تاثیر نوشیدن قهوه بر فشار خون

تاثیر نوشیدن قهوه بر فشار خون
طبق تحقیقاتی که در سال 2002 انجام شد محققین به این نتیجه رسیدند که مصرف کافئین باعث بالا رفتن فشارخون می شود.

یکی از مسائلی که مبتلایان به فشارخون بالا با آن دست و پنجه نرم می کنند عدم ثبات فشارخون در آن هاست. اما زود نتیجه گیری نکنید و فنجان قهوه خود را کنار نگذارید، تحقیقات در این زمینه و ارتباط میان تاثیرات کافئین بروی قلب همچنان ادامه دارد.

در ادامه قصد داریم تا از مطالعات جدیدی که بروی ارتباط میان کافئین و هایپرتنشن در مرکز مطالعات فشارخون آمریکا انجام شده است شما را آگاه کنیم تا خودتان به این نتیجه برسید که آیا باید مصرف قهوه و نوشیدنی های کافئین دار را کنار بگذارید یا خیر.

در سال های اخیر تحقیقات و مطالعات زیادی بر روی کافئین انجام شده است و این تحقیقات بیشتر برروی تاثیرات این ماده بر قلب و در نتیجه فشار خون بوده و برطبق اولین اطلاعات بدست آمده کافئین باعث سخت تر شدن دیواره ی رگ ها که نماینده عملکرد قلب هستند، می شود.

در کنفراس کاردیولوژی که در یونان برگزار شد متخصصین اعتقاد داشتد در افرادی که دارای فشارخون بالا هستند، مصرف کافئین باعث سخت شدن رگ های اصلی آن ها می شود. این متخصصین تاثیرات کافئین را بروی 10 نفر که بطور متوسط دارای 62 سال سن با فشارخون خون بالا بودند بررسی کردند. به شرکت کنندگان در این تحقیق روزانه قرصی که حاوی 250 میلی گرم کافئین بود داده شد که این مقدار معادل مصرف 2 تا 3 فنجان قهوه در روز می باشد.

نحوه تاثیر قهوه بر فشار خون

گاهی این سوال مطرح می شود که قهوه چه تاثیری بر فشار خون دارد؟. قهوه در دسته انواع نوشیدنی های پر مصرف دنیا قرار می گیرد. زیرا این نوشیدنی اثر گذاری بالایی در ایجاد احساس آرامش داشته و بهبود مشکلات قلبی را نیز در پی دارد.

از سوی دیگر نیز قهوه می تواند فشار خون را در کوتاه مدت افزایش دهد. اما به مرور زمان به دلیل اثراتی که دارد فشار خون کاهش پیدا می کند.

در قهوه ترکیباتی وجود دارند که به عنوان محرک ها در سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد. در نتیجه  افراد فشار خون شان نیز افزایش پیدا کرده و سطح انرژی بالایی را تجربه می نمایند.

تاثیر قهوه بر فشار خون بر هیچ کسی پوشیده نیست و در ابتدایی ترین مسائلی است که افراد نسبت به آن توجه می کنند.

تاثیر قهوه برا بدن

تاثیر قهوه بر قلب

در صورتی که این نوشیدنی به مقدار استانداردی مصرف شود می تواند در بهبود ضربان قلب و تعادل جسمانی اثر داشته باشد. از سوی دیگر نیز در اثر مصرف قهوه می توان کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی را شاهد نمود.

قهوه باعث می شود که افراد دچار حالت های شادی شوند و این مساله ناشی از تولید هورمون های شادی است. در نتیجه کاهش استرس و تجربه آرامش از جمله مواردی است که می توانید بعد از نوشیدن یک قهوه با کیفیت و به مقدار کافی در خودتان احساس کنید.

آنتی اکسیدان موجود در ترکیبات قهوه کمک می کند که افراد احساس افسردگی کمتری داشته باشند.

ترکیباتی که در قهوه وجود دارد کمک میکند که هورمون دوپامین ترشح شود. این هورمون تاثیر مستقیمی روی تمرکز و رفع خستگی دارد. در نتیجه کسانی که در اواسط روز احساس خستگی می کنند به راحتی می توانند با نوشیدن قهوه به نوعی خودشان را از نظر جسمی و ذهنی شارژ نمایند.

آیا مبتلایان به فشار خون می توانند قهوه بنوشند؟

به طور کلی توصیه می شود که افراد مبتلا به فشار خون با توجه به شدت و ضعف فشار خون شان و بر حسب تشخیص پزشک در زمینه نوشیدن قهوه تصمیم گیری داشته باشند. به طور عمده قهوه برای فشار خون می تواند مضر باشد به شرطی که یکسری نکات را مد نظر قرار دهید.

اهمیت زمان نوشیدن قهوه و اثرگذاری آن بر فشار خون

بهترین زمان نوشیدن قهوه در ساعات اولیه روز است تا بتوانید انرژی لازم را برای مابقی روز دریافت نمایید. همواره توصیه این است که قهوه به صورت ناشتا مورد استفاده نباشد زیرا اسید موجود در قهوه آسیب زیادی را به معده وارد می کند.

در مواردی که افراد دچار اختلالات خواب جدی ای هستند در صورتی که نزدیک به ساعات پایانی شب و قبل از خواب بنوشند باعث می شود که نتوانند خواب با کیفیتی را تجربه نمایند.

آیا نوع قهوه در کاهش فشار خون تاثیر دارد؟

در زمینه قهوه و فشار خون پایین باید گفت نوع قهوه هر چه که باشد در کاهش فشار خون اثر گذار است. زیرا تمامی انواع قهوه در کافئین مشترک هستند. اما بر حسب میزان کافئین کاهش افزایش خون متغیر می باشد.

به طور عمده توصیه می شود که اگر فشار خون دارید نسبت به میزان کافئین موجود در انواع قهوه ها حساسیت داشته باشید و بهترین انتخاب را انجام دهید.

کاهش فشار خون از جمله موضوعاتی است که بسیاری از افراد به دلیل وجود مشکلات متعدد در صدد ایجاد آن هستند. یکی از مهم ترین کار هایی که به افراد توصیه می شود این است که برای تنظیم فشار خون نیاز است که از دستگاه فشار سنج کمک بگیرید.

خرید فشار سنج دیجیتال با قیمت مناسب به شما کمک می کند که در خانه و در فواصل زمانی کوتاهی فشار خود را بررسی کنید. در نتیجه هنگامی که شرایط جسمانی متناسبی را تجربه نمی کنید در اسرع وقت باید به بهبود فشار خود بپردازید.

مصرف قهوه

بالش طبی امسیگ به شما کمک می کند که مدل خوابیدن خودتان را تنظیم نمایید. در نهایت روند تنظیم فشار خون خودتان را به درستی پیش می برید.

قهوه و فشار خون بالا در هنگام عدم رعایت نکات مربوط به میزان کافئین و حجم استفاده رابطه مستقیمی پیدا می کنند.

دستگاه بخور سرد و بخور گرفتن نیز به شما کمک می کند که جریان خون شما بدون مشکل باشد. در واقع استفاده از دستگاه بخور از تکنیک های فرعی اما بسیار تاثیر گذار برای کاهش فشار خون شما می باشد که باید توجه ویژه ای نسبت به آن داشته باشید.

30 دقیقه بعد از مصرف این قرص سختی در رگ ها به طور تصاعدی بالا رفت و بعد از 60 دقیقه این سختی به اوج خود رسید و برای 3 ساعت رگ ها در این وضعیت باقی ماندند.

پیشنهاد امسیگ: خرید فشار سنج عقربه ای برای پزشکان و مراکز درمانی

اگر بخواهیم نتایج این تحقیق را در قالب اعداد بیان کنیم فشار سیستولیک یعنی بیشترین عدد به 11 افزایش یافت و فشار دیاستولیک یعنی کمترین عدد به 8 رسید. هرچند این تحقیقات نمایانگر تاثیرات آنی قهوه بروی فشارخون بودند اما متخصصین اعتقاد دارند همچنان باید در این زمینه تحقیقات جامع تری بر روی افراد بیشتری انجام شود تا بتوان اثرات دقیق کافئین رابدست آورد و همچنین بتوان به این نتیجه رسید که چه افرادی بیشتر در معرض آسیب و خطر هستند.

مدیر موسسه تحقیقات قلب و تغذیه آمریکا بر این باور است که هرچند این تحقیق بر روی افراد کمی انجام شده و نشان دهنده تاثیر کافئین بوده است اما باید تحقیقات کامل تری انجام شود تا بتوان بطور قطع در این زمینه تصمیم گیری کرد. زیرا در سطح بزرگتر افراد مختلف واکنش های مختلفی نسبت به مصرف قهوه دارند کسانی که عادت به مصرف زیاد قهوه دارند قطعا واکنش متفاوت تری نسبت به افرادی که قهوه مصرف نمی کنند دارند و همچنین کسانی که قهوه مصرف می کنند خوراکی های دیگری ازجمله شکر، خامه به همرا آن نیز مصرف می کنند که همین خوراکی ها ممکن است باعث ناشناخته باقی ماندن تاثیرات واقعی قهوه شود.

بهترین راه برای اینکه بدانید آیا قهوه باعث بالا رفتن فشارخون شما می شود این است که قبل از اندازه گیری فشارخون یک فنجان قهوه مصرف کنید و ببیند آیا مصرف آن باعث افزایش فشارخون شما شده است یا خیر. با کلیک بروی فشارخون یک دستگاه فشارسنج دیجیتال خریداری کنید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید