دلایل درد گردن و شانه، تشخیص و درمان آن ها

دلایل درد گردن و شانه، تشخیص و درمان آن ها
درد گردن و شانه یک درد، عارضه یا ناراحتی در ناحیه گردن و شانه است. این درد می‌تواند خفیف یا شدید باشد و در یک یا هر دو طرف بدن احساس شود. این درد یکی از مشکلات شایع در میان انسان‌هاست که کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دلایل درد گردن و شانه ممکن می‌تواند شامل مواردی از جمله کشیدگی یا گرفتگی عضلات، آسیب‌دیدگی، آرتروز، تنگی کانال نخاع، دیسک گردن، عفونت، تومور و غیره باشد. در این مقاله به بررسی علل، علائم، درمان و پیشگیری از درد گردن و شانه خواهیم پرداخت.

علل اصلی درد گردن و شانه

در بیشتر موارد، دلایل درد گردن و شانه، کشیدگی یا گرفتگی عضلات است که به خودی خود بهبود می‌یابد. با این حال اتفاقات مختلفی می‌توانند باعث بروز دلایل گردن درد و دلایل شانه درد شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

وضعیت نامناسب بدن

وضعیت نامناسب بدن یکی از شایع‌ترین علل درد همزمان شانه و گردن است. وضعیت نامناسب بدن باعث ایجاد فشار اضافی بر گردن و شانه شده و منجر به درد، سفتی و گرفتگی در این ناحیه می‌شود. برخی از وضعیت‌های بدنی نامناسبی که باعث درد گردن و شانه می‌شوند، عبارت‌اند از:

نشستن یا ایستادن با گردن خمیده به جلو: این وضعیت باعث می‌شود که وزن سر به جلو کشیده شده و فشار بیشتری بر گردن وارد شود.

خم شدن سر به یک طرف: این وضعیت باعث می‌شود که عضلات یک طرف گردن بیش از حد کشیده شده و درد و گرفتگی ایجاد شود.

استفاده از تلفن همراه یا رایانه بدون رعایت وضعیت بدنی صحیح: این کار باعث می‌شود که گردن بیش از حد خم شده و در نتیجه درد و گرفتگی به وجود بیاید.

آسیب های ورزشی

درد گردن و شانه ناشی از آسیب‌های ورزشی یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که ورزشکاران با آن مواجه می‌شوند. برخی از آسیب‌های ورزشی شایع که می‌توانند باعث درد گردن و شانه شوند، عبارت‌اند از:

کشیدگی یا پیچ‌خوردگی عضلات گردن و شانه: این آسیب‌ها زمانی رخ می‌دهند که عضلات بیش از حد کشیده شده یا پیچ بخورند.

آسیب به تاندون‌های گردن و شانه: تاندون‌ها رشته‌های محکمی هستند که عضلات را به استخوان‌ها متصل می‌کنند. آسیب به تاندون‌ها باعث درد، تورم و سفتی در ناحیه آسیب‌دیده می‌شود.

پارگی روتاتور کاف: روتاتور کاف، گروهی از عضلات و تاندون‌ها هستند که به حرکت دادن شانه کمک می‌کنند. پارگی روتاتور کاف باعث درد، ضعف و از دست دادن دامنه حرکتی در شانه می‌شود.

تنگی کانال نخاعی: تنگی کانال نخاعی زمانی رخ می‌دهد که فضای اطراف نخاع در ستون فقرات کاهش می‌یابد. این امر باعث درد، بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن در ناحیه گردن، شانه، بازو یا دست می‌شود.

اختلالات اسکلتی عضلانی

اختلالات اسکلتی عضلانی یکی دیگر از شایع‌ترین دلایل درد گردن و شانه است. اختلالات اسکلتی عضلانی، مانند آرتروز، باعث درد، التهاب و سفتی در عضلات، تاندون‌ها و مفاصل می‌شوند .برخی از اختلالات اسکلتی عضلانی عبارت‌اند از:

  • آرتروز گردن: آرتروز گردن زمانی رخ می‌دهد که غضروف محافظ بین مهره‌های گردن فرسوده شود. این امر باعث درد، سفتی و گرفتگی در گردن می‌شود.
  • آرتروز شانه: آرتروز شانه، که یکی دیگر از دلایل درد گردن و شانه است، زمانی رخ می‌دهد که غضروف محافظ بین مفصل شانه فرسوده شود. این امر باعث درد، سفتی و گرفتگی در شانه می‌شود.
  • بورسیت شانه: بورسیت شانه زمانی رخ می‌دهد که بورس، کیسه‌های کوچک پر از مایع که مفاصل را احاطه می‌کنند، ملتهب شود. این امر می‌تواند باعث درد، سفتی و گرفتگی در شانه می‌شود.
  • تنگی کانال نخاعی
  • پارگی روتاتور کاف
  • اسپوندیلوز گردنی یا آرتریت فرسایشی مفاصل

مشکلات عصبی

یکی از دلایل درد گردن و شانه ممکن است مشکلات عصبی باشد که به دلیل بیماری یا آسیب به اعصاب گردن یا شانه ایجاد می‌شوند. این امر می‌تواند باعث درد، بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن یا ضعف در گردن، شانه، بازو یا دست می‌شود.

برخی از مشکلات عصبی که مسبب درد گردن و شانه هستند عبارت‌اند از:

  • صدمه به اعصاب گردن: این آسیب ممکن است ناشی از یک ضربه، مانند تصادف رانندگی یا افتادن یا یک بیماری، مانند دیسک گردن، باشد.
  • فتق دیسک گردن: فتق دیسک زمانی رخ می‌دهد که دیسک بین مهره‌های گردن به سمت بیرون فشار بیاورد و به اعصاب فشار وارد کند.
  • آرتروز گردن: آرتروز گردن باعث التهاب و فشار بر اعصاب گردن می‌شود.
  • بیماری پارکینسون: بیماری پارکینسون ممکن است باعث آسیب به اعصاب گردن شود.
  • مولتیپل اسکلروزیس (MS): این بیماری می‌تواند باعث آسیب به اعصاب گردن شود.
  • تنگی کانال نخاعی

نحوه تشخیص درد شانه و گردن

تشخیص دلایل درد گردن و شانه معمولا با معاینه فیزیکی توسط پزشک انجام می‌شود. پزشک به بررسی ناحیه شانه و گردن شما می‌پردازد و دامنه حرکتی آن را ارزیابی می‌کند. در ضمن ممکن است پزشک از شما بخواهد که برخی از حرکات خاص را انجام دهید تا عملکرد شانه و گردنتان را بررسی کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری را برای تشخیص علت درد شانه و گردن تجویز کند. آزمایش‌های تصویربرداری به پزشک کمک می‌کنند تا ساختارهای زیرین شانه و گردن را ببیند و هرگونه آسیب یا بیماری را تشخیص دهد.

برخی از آزمایش‌های تصویربرداری که ممکن است برای تشخیص درد شانه و گردن تجویز شوند عبارت‌اند از:

  • اشعه ایکس: اشعه ایکس به پزشک کمک می‌کند تا ساختارهای استخوانی شانه و گردن را ببیند.
  • ام‌آرآی: ام‌آرآی به پزشک کمک می‌کند تا ساختارهای نرم شانه و گردن، مانند عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها را ببیند.
  • سی‌تی‌اسکن: سی‌تی‌اسکن تصاویر مقطعی از شانه و گردن ثبت می‌کند.

روش های درمان گردن درد و شانه درد

درد گردن و شانه باعث ناراحتی، محدودیت در حرکت و کاهش کیفیت زندگی می‌شود. در ضمن در برخی موارد نشانه یک بیماری جدی‌تر نیز هست. بنابراین، درمان درد گردن و شانه مهم است تا از عوارض احتمالی آن جلوگیری شود. مهم‌ترین دلایل درمان سریع درد گردن و شانه عبارت‌اند از:

  • کاهش درد و ناراحتی
  • افزایش دامنه حرکتی
  • پیشگیری از عوارض احتمالی

درمان درد گردن و شانه به علت آن بستگی دارد. در بیشتر موارد، درمان‌های غیرتهاجمی مانند استراحت، داروهای مسکن، یا فیزیوتراپی می‌توانند موثر باشند؛ با این حال، در برخی موارد، ممکن است جراحی لازم باشد.

روش های درمان غیر جراحی

روش‌های درمان غیر جراحی درد گردن و شانه به علت آن بستگی دارد. برخی از درمان‌های رایج عبارت‌اند از:

استراحت: استراحت دادن به گردن و شانه به کاهش التهاب و درد کمک می‌کند. اگر درد شدید باشد، ممکن است لازم باشد چند روز از فعالیت‌های معمول خود خودداری کنید.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs): این داروها مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن، به کاهش التهاب و درد کمک می‌کنند.

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی به تقویت عضلات گردن و شانه و بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کند. فیزیوتراپیست تمرینات خاصی را به شما آموزش می‌دهد که می‌توانید در خانه نیز انجام دهید.

تزریقات استروئیدی یا بی‌حسی موضعی: این نوع تزریقات به تسکین درد و التهاب کمک می‌کنند.

درمان با جراحی

جراحی برای درمان درد گردن و شانه معمولا تنها در صورتی انجام می‌شود که سایر روش‌های درمانی موثر نبوده باشند. چند نمونه از علت درد گردن و شانه که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد، عبارت‌اند از:

  • فتق دیسک گردن
  • آرتروز گردن
  • تنگی کانال نخاعی
  • پارگی روتاتور کاف

جراحی شانه و گردن روش‌های مختلفی دارد. برخی از انواع این جراحی‌ها عبارت‌اند از:

آمفیوپلاستی: آمفیوپلاستی یک روش جراحی است که برای کاهش فشار بر اعصاب گردن انجام می‌شود. در این روش، یک قسمت از استخوان یا غضروف از ستون فقرات برداشته می‌شود

فورامینولومیالیزیشن: فورامینولومیالیزیشن یک روش جراحی است که برای افزایش فضای بین مهره‌های گردن انجام می‌شود. در این روش، یک قسمت از استخوان یا غضروف از مهره‌های گردن برداشته می‌شود

دیسککتومی: دیسککتومی یک روش جراحی است که برای برداشتن دیسک فتق‌شده گردن انجام می‌شود

فیوژن گردن: فیوژن گردن یک روش جراحی است که برای اتصال دو یا چند مهره گردن به یکدیگر انجام می‌شود. این کار برای تثبیت ستون فقرات گردن و کاهش درد انجام می‌شود

تعویض مفاصل گردن: تعویض مفاصل گردن یک روش جراحی است که برای جایگزینی مفاصل فرسوده گردن با مفاصل مصنوعی انجام می‌شود

جراحی درد گردن و شانه ممکن است عوارضی نیز به همراه داشته باشد. برخی از این عوارض عبارت‌اند از:

  • عفونت
  • خون‌ریزی
  • آسیب به اعصاب
  • شکستگی استخوان
  • عدم بهبودی کامل

بعد از جراحی گردن و شانه، ممکن است نیاز باشد که در بیمارستان بستری شوید. در دوران نقاهت، مهم است که دستورالعمل‌های پزشک خود را انجام دهید. برخی از  این دستورالعمل‌ها شامل، استراحت، مصرف داروهای تجویزی و انجام تمرینات فیزیوتراپی هستند.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید