درمان یبوست با روش های خانگی

درمان یبوست با روش های خانگی
برای درمان خانگی یبوست تکنیک ها و راهکارهای مختلفی وجود دارد. با استفاده از انواع مواد غذایی سالم و ارگانیک می توان بسیاری از عارضه های منفی به وجود آمده در ناحیه روده و دستگاه گوارش را از بین برده و شرایط بهتری را ایجاد نمود.

برای درمان فوری یبوست چه بخوریم؟

در این بخش به خوراکی هایی اشاره خواهیم کرد که با مصرف آن ها عارضه یبوست در افراد به کمترین حد ممکن می رسد و سوال : برای درمان یبوست چی بخوریم؛ را پاسخ خواهیم گفت.

نوشیدن آب کافی

آب از مهم ترین مواد مورد نیاز بدن است که ضروری است در طول روز به مقدار کافی از آن استفاده کنید. در صورتی که بدن به مقدار کافی آب داشته باشد روند دفع در ناحیه روده ها به درستی و بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد.

خوردن مواد غذایی دارای فیبر

مواد غذایی و انواع میوه و سبزیجاتی که دارای فیبر بالایی هستند کمک زیادی به دستگاه گوارش می کنند تا عمل دفع به صورت طبیعی انجام گردد. در نتیجه بهتر است که در مدت زمان ابتلا به یبوست از انواع ماده های غذایی فیبردار استفاده کنید. مثل: سیب، توت فرنگی، گلابی، موز، عدس، لپه، نخود، جودوسر، بادام، تخمه آفتاب گردان، تخم کدو و گردو.

برای مثال شما می توانید از کاهو به عنوان سالاد در تمامی وعده های غذایی و در کنار تمامی غذاها از آن استفاده کنید. توت فرنگی نیز از آن دسته از میوه هایی است که می توانید در فصل این میوه از آن استفاده کنید.

لپه و نخود نیز بهتر است که در ابتدا نفخ آن ها گرفته شود، سپس در انواع غذاها استفاده گردد. به طور کلی این مواد غذایی باید در فواصل زمانی مشخص و به میزان مشخصی مورد استفاده قرار گیرد.

مصرف پروبیوتیک

پروبیوتیک ها کمک می کنند که تمام باکتری های مفید و مورد نیاز روده به مقدار مورد نیاز در داخل بخش های مختلف روده بزرگ ایجاد شوند. در نهایت باکتری های موجود کمک می کنند که عمل دفع با سرعت بهتری پیش بروند.

مصرف عسل

عسل از جمله ماده هایی است که می تواند تا حد زیادی به بهبود وضعیت گوارش و نیز دفع فضولات بدنی کمک کند. در واقع عسل کمک می کند که دیوار های داخلی روده نرم گردد و انقباضات تا حد زیادی به درستی رخ دهد.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش متابولیسم بدن

درمان یبوست با دمنوش های ملین

دمنوش بادرنجبویه

این دمنوش اثر مستقیمی بر کاهش استرس داشته و از سوی دیگر بافت سخت مدفوع را از بین می برد. در نتیجه مشکل دفع پس از مصرف آن از بین خواهد رفت.

دمنوش سنا

برگ سنا دارای ماده ای به نام گلیکوزید است که تاثیر مستقیمی در کاهش یبوست دارد. زیرا روده ها را نرم تر کرده و میزان انقباضات افزایش می یابد تا مدفوع از دهانه مقعد خارج گردد.

دمنوش بابونه

بابونه از دیگر گیاهانی است که دمنوش آن می تواند به کاهش انقباضات عضلانی و تسکین عضلات کمک کند. از سوی دیگر نیز بابونه سبب می شود که افراد فشار های روانی کمی را تجربه کرده و از استرس آن ها کاسته شود. در نهایت کاهش استرس به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و یبوست کمک کند.

دمنوش نعنا

نعنا از دیگر انواع گیاهانی است ک می توانید با دم کردن آن تا حد زیادی اولاً هضم غذا را تسهیل کنید، دوما، بعد از آن به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک شایانی خواهید کرد.

درمان یبوست با عرقیجات

از مهم ترین عرقیاتی که می توان با مصرف آن ها یبوست و علائم و عوارض مرتبط با آن را به کمترین میزان ممکن رساند، موارد زیر هستند:

عرق رازیانه

رازیانه نیز از عرق های گیاهی موثر در کاهش علائم مرتبط با یبوست می باشد. رازیانه همچون سایر گیاهان دارویی دارای فواید متعددی است که یکی از آنها بهبود وضعیت دستگاه گوارشی است.

عرق گزنه

عرق گزنه باید به صورت ارگانیک یا طبیعی تهیه شود و آن را میل کنید. عرق گزنه علاوه بر این که تاثیرات مثبتی روی روده خواهد داشت بر کاهش ناراحتی های ناحیه معده نیز اثرات شگفت انگیزی دارد. 

مطالعه این مقاله را از دست ندهید: بهترین روغن برای ماساژ بدن

درمان یبوست با روغن های گیاهی

در کنار عرقیجات، انواع روغن های گیاهی نیز برای درمان یبوست مورد استفاده قرار می گیرد. از این دست رغن های گیاهی می توان موارد زیر را نام برد:

روغن کرچک

روغن کرچک کمک می کند که روده ها پاکسازی شده و فضولات داخل معده به صورت راحت تری به سمت دهانه مقعد برسند و دفع به راحتی انجام شود. روغن کرچک به طور کامل باعث شستشوی روده شده و انقباضات عضلانی را کنترل می کند.

روغن بنفشه

روغن بنفشه روان کننده انواع مواد غذایی داخل کانال روده بوده؛ در نتیجه ملین خوبی برای درمان یبوست است.

روغن زیتون

روغن زیتون نیز از دیگر روغن ها و روان کننده های مسیر روده است که بسیاری از افراد آن را در برنامه غذایی شان دارند و در ترکیب انواع سالاد ها از آن استفاده می کنند. شاید ندانید که این روغن تا چه حد می تواند از بروز یبوست در شما جلوگیری کرده و شرایط مساعد تری را برای دفع شما فراهم نماید.

درمان خانگی یبوست با ماساژ شکم

یکی از راهکارهایی که برخی از متخصصین به افراد مبتلا به یبوست پیشنهاد می کنند انجام ماساژ شکم با روغن های روان کننده است.

برای این کار می توانید از انواع دستگاه های ماساژور استفاده کنید. دستگاه های ماساژور بدن این امکان را فراهم می کنند که ماساژ به شکل یکنواخت و مدت زمان طولانی به بافت های بدن وارد شود. در نتیجه تمامیم بخش های بدنی به صورت یکسانی ماساژ دریافت خواهند کرد.
دستگاه های ماساژور که این روز ها در بازار وجود دارد کیفیت بالایی دارد و برای تمامی بخش های بدنی از جمله شکم قابل استفاده هستند.

بیشتر بخوانید: عوارض ماساژ غیر اصولی بدن

خاتمه

درمان سریع یبوست در منزل موضوعی بود که در این مقاله به آن به صورت مفصل پرداختیم. همواره توصیه می شود که برای درمان فوری یبوست اقدامات صحیحی را انجام دهید. زیرا یبوست می تواند دستگاه گوارش شما را با مشکل مواجه کرده و دهانه مقعد شما با مشکلات جدی تری روبرو کند. درمان خانگی یبوست بزرگسالان راهکارهایی نتیجه بخش و مثبت بوده که هر متخصصی بر روی این تکنیک ها تاکید می کنند.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید