غرق شدگی در سطح خشکی

غرق شدگی در سطح خشکی
زمانی که کودکان شما در حال شنا کردن در استخر یا دریا هستند و هر زمان دیگری که کودکانتان در نزدیکی آب هستند، این نگرانی که ممکن است آنها غرق شوند باعث می شود شما به آنها توجه داشته باشید و مراقب آنها باشید. این کار درست است.

 اما آیا میدانید خطر غرق شدن کودکانتان در خشکی نیز امکان پذیر است؟ همه ما می دانیم که اگر آب وارد ریه هایمان شود، غرق می شویم. این اتفاق ممکن است در زمان شنا کردن یا استحمام رخ دهد اما در موارد دیگر مانند نگهداشتن آب در دهان و یا نوشیدن آب نیز ممکن است این اتفاق رخ دهد. این اتفاق اگرچه مرگبار است اما در صورتی که فرد به موقع کمک دریافت کند، شانس زنده ماندنش بسیار بالا می رود. شما ممکن است اصطلاحات "غرق شدن در خشکی" یا "غرق شدن ثانویه" را شنیده باشید. اینها اصطلاحات پزشکی نیستند اما به پیامدهایی اشاره می کنند که بهتر است در موردشان بدانید.

غرق شدن در خشکی

این عوارض در کودکان شایع تر است. در "غرق شدن در خشکی" آب هرگز به ریه ها نمی رسد. در واقع زمانی که کودکان مدت زمانی در آب تنفس می کنند، تارهای صوتی شان دچار اسپاسم می شود و به هم نزدیک می شوند. در نتیجه راه های هوایی را می بندند و تنفس کودک را سخت می کنند؛ این عمل هوا وارد ریه های کودک نمی شود و کودک دچار خفگی می شود.

غرق شدن ثانویه

"غرق شدن ثانویه" اصطلاح دیگری است که برای توصیف نوع دیگری از غرق شدن به کار می رود. این اتفاق زمانی می افتد که آب وارد ریه های کودکان می شود اما در حدی نیست که دچار خفگی شود و تنها وضعیت ریه ها را بر هم میزند. این مساله در عرض 24 ساعت بعد بدتر می شود تا زمانی که کودک دیگر نتواند نفس بکشد و خفه می شود.

هر دو نوع غرق شدن ذکر شده بسیار نادر هستند و تنها 1 تا 2 درصد از افراد غرق شده را تشکیل می دهند. اما به دلیل خطری که دارند بهتر است در مورد آنها بیشتر بدانید تا در مواقع لزوم عملکرد مناسبی داشته باشید.

علائم غرق شدن در خشکی

این بیماری می تواند علائم زیادی داشته باشد اما شایع ترین آنها موارد زیر است. اگر کودک شما بعد از شنا کردن و در مجاورت آب بودن علائم زیر را داشت سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  1. سرفه های مکرر
  2. درد در قفسه سینه
  3. مشکل در تنفس کودک
  4. احساس خستگی زیاد
  5. تغییر در رفتار کودک که نشان دهنده نرسیدن اکسیژن کافی به مغز باشد.

نجات از غرق شدن در خشکی

چه کاری باید انجام دهیم؟ هر بیماری ای اگر به موقع اقدام شود قابل درمان و پیشگیری است. شما تنها کافیست 24 ساعت بعد از شنا کردن فرزندتان مراقب او باشید.

  1. اگر هر کدام از نشانه های گفته شده را مشاهده کردید، سعی کنید کودک را به محل آرامی منتقل کرده و به راحت تر نفس کشیدن او کمک کنید.
  2. اگر علائم کودک شما در حال بدتر شدن بود سریعا آن را به اورژانس منتقل کنید؛ زیرا برای تشخیص این بیماری نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس از قفسه سینه است که باید توسط پزشک انجام گیرد.
  3. ماندن فرزند شما در بیمارستان باعث می شود که کمک های پزشکی خوبی دریافت نماید و راه های هوایی وی مورد بررسی قرار گیرند و در صورت بروز هر مشکلی پزشکان بتوانند راه های تنفسی وی را باز کنند.
  4. پیشگیری مهم ترین کاری است که باید انجام دهید! وقتی کودک شما در آب یا اطراف آن است با دقت او را زیر نظر داشته باشید تا در صورت بروز مشکل سریعا واکنش نشان دهید.
  5. به کودک خود اجازه ندهید در منطقه های عمیق آب شنا کند.
  6. بعد از شنا هرگز اجازه ندهید کودکتان تنها بخوابد.
  7. هرگز کودک خود را در کنار آب تنها نگذارید حتی در خانه خودتان.
  8. فرزند خود را در کلاس های شنا و ایمنی آب ثبت نام کنید.
  9. گارد خود را هرگز پایین نیاورید. این اتفاقات در هر آبی با هر میزان (حمام، وان، استخر و ... ) ممکن است رخ دهد.
  10. در آخر به خاطر داشته باشید که ایمنی آب مهم ترین چیز است.
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید