چاقی و اضافه وزن

چاقی و اضافه وزن
در فرد چاق، با توجه به قد و قامت شخص میزان چربی بیشتر از مقدار طبیعی است

. تفاوت دو اصطلاح اصطلاح "چاقی" و "اضافه وزن" در ظاهر، دو واژه ی کاملا یکسان هستند ولی با هم تفاوت دارند که عبارت است از: اضافه وزن به افزایش وزن بدن از چربی، عضلات، استخوان ها و مایعات بدن اشاره می کند. چاقی تنها به چربی بیش از حد اشاره می کند. امروزه تعداد کودکان چاق، همچنان در حال افزایش است، لذا باید به دنبال راه حلی برای آن باشیم. دلایل چاقی چاقی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1. رژیم غذایی نامناسب وجود یک رژیم غذایی نامناسب و عدم وجود سبزیجات و میوه ی کافی و... در آن می تواند باعث چاقی گردد. 2. عدم تحرک کافی فعالیت بدنی اگر به طور منظم انجام شود، موجب سوزاندن کالری در بدن می شود. مواردی چون: معلولیت، ناتوانی، نوع شغل یا هر شرایط دیگری که باعث عدم فعالیت طولانی می گردد، موجب چاقی می گردد. 3. الگوی نامناسب فرزندانی که در یک خانواده با مصرف کالری بسیار و چاق هستند، اغلب در معرض چاقی قرار می گیرند. زیرا معمولا شیوه ی غذایی مشابه را، در پیش می گیرند. 4. عدم اقتصاد اجتماعی شهرهایی که دارای پیاده رو هستند، شهروندان می توانند به راحتی به کمک دوچرخه سواری و یا پیاده روی باعث سوزاندن کالری شوند. 5. ژنتیک شواهد نشان می دهد که ژن ها نیز می توانند در گرسنگی و در نهایت چاقی تاثیر داشته باشند. 6. مصرف دارو برخی از داروها مانند دارو های درمان افسردگی، دیابت، تشنج و ... می توانند باعث چاقی شوند.


علائم چاقی 1. شاخص توده ی بدنی بالا(BMI) پزشکان از شاخص توده بدنی و سایز کمر برای تخمین زدن مقدار چربی استفاده می کنند. BMI با تقسیم وزن شخص (کیلوگرم) به مربع ارتفاع شخص (متر) محاسبه می شود. البته این مقدار به عنوان مقدار دقیقی جهت برآورد و اندازه گیری میزان چربی نیست. مقادیر BMI بصورت زیر است: BMI<18.5 = کم وزن BMI ( 18.5 – 24.9 ) = وزن طبیعی BMI ( 25 – 29.9 ) = اضافه وزن BMI >= 30 = چاقی 2. افزایش سایز کمر خطر ابتلا به چاقی و عوارض آن زمانی که سایز کمر برای زنان 35 و برای مردان بیشتر از 40 اینچ باشد، بیشتر است. 3. افزایش وزن 4. تغییر لباس ها به لباس های بزرگتر روش های درمان چاقی با ترکیبی از دارو، رژیم غذایی، ورزش و در برخی موارد با یک جراحی ساده می توان آن را درمان کرد. همواره باید افراد چاق را تشویق به کاهش وزن کرد تا سلامتیشان به خطر نیفتد. تاثیرات چاقی در زندگی افسردگی معلولیت مشکلات جنسی شرم و گناه گوشه گیری و انزوا از سایرین و ...


چاقی و راه حل درمان مقدمه چاقی به معنای مقدار زیادی چربی در بدن است. چاقی احتمال ابتلا به بیماری هایی چون دیابت، فشار خون بالا و بیماری قلبی را افزایش می دهد. روش هایی چون تغییرات غذایی، افزایش فعالیت بدنی، داروهای تجویز شده توسط پزشک، جراحی و ... می توانند تاثیر بسیاری در کاهش وزن داشته باشند. چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟ در صورتی که فکر می کنید چاق هستید و در رابطه با مشکلات بهداشتی ناشی از چاقی نگران هستید، به پزشک متخص مراجعه کنید. علل چاقی چاقی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، ولیکن می توان گفت، چاقی به دلیل مصرف بیش از حد کالری و عدم سوزاندن آن از طریق ورزش، فعالیت های بدنی و ... است. البته مواردی چون تاثیرات ژنتیکی و هورمونی نیز در چاقی تاثیر دارند. مشکلات چاقی بیماری قلبی سکته مغزی دیابت نوع دو فشار خون بالا اختلالات تنفسی مشکلات زنان و زایمان مانند ناباروری و ... راه حل به طور منظم ورزش کنید. برای کاهش وزن باید به طور متوسط 300 -150 دقیقه فعالیت شدید در طول هفته داشته باشید. فعالیت شدید می تواند شنا، پیاده روی سریع و ... باشد. یک برنامه ی غذایی سالم داشته باشید. تمرکز بر میوه و سبزیجات و ... و محدود کردن غذاهای چرب، الکل، شیرینی و ... در برنامه غذایی و خوردن سه وعده ی غذایی به صورت منظم در طول روز، می تواند تاثیرگذار باشد. به طور منظم وزن خود را کنترل کنید. افرادی که حداقل یک بار در هفته خود را وزن می کنند در حفظ وزن مناسب خود، موفق تر هستند. و می توانند در اولین زمان ممکن از افزایش وزن خود جلوگیری کنند.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید