سنگ کلیه و انواع آن

سنگ کلیه و انواع آن
چگونه رژیم غذایی در تشکیل سنگ کلیه اثر می گذارد؟ سنگ کلیه چست؟ چه انواعی دارد؟ این ها سوالاتی است که در ادام به پاسخشان خواهیم پرداخت.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ های کلیه زمانی شکل میگیرند که عناصر داخل ادرار، مانند کلسیوم، اگزالات و فسفر، به شدت غلیظ می شوند. مواد زائد سلول های بدن وارد جریان خون می شوند تا توسط کلیه ها تصفیه شوند و به ادرار تبدیل شوند. به همین دلیل است که رژیم غذایی یکی فاکتور های کنترل سنگ کلیه است. غذا های خاصی می توانند به شکل گیری سنگ کلیه در بعضی افراد کمک کند، اما دانشمندان معتقدند که خوردن این غذا ها برای افرادی که تا به حال سنگ کلیه نداشته اند هیچ خطری ندارد.

انواع مختلف سنگ کلیه

سنگ های کلیه به چهار نوع اصلی تقسیم می شوند:

  • سنگ کلسیومی

رایج ترین نوع سنگ کلیه هستند و در دو نوع کلی شکل میگیرند که کلسیوم فسفات و کلسیوم اگزالات هستند که از بقیه رایج ترند.

  • سنگ اوریک اسید

این سنگ زمانی شکل میگیرد که ادرار به شدت اسیدی باشد. این مورد زمانی رخ می دهد که رژیم غذایی شخص از گوشت ها و پروتئین های حیوانی تشکیل شده باشد. مثل: گوشت قرمز ماهی و یا حتی مرغ

  • سنگ استروئید

این سنگ در نتیجه ی عفونت کلیه به وجود می آید تغییر دادن رژیم غذایی برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه با ایجاد تغییر در میزان و نوع مایعات مصرفی، می توان تا حدی جلوی سنگ کلیه را گرفت، البته باید به به نوع سنگ کلیه، تغییرات در جذب سدیم، پروتئین حیوانی، کلسیوم، و اگزالات نیز توجه کرد. نوشیدن مایعات به مقدار کافی در هر روز، بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد اکثر انواع سنگ کلیه است. پزشک ها توصیه میکنند که چیزی در حدود 2 الی 3 لیتر مایعات در طی روز نوشیده شود. البته افرادی که سنگ های سیستیینی دارند باید بیشتر هم بنوشند. بهترین مایع برای نوشیدن آب است اما بعضی مایعات دیگر مانند آب مرکبات نیز می توانند موثر باشند.

  • رژیم سنگ کلسیم اگزالات

کاهش مصرف سدیم، کاهش پروتئین های حیوانی مثل تخم مرغ، گوشت قرمز و ماهی، جذب میزان کافی کلسیم از غذا یا خوردن یا خوردن مکمل های کلسیم با غذا، اجتناب از غذا هایی با اگزالات بالا مثل: اسفناج، ریواس، آجیل و یا سبوس گندم رژیم

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید