خواص بخور اکالیپتوس

خواص بخور اکالیپتوس
تسکین سرفه، رفع گرفتگی بینی، بهبود سرماخوردگی و درمان عفونت ریه از مهم‌ترین خواص بخور اکالیپتوس است. به همین دلیل اغلب مردم در سراسر دنیا، از آن به عنوان یک روش خانگیِ موثر، جهت ارتقاء سطح کیفی سلامت خود استفاده می‌کنند. بنابراین ما هم در این مقاله از امسیگ قصد داریم تا به طور کامل، راجع به اکالیپتوس صحبت کنیم و نحوه استفاده از آن را در دستگاه‌های بخور نیز شرح دهیم. لطفا تا پایان همراه ما باشید.

فواید بخور اکالیپتوس

اکالیپتوس یک گیاه بومیِ متعلق به کشور استرالیاست که در بهبود بیماری‌های تنفسی و سینوزیت، نقش موثری ایفا می‌کند. به همین دلیل تولیدکنندگان محصولات درمانی و بهداشتی با استفاده از روش‌های مختلفی مانند تهیه دمنوش و بخور، ساخت انواع کرم و صابون، تولید داروهای گیاهی و ... به بهبود سلامتی و کیفیت زندگی جوامع بشری کمک می‌کنند. بنابراین اگر شما هم کنجکاو هستید تا در رابطه با مزایا و خواص بخور اکالیپتوس بیشتر بدانید؛ ادامه این مطلب را از دست ندهید.

بخور اکالیپتوس برای سرفه

از جمله مهم‌ترین خواص این گیاه دارویی، درمان سرفه (به خصوص سرفه خشک در کودکان) است. امروزه افراد زیادی به جای مصرف آنتی بیوتیک‌ها و داروهای شیمیایی، با کمک بخور این دارو، به سرفه‌های خود پایان می‌دهند. بنابراین اگر شما هم گرفتار عارضه سرفه مداوم هستید و علی‌رغم استفاده از روش‌های مختلف، نتیجه مطلوبی دریافت نکرده‌اید، این بار ما به شما توصیه می‌کنیم که از بخور اکالیپتوس غافل نشوید! بدون شک با چند مرتبه استفاده، شاهد اثرات فوق‌العاده آن خواهید بود. البته باید به چند نکته مهم نیز در این باره اشاره کنیم تا پیش از شروع کار، تمام جوانب احتیاط را رعایت فرمایید.

  • اول اینکه اگر از داروی دیگری به طور مداوم استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که اثرات آن، با این روش درمان، تداخل نداشته باشد.
  • دوماً؛ اگر قصد دارید از این روش برای بهبود سرفه کودک استفاده کنید، لازم است بدانید که وجود ترکیبات قوی در ساختار روغن اکالیپتوس، سبب منع مصرف آن برای کودکان زیر دو سال می‌شود.
  • سوماً؛ استنشاق بخار اکالیپتوس سبب باز شدن مجاری تنفسی و دفع مخاط ناشی از سرفه می‌شود.

بخور اکالیپتوس برای تنفس و ریه

یکی دیگر از خواص بخور اکالیپتوس، رفع التهاب و عفونت ریه‌هاست. این گیاه ترکیبات موثری جهت مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا دارد که تاثیر مثبتی بر سلامت مجازی تنفسی انسان می‌گذارند. علاوه بر این، فواید بخور اکالیپتوس سبب می‌شود تا سطح کیفی ایمنی بدن که بر اثر مبارزه با بیماری‌های ریوی تضعیف شده بود، بهبود یابد. همچنین باعث رفع گرفتگی عضلات دستگاه تنفسی نیز می‌شود و ریه‌ها را از عفونت و التهاب رهایی می‌بخشد. با این حال همچنان توصیه ما به شما عزیزان این است که قبل از مصرف مداوم بخور اکالیپتوس، حتما وضعیت سلامت خود را بسنجید و با یک پزشک خاذق در این باره مشورت کنید.

پیشنهاد خرید از امسیگ: خرید بالش طبی

خواص بخور اکالیپتوس

بخور اکالیپتوس برای سرماخوردگی

از جمله خواص حائز اهمیت بخور اکالیپتوس برای درمان سرماخوردگی، رفع علائم آن و بهبود وضعیت عمومی بدن است. همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم، این گیاه خاصیت غیرالتهابی و ضدعفونی دارد، از این ‌روی سبب پاکسازی مجاری تنفسی و ریه‌ها می‌شود و نقش قابل توجهی در بهبود سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی ایفا می‌کند. علاوه بر این، با توجه به خاصیت پاک کنندگی مخاط حلق و بینی، سبب تسکین گلو درد و گرفتگی بینی می‌شود. بنابراین می‌توان گفت، به دلیل تاثیر مثبتی که بر سلامت مجاری تنفسی، حلق، بینی و سینوس‌ها می‌گذارد؛ علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

بخور اکالیپتوس برای گرفتگی بینی

استفاده از بخور اکالیپتوس برای رفع گرفتگی بینی هنگام سرماخوردگی یا بروز حساسیت فصلی، یکی دیگر از فواید بی‌نظیر این گیاه را به تصویر می‌کشد. اکالیپتوس با خواص ضد التهابی خود، در سریع‌ترین زمان ممکن بینی شما را از مخاط مازاد پاکسازی می‌کند و التهاب سینوس‌های آن را کاهش می‌دهد.

همچنین سبب رفع انسداد مجاری تنفسی می‌شود و به خروج راحت‌تر ترشحات از حلق و بینی کمک می‌کند. فقط نکته مهمی که در این باره وجود دارد، حساسیت برخی افراد نسبت به اسانس موجود در روغن اکالیپتوس است. بنابراین اگر می‌خواهید مطمئن شوید که آیا با مصرف آن دچار حساسیت می‌شوید یا خیر؛ ابتدا تست کوچکی انجام دهید و در صورت عدم بروز عوارض جانبی؛ با مشورت پزشک، به استفاده از آن بپردازید.

بهبود سردرد با بخور اکالیپتوس

بخور با آب گرم و چند قطره روغن اکالیپتوس، تاثیر مستقیمی بر کاهش سردرد ناشی از التهاب سینوس‌ها یا سرماخوردگی و میگرن می‌گذارد. از گذشته تا به امروز، انسان‌ها ارزش زیادی برای گیاه اکالیپتوس قائل بودند و همواره از مزایای متعددی که دارد، برای درمان بیماری‌های عفونی و ضدالتهابی کمک می‌گرفتند.

در عصر حاضر هم با افزایش آگاهی جامعه نسبت به خواص بخور این گیاه مفید، استفاده مداوم از آن برای تامین رطوبت و پاکسازی فضا، مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین اگر شما هم به دنبال یک گیاه با خواص ضد درد هستید، توصیه می‌کنیم که از گیاه اکالیپتوس غافل نشوید! همچنین می‌توانید با خرید یک دستگاه بخور خانگی مانند دستگاه بخور سرد یا گرم امسیگ، از مزیت‌های بخور این گیاه فوق‌العاده استفاده کنید.

فواید بخور اکالیپتوس برای سینوس ها

همانطور که تا این قسمت از مقاله به آن اشاره کردیم، مهم‌ترین خواص بخور اکالیپتوس، رفع التهاب و عفونت است. سینوس‌های نواحی بینی و پیشانی هم مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی هستند، از این‌ روی می‌توان با بهره‌گیری از تاثیر بخور اکالیپتوس، شدت عوارض آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد. بنابراین اگر برای سال‌های متمادی از بیماری سینوزیت رنج برده‌اید، دیگر وقت آن رسیده است تا با استفاده از این روش خانگی سالم و کم هزینه، وضعیت سلامت خود را بهبود ببخشید.

مزایای بخور اکالیپتوس

ضد عفونی کردن محیط با بخور اکالیپتوس

یکی دیگر از مزایای اکالیپتوس، ضدعفونی کردن فضا و از بین بردن آلودگی موجود در هوای اطراف است. به این ترتیب میزان تنش‌های روحی شما کاهش پیدا می‌کند و ریسک ابتلا به بیماری‌های عفونی و سرماخوردگی کمتر می‌شود. در نتیجه شما می‌توانید با استفاده از بخور این گیاه، حس سلامت و شادابی را در لحظه به لحظه زندگی خود تجربه کنید.

مضرات بخور اکالیپتوس

تا به این قسمت، مهم‌ترین خواص اکالیپتوس را مورد بررسی قرار دادیم، حال نوبت آن رسیده است تا چند مورد از رایج‌ترین عوارض بخور اکالیپتوس را هم خدمت شما عزیزان معرفی کنیم، تا در صورت مواجهه با هر یک از آن‌ها، بخور را متوقف کنید.

  • تحریک بینی و چشم: از جمله رایج‌ترین عوارض بخورهای گیاهی، تحریک چشم و بینی حین استفاده آنها در نزدیکی پوست صورت است. بنابراین در صورت بروز هرگونه حساسیت، نظیر قرمزی چشم و التهابات مجاری بینی، از بخور بپرهیزید. برای اطمینان می توانید از دستگاه بخور صورت که مخصوص این کار است استفاده کنید.
  • تداخلات دارویی: اثرات هر گیاهی ممکن است با داروهایی که مصرف می‌کنید، دچار تداخل شود و بدون شک گیاه اکالیپتوس هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود! به همین دلیل، توصیه می‌کنیم پیش از آغاز مصرف آن، با پزشک خود در این باره مشورت کنید.
  • حساسیت: ترکیبات قوی متعددی در ساختار اکالیپتوس وجود دارد که ممکن است در برخورد با پوست حساس، سبب بروز اثرات آلرژیک شود. در نتیجه اگر برای اولین بار است که قصد دارید از بخور اکالیپتوس استفاده کنید، ابتدا آن را تست کنید و در صورت عدم مشاهده تحریکات پوستی، به طور منظم و حساب شده، چند روز در هفته را بخور این گیاه اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید: استفاده از اسانس در دستگاه بخور

حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه کسانی نمی‌توانند از بخور اکالیپتوس استفاده کنند؟ برای پاسخ به این پرسش، در ادامه لیستی از موارد منع مصرف را برای افرادی که در این گروه‌ها قرار دارند، آورده‌ایم.

  1. کودکان زیر دو سال
  2. افراد مسن با بیماری زمینه‌ای
  3. بیمارانی با مشکلات تنفسی یا پوستی
  4. کسانی که به گیاه اکالیپتوس حساسیت دارند.

روش های استفاده از اکالیپتوس برای بخور

به طور کلی دو روش برای تهیه بخور اکالیپتوس وجود دارد که یکی روش سنتی و بدون دستگاه است و در روش دیگر، باید از دستگاه بخور استفاده کنید.

  1. در روش اول، ابتدا باید ۲_۳ لیوان آب را حرارت دهید تا به جوش بیاید، سپس چند قطره روغن اکالیپتوس در آن بریزید. حالا با یک حوله، سر خود را بپوشانید و صورت و بینی‌تان را در مجاورت بخور آن قرار دهید.
  2. روش دوم به این صورت است که ابتدا باید دستگاه بخور را در یک محیط دنج و آرام قرار دهید و مخزن آن را با آب پر کنید. سپس چند قطره از اسانس اوکالیپتوس را درون آن بریزید و مانند روش قبل، بخور تولید شده را استنشاق کنید.

شما می‌توانید به جای اسانس و روغن اوکالیپتوس، از برگ آن استفاده کنید. در این صورت به ازای هر لیوان آب جوش، ۵_۱۰ عدد برگ اکالیپتوس (حدود ۲۰ گرم)‌ کافی است.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی خواص بخور اکالیپتوس پرداختیم و توضیح دادیم که نقش موثری در بهبود بیماری‌های عفونی و سرماخوردگی ایفا می‌کند. همچنین روش تهیه بخور اکالیپتوس در خانه را یاد گرفتیم و متوجه شدیم که با استفاده از یک دستگاه بخور ساز مانند دستگاه بخور امسیگ، به راحتی می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن، از مزایای آن بهره‌مند شد.

نظر شما در رابطه با عوارض و مزایای بخور اکالیپتوس چیست؟ آیا تا به حال از بخور استفاده کرده‌اید؟ برای شما عوارض داشت یا از فواید آن بهره‌مند شدید؟ لطفا تجربیات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران امسیگ به اشتراک بگذارید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید