انواع روش های مرطوب کردن هوای خانه

 انواع روش های مرطوب کردن هوای خانه
مرطوب کردن هوای خانه از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. رفع خشکی هوای خانه دارای مزایا و نکات مثبتی است که باعث می شود بسیاری از افراد با تکنیک ها و راهکار های مختلف به ایجاد رطوبت در خانه کمک کنند.
  • اگر از خشکی گلو و بینی آزار می بینید،
  • اگر خشکی پوست و صورت باعث شده از میزان زیبایی شما کاسته شود،
  • اگر خشکی فضای خانه گاهی منجر به خونریزی از ناحیه بینی شما می شود،
  • اگر کودک یا نوزاد تازه متولد شده در منزل دارید،
  • اگر حساسیت های تنفسی یا آسم و آلرژی دارید،
  • اگر خون دماغ می شوید،

این مقاله را از دست ندهید. تا انتها با ما باشید موضوعات مهمی را در زمینه خشکی هوا و مرطوب کردن هوای خانه در اختیارتان قرار دهیم. مضرات خشکی هوای خانه به قدری بالا است که نیاز است نسبت به این موارد آگاهی داشته باشید و در جهت بهبود شرایط اقدامات کارسازی انجام دهید.

فواید مرطوب بودن هوای خانه

مرطوب بودن خانه به شما کمک می کند که :

  • تنفس راحتی داشته باشید
  • پوست سالم تر و با کیفیت تری داشته باشید
  • گلو و بینی شما از حالت خشکی بهبود یابد
  • هوای سالم تری داشته باشید

از سوی دیگر:

  • رطوبت به کسانی که سینوزیت و آسم دارند کمک می کند که شرایط بهتری داشته باشند
  • رطوبت خانه کمک می کند که وسایل چوبی خانه شرایط ماندگاری بالاتری داشته باشند و عمر آن ها طولانی باشد.
  • بهبود و کمک به حفظ رطوبت موها و پیشگیری از خشک شدن و وز شدن مو
  • کاهش سردردهای سینوسی و بهبود شرایط جسمانی افراد
  • حفظ رطوبت لب ها و دهان و زیباتر شدن پوست
  • از بین رفتن حالت های منفی در ناحیه چشم ها مثل سوزش یا خشک شدن چشم
  • از بین رفتن حالت گرفتگی بینی و مسدود شدن مجاری تنفسی
  • از بین رفتن حالت خرو پف افراد در خواب شبانه

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دستگاه بخور

ایجاد رطوبت برای گیاهان

چگونه رطوبت خانه را افزایش دهیم؟

چگونه رطوبت هوای خانه را بالا ببریم؟ این پرسش در اغلب موارد از سوی افراد و خانواده ها مطرح می گردد.

نحوه افزایش رطوبت هوای خانه شامل تکنیک های مختلفی است که مهم ترین آن ها موارد زیر هستند:

دستگاه بخور

دستگاه های بخور این روز ها در انواع طراحی ها تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها به دلیل این که از تکنولوژی های نوین جهانی بهره می برند تا حد زیادی در ایجاد طوبت در منزل نقش مهمی ایفا می کنند. می توانید با استفاده از دستگاه بخور سرد امسیگ به راحتی رطوبت مورد نیاز محیط خود را تامین کنید.

دستگاه های رطوبت ساز دارای امکانات مختلفی هستند که می توانید بر حسب نیاز تنظیمات آن ها را تغییر دهید. برای مثال می توانید از گزینه رطوبت سنج استفاده کنید تا بعد از تولید رطوبت مورد نیاز، دستگاه به صورت اتوماتیک خاموش شود. زیرا همانطور که خشکی هوا می تواند با معایبی همراه باشد رطوبت زیادی نیز در ایجاد شرایط منفی اثر خواهد داشت.

داشتن گیاهان خانگی

گل های طبیعی و گیاهان خانگی بهترین گزینه برای تامین رطوبت هوای منزل هستند. زیرا زمانی که خاک گلدان ها را با آب مرطوب می کنند در روند تنفس گیاهان میزان مشخصی از رطوبت وارد هوا می شود.  

درواقع از برگ و ساقه گیاهان بخشی از آب تبخیر شده  و در فضا پر می شود. در مقاله "روش های تامین رطوبت گیاهان" توضیحات بیشتری در این خصوص بخوانید.

قرار دادن ظرف آب روی شوفاژ

اگر یک ظرف آب روی شوفاژ قرار دهید که بدون درب باشد هنگام بخار آب رطوبت زیادی وارد هوا می شود. در نتیجه به صورت طبیعی میزان مشخصی رطوبت وارد فضای خانه شده و خشکی و سنگینی هوا از بین می رود.

انجام پخت و پز غذا

پخت انواع غذاها مخصوصاً غذاهایی که آبکی هستند و مدت زمان زیادی ظرف غذا روی اجاق غذا می جوشد بخار آن به تامین رطوبت هوا کمک شایانی نماید.

قرار دادن کتری یا قابلمه آب روی اجاق گاز

کتری یا قابلمه آب زمانی که روی اجاق گاز می جوشد همچون زمانی که غذا پخت می گردد می تواند به شما کمک کند از دستگاه های بخور بی نیاز باشید. اما این تکنیک می تواند با خطراتی همراه باشد که برای پیشگیری از بروز آن ها باید توجه داشته باشید. مثل خطراتی که می تواند برای کودکان به همراه داشته باشد و ...

قرار دادن آبنما در خانه

آب نماهایی که مخصوص خانه طراحی و تولید شده‌اند به شکلی هستند که آب داخل آن تا حدود زیادی به رفع خشکی فضای داخل خانه کمک می کند.

آب نماها ذرات ریز آب را به هوا پراکنده کرده و از همین طریق رطوبت ایجاد می گردد.

اسپری کردن آب در خانه

در برخی از مناطق کشور به دلیل وجود عوامل خشکی هوا نیاز است که کاملاً از تکنیک های کمکی برای مرطوب نگه داشتن خانه بهره برد. بنابراین برخی به قدری نیازمند این تکنیک ها هستند که گاها نسبت به انجام کارهای مختلف اقدام می کنند؛ مثلاً برای این هدف حتی از اسپری کردن هوا دریغ نمی کنند.

این تکنیک از روش های بالا بردن رطوبت خانه بسیار ساده ولی موقتی است که بهتر است نسبت به تکنیک های دیگر توجه بیشتری داشته باشید.


بیشتر بخوانید: دستگاه بخور برای گیاهان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟


ایجاد رطوبت در خانه

چگونه رطوبت خانه را اندازه گیری کنیم؟

یکی از مهم ترین راهکارها در جهت سنجش میزان رطوبت خانه این است که از دستگاه رطوبت سنج استفاده گردد. البته بسیاری از انواع دستگاه بخور که دیجیتالی هستند مثل دستگاه بخور امسیگ امکان رطوبت سنجی را نیز دارند. در نتیجه شما می توانید به راحتی برای بررسی وضعیت رطوبت هوای اطراف تان از این دستگاه ها بهره مند شوید.

دستگاه هایی که در جهت رطوبت سنجی طراحی شده اند حساسیت بالایی داشته و نتایج دقیقی را اعلام می کنند. بنابراین می توانید بر حسب اطلاعاتی که از دستگاه ها می گیرید برنامه ریزی هایی در جهت تنظیم رطوبت هوا انجام دهید.
 

پیشنهاد خرید از امسیگ: خرید دستگاه بخور صورت که بر بهبود کیفیت پوست شما بسیار اثر گذار است.
 

خاتمه

در این مقاله در خصوص عمده مزایایی که مرطوب کردن خانه دارد صحبت کردیم. باید توجه داشته باشید از مهم ترین مزایایی که می توانیم به شما یادآور شویم ایجاد فضایی مناسب برای استراحت کودکان و نوزادان است. بسیاری از متخصصین به مادران و پدرانی که تازه فرزندشان به دنیا آمده است توصیه می کنند که رطوبت متناسبی را در خانه ایجاد نمایند. در این موارد کودک آن ها می تواند بدون هیچ مشکلی رشد و نمو داشته باشد.

  • اگر از خشکی گلو و بینی آزار می بینید،
  • اگر خشکی پوست و صورت باعث شده از میزان زیبایی شما کاسته شود،
  • اگر خشکی فضای خانه گاهی منجر به خونریزی از ناحیه بینی شما می شود،
  • اگر کودک یا نوزاد تازه متولد شده در منزل دارید،
  • اگر حساسیت های تنفسی یا آسم و آلرژی دارید،
  • اگر خون دماغ می شوید،

این مقاله را از دست ندهید. تا انتها با ما باشید موضوعات مهمی را در زمینه خشکی هوا و مرطوب کردن هوای خانه در اختیارتان قرار دهیم. مضرات خشکی هوای خانه به قدری بالا است که نیاز است نسبت به این موارد آگاهی داشته باشید و در جهت بهبود شرایط اقدامات کارسازی انجام دهید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید