مقایسه اضافه وزن و چاقی

مقایسه اضافه وزن و چاقی
آیا می‌دانید تفاوت چاقی و اضافه وزن در چیست؟ در ادامه به مقایسه این دو می‌پردازیم.

نحوه تشخیص اضافه وزن و چاقی

 از تقسیم وزن بدن بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر، شاخص توده بدن به دست می آید که به کمک آن می توان تشخیص داد که فرد دارای اضافه وزن هست یا خیر. در صورتی که اگر شاخص توده بدن بیش از 25 گیلوگرم بر مترمربع باشد، فرد دارای اضافه وزن است. این در حالی است که شاخص توده بدن بیش از 30 کیلوگرم بر متر مربع به معنای چاقی فرد است.

عوارض اضافه وزن و چاقی

پیشگیری از چاقی به مراتب بسیار آسان تر، ارزان تر و موثر تر از درمان آن است. عارضه چاقی در طی زمان بروز می کند بنابراین درمان آن در مراحل شکل گرفته بیماری به تلاش زیادی نیاز دارد . امروزه اضافه وزن و چاقی یکی از معضلات زندگی مدرن برای تمام گروه‌های سنی است. بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، ازدیاد فشار خون، سنگ کیسه صفرا، نقرس، آرتروز و سرطان های سینه، روده بزرگ و پروستات از عوارض چاقی محسوب می شوند. همچنین میزان بستری شدن افراد چاق در بخش های مختلف بیمارستانی و نیز زمان لازم برای بهبود کامل آنان تفاوت بسیاری با سایر گروه ها دارد. چاقی مفرط موجب بیماری های روحی-روانی نظیر افسردگی، دوری از اجتماع، کاهش اعتماد به نفس و سرخوردگی می شود . چاقی در دوران کودکی به خصوص در میان پسر بچه ها با افزایش احتمال آن در بزرگسالی همراه است. چاقی در کودکان اگرچه در ظاهر بسیار ناپسند و مشکل آفرین نیست اما نیاز به توجه و درمان دارد. اتخاذ استراتژی های زود هنگام برای تشخیص و کنترل چاقی و افزایش وزن در کودکان جهت پیشگیری از چاقی در دوران بزرگسالی ضروری است .

نکات مهم برای مدیریت وزن

برای مدیریت وزن خود از ترازو استفاده کنید. در هنگام استفاده از ترازو باید یک سری نکات رعایت شود تا وزن درست را به شما نشان دهد:

  1. باید ترازو را در سطح کاملا صاف و سفت قرار دهید. (جای نرم و شیب دار نباشد.)
  2. وقتی روی ترازو قرار می گیرید دفعه ی اول وزن واقعی را نشان نمی دهد ولی وقتی برای دومین بار روی ترازو قرار می گیرید وزن واقعی شما را نشان می دهد.
  3. وقتی روی ترازو قرار می گیرید نباید هم زمان که روی آن هستید، سرتان را پایین نگه دارید بلکه باید مستقیم به جلو نگاه کنید (مخضوصا ترازوهای دیجیتال).
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید