ضرورت استفاده از کرم ضد آفتاب برای پوست

ضرورت استفاده از کرم ضد آفتاب برای پوست
با وجود اینکه استفاده ازکرم ضدآفتاب ازاهمیت ویژه ای برخورداراست اما مقالات منتشر شده اخیر، مزایای استفاده از کرم ضد آفتاب را زیر سوال می برد و حتی دراین مقالات کرم ضدآفتاب را با کره های گیاهی مقایسه کردند، در هاوایی قانونی وضع شد که بر طبق آن استفاده ازدو ماده(oxybenzone و octinoxate) در ساخت کرم های ضدآفتاب( به دلیل مضر بودن این مواد برای جلبک های دریایی) ممنوع گردید.

اتفاقات و جنجال ها بر سر محتویات ساخت کرم های ضدآفتاب، باعث نادیده گرفته شدن اهمیت محصولاتی که پوست را در مقابل اشعه فرابنفش محافظت میکنند شد.

استفاده ازکرم ضدآفتاب برای سلامت پوست مهم و حیاتی می باشد.اگرازهر پزشک متخصص پوست در مورد اهمیت کرم ضدآفتاب سوال کنید، پاسخی که دریافت خواهید کرد اینست که، استفاده از کرم ضدآفتاب مهمترین و اولین قدم برای سالم نگه داشتن پوست در مدت زمان طولانی است. اشعه فرابنفش باعث آسیب به سلول ها می شود و حتی اگر شما از کلاه و یا هرمحافظی نیز استفاده کنید بازهم بدون استفاده از کرم ضدآفتاب پوست شما در معرض آسیب قرارمیگیرد.

کرم ضد آفتاب باعث جلوگیری از بروز بیماری‌های خطرناک مانند سرطان پوست می‌شود. 80 تا 90 درصد علت ابتلا به سرطان پوست به دلیل قرار گرفتن پوست در معرض اشعه فرابنفش است. هر زمان که بدون داشتن ضدآفتاب یا یک محافظ مقابل نور خورشید باشید خود را در خطر قرار داده‌اید. حتی کمی آفتاب‌ سوختگی در طول زندگی خطر ابتلا به سرطان را زیاد خواهد کرد. آمارها نشان می‌دهد که موارد جهانی ابتلا به سرطان پوست ملانوم رو به افزایش است و فاکتورهای اصلی که فرد را در معرض ابتلا به آن قرار می‌دهد با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سابقه آفتاب سوختگی مرتبط است.

کرم ضدآفتاب قوی ترین کرم ضد پیری پوست می باشد. عامل اصلی چین‌وچروک پوست و ایجاد کک ‌ومک برروی آن نور آفتاب و به ویژه اشعه فرابنفش است. هر فردی با هر نوع پوستی و با هرنوع ژنتیکی اگردر برابر آفتاب از پوستش مراقبت کند، پوست سالم‌تر و شفاف‌تری خواهد داشت و مسلما آثار پیری هم دیرتر روی پوستش ظاهر خواهد شد. افرادی که روزانه از ضدافتاب با حداقل spf 30 استفاده می‌کنند 24 درصد کمتر در خطر پیری پوست هستند.

اغلب افراد وقتی از کرم ضدآفتاب استفاده میکنند،‌ مقدار کافی از آن را به پوست نمی‌مالند و میزان مصرف آنها تنها ۲۵ تا ۵۰ درصد مقدار لازم است. ضدآفتاب باید به قدری استفاده شود که یک لایه نازک بر روی پوست تشکیل دهد و بتواند اثر محافظتی خود را به طور کامل اعمال کند.علاوه بر این، در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از اینکه از خانه خارج شوید باید ضدآفتاب را روی پوست خود بزنید چون در حدود نیم ساعت طول می‌کشد تا ضدآفتاب جذب پوست شده و اثرش آغاز شود. باید هر 2 ساعت یکبار کرم ضدآفتاب را بروی پوست خود تمدید کنید مخصوصا اگر شنا میکنید و یا عرق زیادی کرده اید..نکته دیگر اینکه همیشه ضدآفتاب باید بعداز همه آرایش‌ها استفاده شود،‌ چون در غیر این صورت مواد آرایشی که بر پایه آب یا چربی باشند می‌توانند باعث بی‌اثر شدن ضدآفتاب شوند. هنگام استفاده از ضدآفتاب باید به بینی‌،‌گوش و اطراف آن توجه خاصی داشت.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید