گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا
گرفتگی عضلات پا از جمله شایع‌ترین عارضه هایی است که بسیاری از افراد فارغ از رده سنی آن را تجربه می کنند. به همین دلیل سوالات زیادی در خصوص علل و عوارض آن مطرح می سازند. در ادامه تصمیم داریم که درباره عمده مسائلی که به گرفتگی یا اسپاسم عضلات پا مربوط می شود را مورد بررسی قرار دهیم.

گرفتگی ها عمدتاً در نواحی پشت ساق پا اتفاق می افتد که درجه یا شدت اسپاسم در هر فردی با دیگری متفاوت خواهد بود. به همین دلیل نیاز است که ریشه های بروز این عارضه را به درستی بشناسید تا نحوه پیشگیری و نیز درمان را به صورت دقیق و تخصصی پیش ببرید.

تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا تمامی نکات ضروری در خصوص اسپاسم عضلات را در اختیارتان قرار دهیم.

گرفتگی عضلات پا چه علائمی دارد؟

گرفتگی های عضلانی ساق پا علائم یا نشانه های متعددی ندارد. صرفاً اسپاسمی که در ناحیه رگ ها و عضلات تجربه می کنید باعث می شود که درد شدید یا خفیف (بسته به میزان گرفتگی عضلات) را تجربه کنید. درد شما باعث می شود که توان حرکت پا را از  دست بدهید تا از بروز مشکل جدی تر پیشگیری شود.

علت بروز گرفتگی عضلات پا چیست؟

به طور عمده علت گرفتگی عضله پشت ساق پا ناشی از علل مختلفی می تواند باشد، از جمله:

  • افزایش سن و بروز علائم دوران پیری
  • به کار گیری عضلات در طول روز به صورت غیر طبیعی و بیش از حد ( مثل انجام فعالیت های ورزشی و کاری و شغلی )
  • کاهش مصرف آب در طول روز
  • نشستن های طولانی مدت روی صندلی و عدم تحرک کافی در طول روز
  • بروز اختلال های عصبی همچون پارکینسون
  • بروز بیماری دیابت در افراد 

انواع روش های درمانی اسپاسم یا گرفتگی عضلات پا

به طور کلی گفته شد که گرفتگی عضلات پا از شدت و ضعف مختلفی برخوردار است. از سوی دیگر نیز هر فرد بر اساس یکسری شرایط جسمانی خاص و بر اثر یک علت مشخص به این عارضه مبتلا می شود. در نتیجه در همین ابتدا باید به شما بگوییم که روش درمانی هر فردی باید از سوی پزشک متخصص بررسی شود و در ادامه تکنیک درمانی متناسب با هر فرد انتخاب گردد.

انتخاب نوع ماساژ برای گرفتگی عضلات ساق پا به علت گرفتگی عضله بستگی دارد. اگر چندان حاد نباشد و به صورت موقتی و مقطعی رخ داده باشد شاهد هستیم که ماساژ می تواند تا حد زیادی در کاهش دردها اثرگذاری مثبتی از خود نشان دهد.

انواع درمان هایی که برای اسپاسم عضلات پا می توان به کار گرفت شامل موارد زیر هستند:

  • ماساژ دادن به وسیله دست که گرمایی را ایجاد خواهد نمود و گرما برای بهبود انقباض ناشی از جریان خون غیر طبیعی پا به شما کمک می کند.
  • درکنار ماساژ دادن برای ایجاد گرما می توانید از کیسه آب گرم نیز استفاده نمایید تا به صورت طبیعی در بخش های عضلات گرما ایجاد شود.
  • استفاده از دستگاه های ماساژور خانگی نیز به تسریع روند درمان کمک شایانی می کند.
  • دارو درمانی نیز از دیگر شیوه های درمان برای کسانی است که به صورت ممتد و به دفعات بسیاری این عارضه را تجربه می کنند. نیاز است که برای برطرف کردن علل گرفتگی ها و انقباضات مزمن از روش دارودرمانی استفاده کرد.

انواع تکنیک های پیشگیری از گرفتگی عضلات پا

جلوگیری از اسپاسم عضلات تکنیک های چندان خاصی ندارد. شما نیاز است که علل مختلف بروز گرفتگی های عضلات پا را بشناسید و از هر موضوعی که باعث این عارضه می شود دوری نمایید. برای مثال نیاز است قبل از انجام ورزش های حرفه ای و سنگین تمرین های گرم کردن حرفه ای انجام دهید تا از بروز مشکلات جدی از جمله انقباضات و اسپاسم پیشگیری نمایید. 

یا این که در طول روز مدل نشستن خودتان را به صورت اصولی مدیریت نمایید تا نشستن های غیر استاندارد به ستون فقرات و در نهایت به عضلات پای شما آسیب نزد. آویزان بودن پا در طولانی مدت می تواند نقش مهمی در اسپاسم عضلات در ساعات دیگر شبانه روز داشته باشد. 

چه کسانی در معرض خطر تجربه گرفتگی عضلات پا هستند؟

به طور عمده برخی از افراد نسبت به سایرین در معرض خطر بیشتری در خصوص ابتلا به گرفتگی یا اسپاسم پا هستند از جمله:

  • کسانی که ورزش های حرفه ای انجام می دهند و حجم فشارها به عضلات پاهایشان به شدت زیاد است. 
  • کسانی که مدت زمان زیادی فعالیت های شغلی و روزانه سنگین دارند و پاهایشان تحت فشار زیادی است. 
  • کسانی که به بیماری دیابت دچار هستند و این شرایط برایشان وخیم شده است.
  • کسانی که در طول روز به اندازه کافی آب نمی نوشند. 
  •  افرادی که به دلیل افزایش سن یا دلایل ژنتیکی بیماری پارکینسون را تجربه می کنند. 
  • و...

بهترین زمان برای اقدام به درمان انقباضات عضلاتی پا

کسانی که دچار حملات انقباضی در پاهایشان می شوند بهتر است در همان مراحل ابتدایی نسبت به تشخیص و درمان اقدام نمایند. زیرا اقدامات تشخیصی و درمانی سریع کمک می کند که روند بهبودی کوتاه تر شود و از بروز عارضه های جدی تر و شدید تر پیشگیری به عمل آید.

از سوی دیگر اگر داروهای تجویز شده نتوانسته که در کاهش درد گرفتگی عضله پشت ساق پا شما موثر باشد بهتر است که از مداخلات درمانی دیگر از جمله فیزیوتراپی، ماساژ درمانی و استفاده از انواع ماساژور های برقی و دستی استفاده کنید.

جمع بندی 

در این مقاله اطلاعاتی اجمالی را در خصوص گرفتگی عضله پا، علل بروز این عارضه و روش های درمانی در اختیار شما قرار دادیم. در صورتی که شما هم در معرض ابتلا به اسپاسم هستید، یا اینکه تجربه آن را نیز دارید به شما توصیه می کنیم که از تکنیک های بدون خطر از جمله استفاده از ماساژور برقی استفاده نمایید. این تکنیک ها به شما کمک می کند که بدون نیاز به دارو به درمان گرفتگی های عضلات خودتان کمک کنید. 

 

 

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید