علائم و نشانه های سرطان تخمدان

علائم و نشانه های سرطان تخمدان
سرطان تخمدان، یکی از سرطان های است که ممکن است در سنین پایین آغاز شود، به گفته ی سازمان بهداشت جهانی، با شناخت علائم اولیه این بیماری می توان از خطر مرگ پیشگیری کرد.

سرطان تخمدان یکی از مرگبارترین سرطانها، درجهان می باشد. آمارها نشان می‌دهد این سرطان پنجمین سرطان شایع زنان در سراسر جهان است. بالا بودن آمار مرگ و میرناشی از این بیماری، به دلیل عدم تشخیص زود هنگام این سرطان و انجام تست و آزمایشهای به موقع می باشد.

در این مقاله ضمن آشنایی با این سرطان، شما را با نشانه های مهم اولیه ی آن آشنا می کنیم.

سرطان تخمدان چیست؟ 

سرطان تخمدان نوعی سرطان است که از تخمدان آغاز می‌شود. زنان دو عدد تخمدان دارند که در دو طرف رحم‌شان قرار دارد. هر یک از تخمدان‌ها به‌ اندازه‌ی یک بادام است. وظیفه‌ی تخمدان‌ها تولید تخمک و هورمون‌های استروژن و پروژسترون است. معمولا سرطان تخمدان تا زمانی‌ که به لگن خاصره و شکم گسترش نیابد، شناسایی نمی‌شود.

در آمریكا، هر ساله 22 هزارمورد جدید از سرطان تخمدان گزارش می شود که 15 هزار مورد آن به مرگ منتهی می شود. برخی آمارها نشان می‌دهد در برخی نقاط جهان از جمله در آسیای جنوب شرقی یك زن از هر 30 زن به این سرطان مبتلا می‌شود.


خرید و قیمت انواع فشار سنج دیجیتال 


طبق تحقیقات انجام شده اگرسرطان تخمدان در مراحل اولیه شناسایی شود تا 90 درصد قابل درمان است. متاسفانه نشانه های سرطان تخمدان اغلب زمانی جدی گرفته می شوند که بیماری پخش شده و پیشرفت بیش از اندازه آن دیگر فرصتی برای درمان موثر باقی نگذاشته است.

نشانه های اولیه ی سرطان تخمدان

لازم به ذکر است نشانه های یاد  شده همگی برای مدت طولانی ظاهر می شوند و ادامه دار هستند، در نتیجه با مشاهده ی هر یک از این علائم باید به پزشک مربوطه مراجعه و اقدامات لازم را انجام دهید.

نفخ

نفخ مکرر یا گاز دردناک در ناحیه شکم یا لگن که از بین نمی رود، یکی دیگر از نشانه های سرطان تخمدان است. به عنوان مثال، اگر نفخ شکمی شما به اندازه ای است که موجب تنگ‌تر شدن ناگهانی لباس ها در ناحیه کمر شده است بدون این که تغییری در رژیم غذایی یا فعالیت های بدنی شما صورت گرفته باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

درد شکم

درد در ناحیه لگن یا شکم که نسبت به مشکلات قاعدگی و سوء هاضمه عادی (مثل گرفتگی عضلات) بسیار متفاوت احساس می شود می تواند یکی از نشانه های سرطان تخمدان باشد. بیشتر بیماران از دردی در ناحیه شکم شکایت می کنند که به مدت بیش از دو هفته ادامه داشته است و با قاعدگی، اسهال یا آنفلوآنزا معده مرتبط نبوده است.

از دست دادن اشتها و احساس سیری سریع

کاهش اشتها و یا سیری سریع یکی از علائم سرطان تخمدان می باشد. در مراحل پیشرفته‌ تر سرطان تخمدان، تومور سرطانی به تنهایی می تواند روی سطح معده در قسمت امنتوم و یا روی روده ها قرار گرفته و احساس سیری سریع را هنگام غذا خوردن در بیمار ایجاد کند. این شرایط به نام «سیری زودرس» شناخته می شود. کاهش اشتها در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان در نتیجه تاثیر بیماری بر سوخت و ساز یا تجزیه مواد غذایی به انرژی که سوخت مورد نیاز بدن را فراهم می کند، شکل می گیرد.

تکرر ادرار

مشکلات ادراری مانند نیاز ناگهانی برای ادرار کردن و همچنین افزایش تعداد دفعات ادرار کردن می تواند یکی دیگر از نشانه های سرطان تخمدان باشند. این شرایط می تواند شامل بی اختیاری نیز باشد که به تدریج پس از چند هفته شدت یافته و رو به وخامت می رود.


برای مشاهده محصولات ماساژور روی آن کلیک کنید


 

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید