فشار خون پایین چیست ؟

فشار خون پایین چیست ؟
همه ما کم و بیش با فشار خون بالا آشنا هستیم اما بیشتر افراد تصور میکنند فشار خون پایین غالبا بی ضرر بوده و حتی می تواند برای سلامتی ما خوب باشد. در این مقاله سعی داریم شما را با فشارخون پایین آشنا کنیم و همینطور از عواقب خطرناکی که ممکن است فشارخون پایین برای شما به همراه داشته باشد، شما را مطلع سازیم.

 


فشارخون پایین چیست ؟

هیپوتنشن واژه پزشکی بکار برده شده برای فشارخون پایین، یعنی فشار زیر 60/90 می باشد.

زمانیکه فشار خون را اندازه گیری می کنید دستگاه فشارسنج دیجیتال به شما دو عدد را نمایش می دهد. اولین عدد که رقم بزرگتر می باشد فشار سیستولیک می باشد که نمایش دهنده فشاری است که قلب با انقباض، خون را به درون رگ ها پمپ می کند. عدد دوم فشار دیاستولیک است،  این عدد نمایش دهنده فشار در رگ ها، زمانیکه قلب در حال استراحت، بین تپیدن است.

فشار خون نرمال 80/120 یا کمی کمتر می باشد. در افراد سالم فشار خون پایین که هیچ عارضه و یا نشانه ای را به همراه نداشته باشد مشکل خاصی را ایجاد نمی کند و احتیاجی به مراقبت و درمان ندارد. اما زمانی فشار خون پایین مشکل ساز می شود که خود نشانه ای از بیماری پنهان باشد و باعث نرسیدن خون کافی به اعضا و ارگان های بدن مثل قلب و یا مغز، به خصوص در افراد میانسال شود.

این نرسیدن خون کافی به مغز باعث احساس سرگیجه و حتی سبکی در سر می شود. افت فشار زمانی رخ می دهد که شما ناگهان از جای خود برخیزید و یا تغییر ناگهانی در حالت سکون بدن خود ایجاد کنید به این نوع افت فشار هیپوتنش اورتواستتیک orthostatic hypotension می گویند. نوع دیگر افت زمانیکه برای مدت طولانی در حالت ایستاده قرار گیرید ممکن است روی دهد که این افت فشار ممکن است به غش کردن منتهی شود.

افت فشاری که در نتیجه تغییر ناگهانی وضعیت بدن روی می دهد، نتیجه خطای سیستم عصبی بدن برای واکنش به تغییر ناگهانی است. بطور معمول زمانی که شما می ایستید خون در قسمت های تحتانی بدن جمع می شود و اگر این این وضعیت ادامه پیدا کند فشار خون شما می افتد اما بطور طبیعی بدن با ارسال پیام به قلب و تپش سریع قلب این وضعیت را جبران می کند و اگر بدن این پیام را برای قلب ارسال نکند و بدن وضعیت بوجود آمده را جبران نکند و یا جبران آن به آهستگی پیش رود این نوع هیپوتنشن منجر به غش خواهد شد.

بطور کلی با بالا رفتن سن، ریسک داشتن فشارخون بالا و یا پایین در افراد بدلیل تغییراتی که در پی افزایش سن در بدن بوجود می آید، بیشتر می شود و این در حالیست که بطور طبیعی با افزایش سن، گردش خون، اغلب بر اثر بوجود آمدن پلاک در رگ های خونی ، در ماهیچه های قلب و مغز کمتر می شود.

معرفی محصولات امسیگ: انواع بالش طبی ساده و گردنی


علت فشار خون پایین چیست؟

 فشار خون پایین علت های مختلفی می تواند داشته باشد. از جمله سن، درجه حرارت، استفاده از دارو، بیماری و ...

درمان فشار خون پایین:

به طور معمول فشار خون پایین نباید درمان شود مگر اینکه برای فرد مشکلاتی از قبیل سرگیجه و یا از حال رفتن به دنبال داشته باشد. در صورتی که علائم فشار خون پایین بروز کردند، پزشک شما در مورد بهترین روش درمان شما تصمیم خواهد گرفت.
البته مواردی هستند که شما برای بهبود علائم فشار خون پایین می توانید انجام دهید. مانند :
  • مدت زمان کوتاهی در حالت آهسته باشید. ایستادن برای مدت طولانی بسیار خطرناک است.
  • به اندازه کافی آب بنوشید.
  • از ساق ها و جوراب های با ساق بلند استفاده کنید. این کار باعث گرم شدن پاها می شود و جریان خون را بهبود می بخشد.
  • نمک رژیم غذایی خود را افزایش دهید.
محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید