علائم سرطان مثانه

علائم سرطان مثانه
مثانه فضای خالی قابل انعطاف در لگن خاصره می باشد. وظیفه اصلی مثانه ذخیره و نگهداری از ادرار قبل از دفع آن است. کلیه های شما وظیفه ساخت ادرار را دارند. مجاری (ureters) از کلیه ها ادرار را به مثانه انتقال می دهند.

عضلاتی که در مثانه وجود دارد محتویات درون مثانه را از طریق مجاری با فشار به بیرون می راند. شما زمانی دچار سرطان مثانه می شوید که سلول های درون مثانه رشد غیر معمول و خارج از کنترل داشته باشند و بعد از مدت زمانی این سلول ها تبدیل به تومور می شوند و این تومور می تواند به خارج از مثانه و ارگان های دیگر گسترش یابد. در موارد پیشرفته سرطان، سلول های سرطانی به بخش های دورتر از مثانه مثل استخوان ها، ریه و یا کبد گسترش می یابد.

سرطان مثانه جز سرطان های شایع بشمار نمی آید و حدود 5 درصد از آمار ابتلا به سرطان را در ایالات متحده تشکیل می دهد.

چرا به سرطان مثانه دچار می شویم ؟

پزشکان هنوز اطلاع دقیقی از اینکه به چه دلیل شخصی دچار سرطان مثانه می شود ندارند. اما در ادامه مواردی که پزشکان مطمئن هستند ریسک ابتلا به سرطان مثانه را بالا می برد را اشاره خواهیم کرد.

ژنیتیک، نژاد و سابقه خانوادگی

سرطان مثانه در افراد سفید پوست بالای 55 سال، بیشتر از سایر افراد دیده می شود. اگر در افراد خانواده درجه یک شما مثل پدر، مادر و برادر سابقه ی ابتلا به سرطان وجود داشته باشد احتمال ابتلا شما به سرطان نیز بیشتر است.

عفونت های مزمن مثانه

اگر شما مدام دچارعفونت مثانه می شوید و این عفونت درطی زمان های مختلفی باز می گردد و برای مدت طولانی مثانه شما را دچار عفونت می کند، شانس ابتلا به سرطان برای شما بالا می رود.

سیگار

هر باری که شما دود تنباکو را به داخل ریه های خود می برید، شما انواع مواد شیمایی مضر را وارد بدن خود می کنید. تحقیقات نشان می دهد مصرف سیگار 50 در صد باعث ابتلا به سرطان مثانه می شود.


برای مشاهده محصولات دستگاه بخور روی آن کلیک کنید.


قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر

افرادی که در مشاغلی هستند که سر و کار آنها با مواد شیمیایی است مانند نقاش ها، مکانیک ها، آرایشگران مو، رانندگان کامیون و غیره ممکن است برای مدت زمان طولانی، در معرض تماس با مواد شیمیایی زیان آور قرار گیرند و این موجب بالا رفتن ریسک ابتلا به سرطان در آنها می شود.

مصرف برخی از داروهای دیابت

اگر شما داروی pioglitazone برای بیشتر از یکسال مصرف می کنید، ممکن است با مصرف این دارو شانس ابتلا به سرطان مثانه را در خود بالا ببرید.

پرتو درمانی

اگر در قسمت لگن خود شما تحت پرتو درمانی قرار گرفته اید  و یا اینکه برای مدتی تحت شیمی درمانی بوده اید امکان دچار شدن به سرطان مثانه را دارید.

نجات یافتن از سرطان مثانه به سن و موقعیت کلی سلامتی شما بستگی دارد و همچنین که چقدر زود بتوانید سرطان را تشخیص داده و اقدام به درمان های لازم کنید و بدن شما نسبت به درمان های چقدر پاسخ دهد.


علائم سرطان مثانه

امروزه می دانیم سرطان مثانه یکی از کشنده ترین سرطان های دستگاه ادراری است و چانچه به موقع تشخیص داده نشود می تواند خطر مرگ را بهمراه داشته باشد.
  • اولین و مهمترین نشانه ی سرطان مثانه، وجود خون در ادرار است. این مقدار خون می تواند کم و یا به اندازه ای باشد که رنگ ادرار را تغییر دهد. زمانی که در ادرار خون مشاهده شود رنگ آن به صورتی، نارنجی و یا قرمز تیره تغییر پیدا می کند.
 
شاید شما یک روز در ادرار خود خون مشاهده کنید و روزهای بعدی ادرار شما کاملا طبیعی بنظر برسد. اگر شما مبتلا به سرطان مثانه شده باشید مشاهده خون دایمی نخواهد بود و تنها پزشک متخصص با انجام آزمایشات مربوطه می تواند وجود سرطان را تشخیص و تایید کند.

 

چناچه هریک از علایم زیر را مشاهده کردید برای انجام معاینات به پزشک مراجعه کنید.
 
  • تکرر ادرار، زمانی که بیش از حد معمول مجبور به دفع ادرار هستید.
  • رنگ ادرار شما تغییر یافته است.
  • احساس سوزش هنگام دفع ادرار.
  • دفع ناقص ادرار و احساس داشتن ادرار حتی زمانیکه مثانه شما خالی است.
اگر هریک از این نشانه ها را داشتید با دکتر خود تماس بگیرید اما نگران نباشید، داشتن هریک از این نشانه ها به معنای ابتلا به سرطان نیست و ممکن است شما دچار عفونت های مجاری ادرار و یا مثانه شده باشید.
 

نشانه های پیشرفت سرطان مثانه

زمانیکه سرطان مثانه شروع به پخش شدن در بدن می کند شما ممکن است شاهد این علایم باشید.
 
  • عدم توانایی در ادرار کردن وقتی احساس می کنید باید ادرار کنید.
  • احساس درد در قسمت پایین کمر
  • از دست دادن وزن بدون اینکه رژیم گرفته باشید.
  • از دست دادن اشتها
  • ورم کردن پاها
  • استخوان درد
  • احساس خستگی و ضعف بی دلیل
در اینجا دوباره تاکید می کنیم که در صورت مشاهده هر یک از این علایم به پزشک مراجعه کنید ممکن است شما بیماری دیگری به غیر از سرطان مثانه داشته باشید.
 
برای اینکه دکتر شما از اینکه آیا به سرطان مبتلا شده اید یا خیراطمینان حاصل کند، اولین کار بررسی سوابق پزشکی شما و اینکه آیا در اقوام درجه یک تا بحال کسی به سرطان مثانه مبتلا شده است یا خیر. قدم بعدی انجام آزمایشات فیزیکی است. برای این کار پزشک شما در مجاری ادرار به دنبال تومور خواهد گشت که در صورت وجود، تومور را از لحاظ بزرگی و کوچکی به بررسی خواهد کرد.
 
اگر پزشک شما به چیزی غیر معمول برخورد کند آنگاه شما باید برای انجام آزمایشات دیگر به آزمایشگاه مراجعه کنید. ممکن است پزشک شما را نزد یک متخصص اورولوژی نیز بفرستد.
 
تست ادرار
زمانیکه که شما به آزمایشگاه جهت انجام تست ادرار مراجعه می کنید پزشک شما بدنبال مواردی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، می گردد .
 
پزشک بدنبال خون و یا مواد دیگر در ادرار شما می باشد.
 
پزشک متخصص با استفاده از میکروسکوپ بدنبال سلول های سرطانی خواهد گشت.
 
متخصصین آزمایشگاه بعد از چند روز ادرار را چک خواهند کرد که آیا در آن جرمی رشد کرده است یا خیر. این نتایج پزشک شما را از اینکه به عفونت مثانه دچار شده اید یا خیر مطمئن خواهد کرد.
محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید