin glue): پزشک ممکن است از چسبی استفاده کند که برای استفاده روی پوست طراحی شده است تا لبه‌‌های شکاف پاشنه پا را در کنار هم نگه دارد. این چسب به بهبود پوست کمک می‌کند
  • کفی کفش (Shoe inserts): کفی‌های کفش‌ با توزیع دوباره وزن روی پاشنه، حمایت بهتری را ایجاد می‌کند. این کار می‌تواند از گشاد شدن پد چربی به طرفین و ترک خوردن پاشنه پا جلوگیری کند

جمع‌بندی

در اکثر موارد، ترک پا جای نگرانی نیست. چراکه احتمالا بتوانید این عارضه را با داروهای بدون نسخه یا خانگی درمان کنید. اگر ترک در پاهای شما شدید باشد یا بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت دارید، به پزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از عوارض جدی مراجعه به پزشک مهم است. اگرچه ممکن است پوست پس از درمان اولیه علائمی از بهبود را نشان دهد؛ اما احتمالا چند روز یا چند هفته طول بکشد تا ترک‌ها بهبود یابد. در طول این مدت و بعد از آن، کفش‌های مناسب بپوشید و از پاهای خودتان برای جلوگیری از ایجاد ترک جدید مراقبت کنید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید