مزایای دستگاه بخور برای نوزادان و کودکان

مزایای دستگاه بخور برای نوزادان و کودکان
عدم وجود رطوبت کافی در خانه و خشکی هوا، می‌توانند تنفس را برای همه اعضای خانواده به‌خصوص نوزادان سخت و دشوار کنند؛ به‌ویژه در فصول سرد سال که به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی، رطوبت کاهش پیدا می‌کند. استفاده از دستگاه‌های بخور برای کودکان و نوزادان، یکی از بهترین روش‌هایی هستند که به کمک آن‌ها می‌توانید میزان رطوبت را کنترل کنید و جلوی بروز آلرژی‌های فصلی و بیماری‌های ریوی را بگیرید

به همین دلیل، در این مطلب از امسیگ تصمیم گرفته‌ایم در مورد مزایای دستگاه بخور برای نوزاد صحبت کنیم. با ما همراه شوید.

فواید دستگاه بخور برای کودکان

دستگاه‌های بخور وسیله‌ای برای تنظیم رطوبت محیط هستند که با بخار کردن آب مخزن و گرم یا سرد کردن بخار، رطوبت و دمای محیط را مناسب می‌کنند. ازآنجاکه نوزادان به شرایط محیطی بسیار حساس هستند، اگر از دستگاه مناسبی استفاده نشود، پیامدهای زیادی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل باید متناسب با شرایط خود، انواع دستگاه بخور سرد، گرم یا اولتراسونیک را انتخاب کنید. در ادامه در مورد مزایای دستگاه بخور برای کودکان صحبت خواهیم کرد.

بهبود علائم سرماخوردگی

ازآنجاکه سیستم ایمنی نوزادان هنوز در حال رشد است و به‌اندازه کافی قوی نشده است، آن‌ها نسبت به بزرگسالان بیشتر سرما می‌خورند. به دلیل اینکه مصرف شربت سرماخوردگی برای کودکان زیر دو سال خوب نیست، باید از طریق روش‌های دیگری سرماخوردگی آن‌ها را کنترل کرد. یکی از این روش‌ها، استفاده از دستگاه بخور است. در چنین مواقعی، مهم‌ترین مزایای دستگاه بخور برای نوزاد این است که سرفه‌های خشک را کاهش می‌دهد و گلودرد را بهبود می‌بخشد. با داشتن دستگاه بخور، روند بهبود سرماخوردگی سرعت بیشتری خواهد داشت. بخور اکالیپتوس برای سرفه کودکان هم بسیار در بهبود سرماخوردگی تاثیر گذار است.

جلوگیری از خشکی پوست کودک

در مناطقی که هوای گرم و خشکی دارند و رطوبت هوا در آنجا پایین است، خشک شدن پوست یکی از اتفاقاتی است که ممکن است رخ دهد. به همین دلیل در این مناطق، از کرم‌های مرطوب کننده به میزان زیاد استفاده می‌شود. ازآنجاکه نوزادان در مسیر رشد سریع قرار دارند، خشکی پوست برای آن‌ها بسیار آزاردهنده خواهد بود. یکی از تاثیرات دستگاه بخور برای کودک، کاهش رطوبت محیط و درنتیجه، لطیف نگه‌داشتن پوست نوزاد و جلوگیری از خشکی پوست است.

افزایش کیفیت هوای اتاق کودک

یکی دیگر از مزایای دستگاه بخور برای نوزاد، کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از انتقال ویروس‌ها و باکتری‌ها است. مطالعه‌ای نشان دادهاست که اگر در محیط رطوبت وجود داشته باشد، میزان انتقال ویروس‌ها و باکتری‌ها تا 60 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. از طرف دیگر، دستگاه‌های بخور با تولید یون منفی، ذرات گرو و غبار را جذب کرده و باعث تصفیه هوای محیط می‌شوند.


خرید بهترین تب سنج دیجیتالی اصل آلمانی از برند امسیگ


بهبود مشکلات تنفسی و ریوی

برخی از نوزادان ممکن است در بدو تولد، به دلیل ساخته نشدن کافی مخاط تنفسی، در نفس کشیدن مشکل داشته باشند. در چنین مواقعی می‌توانید با مرطوب کردن محیط، شرایط تنفس را برای کودک آسان‌تر کنید. یکی از روش‌های ایجاد رطوبت، استفاده از دستگاه بخور سرد است تا هوا به بهترین شکل ممکن در مجاری تنفسی او گردش پیدا کند و از بروز مشکلات تنفسی و ریوی جلوگیری شود.

افزایش کیفیت خواب نوزاد

کودکان و نوزادان برای اینکه بتوانند خوب رشد کنند، باید به میزان کافی بخوابند. هرچقدر کودکان هنگام خواب آرامش بیشتری داشته باشند، بهتر است. یکی از راه‌هایی که منجر به افزایش کیفیت خواب نوزاد می‌شود، این است که شرایطی برای کودک مهیا شود که احساس آرامش و آسایش بیشتری داشته باشد. شرایطی محیطی یکی از موثرترین مواردی هستند که می‌توانند این موضوع را تحت تاثیر قرار دهند. اینجاست که اهمیت دستگاه بخور پررنگ می‌شود. یکی دیگر از مزایای دستگاه بخور برای نوزاد، ایجاد هوای مطبوعی است که در آن، نوزاد خواب لذت بخشی را تجربه کند.

این مطلب را از دست ندهید: دلایل بی خوابی در کودکان و روش های درمان آن

معایب دستگاه بخور برای کودکان

  • اگر مخزن دستگاه بخور کثیف باشد، بخاری که تولید می‌کند، آلوده و کثیف خواهد بود و باعث مریض شدن کودک می‌شود.
  • اگر میزان رطوبت دستگاه زیاد باشد، مشکلاتی را در تنفس ایجاد می‌کند و باعث پیدایش مواردی مانند قارچ‌ها و کپک‌ها خواهد شد.

شرایط نگهداری دستگاه بخور در اتاق کودک

برای نگهداری دستگاه بخور در اتاق کودک، باید شرایط نگهداری را هم مورد توجه قرار داد تا هم عمر دستگاه افزایش پیدا کند و هم فواید سلامتی را به دنبال داشته باشد. برخی از این شرایط شامل موارد زیر می‌شوند:

  • استفاده از آب مقطر به جای آب شیر: ازآنجاکه آب شیر دارای مواد معدنی است، می‌تواند باعث رشد کپک‌ها و باکتری‌ها شود. آب مقطر و تصفیه شده باعث می‌شود هوای تمیزتری در خانه داشته باشید.
  • عوض کردن آب مخزن دستگاه به صورت روزانه: اگر آب مخزن به صورت روزانه تعویض نشود، زمینه را برای رشد کپک‌ها و باکتری‌ها فراهم می‌کند.
  • تمیز کردن دستگاه به صورت هفتگی: باز هم، برای جلوگیری از رشد کپک‌ها و باکتری‌ها، هر هفته داخل دستگاه را با یک ضدعفونی‌کننده مناسب تمیز کنید. آموزش جرم گیری دستگاه بخور هم برای انجام آن به روش درست حائز اهمیت است.

مناسب‌ترین دستگاه‌های بخور برای کودکان

دستگاه‌های بخور دارای انواع متنوعی هستند که هر کدام را باید با توجه به شرایط و امکانات انتخاب کرد. به‌طورکلی، برخی از ویژگی‌هایی که هنگام خرید دستگاه بخور برای کودکان و نوجوانان باید در نظر گرفته شوند، شامل موارد زیر می‌شوند:

انتخاب دستگاه مناسب

هنگام خرید دستگاه بخور برای کودکان و نوزادان، یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، در نظر گرفتن فضای اتاق نوزاد است. باید دستگاهی را انتخاب کنید که متناسب با اندازه اتاق کودک باشد. دستگاه‌های بزرگ، رطوبت زیادی را وارد محیط می‌کنند و دستگاه‌های کوچک، نمی‌توانند رطوبت مورد نیاز را تامین کنند.

در نظر گرفتن امکانات دستگاه

برخی از دستگاه‌های بخور دارای امکانات متنوعی هستند. به‌عنوان‌مثال، برخی از آن‌ها سنسورهایی دارند که به صورت خودکار، رطوبت را تشخیص می‌دهند و در صورت لزوم روشن می‌شوند. برخی نیز دارای حالت سایلنت هستند و این مورد، یکی از فواید دستگاه بخور برای کودک است؛ چون کودک می‌تواند خواب بدون سروصدا و راحتی را تجربه کند. برخی دیگر از دستگاه‌های بخور، علاوه بر تولید بخور، هوا را هم تمیز می‌کنند؛ بنابراین، هنگام خرید دستگاه بخور، حتما امکانات آن را هم در نظر بگیرید.

داشتن ایمنی مناسب

دستگاه‌های بخور باید هم از نظر ایمنی فنی و هم ایمنی کیفی، مناسب باشند؛ به عبارت دیگر، باید از نظر فنی و برقی به نوزاد آسیبی نرساند. علاوه بر این، بخوری که تولید می‌کند باید کیفیت لازم را داشته باشد تا مشکلی ایجاد نشود.

برای خرید بهترین دستگاه بخور، می توانید مقاله راهنمای خرید دستگاه بخور را بخوانید.

نگهداری راحت

به سراغ دستگاهی بروید که تمیز کردن و استفاده از آن راحت باشد. دستگاه‌هایی را که نگهداری از آن‌ها پیچیده است نخرید. به‌طورکلی، دستگاه‌های بخور سرد، نگهداری راحت‌تری نسبت به دستگاه‌های بخور گرم دارند، در دستگاه‌های بخور گرم، به دلیل گرمای زیاد، ممکن است املاح رسوب کنند.

در نظر گرفتن میزان مصرف انرژی و هزینه استفاده

ازآنجاکه دستگاه بخور برای کودک است و مسلما باید مدت زمان زیادی روشن بماند، بهتر است دستگاهی را بخرید که مصرف انرژی بهینه داشته باشد. دستگاه‌هایی با برندهای متفرقه، علاوه بر اینکه مصرف برق بالایی دارند، هزینه‌های استفاده را هم افزایش می‌دهند؛ بنابراین، قبل از خرید حتما برچسب انرژی و استاندارد دستگاه را چک کنید.

صدای کم دستگاه

ازآنجاکه هدف از خرید دستگاه بخور، ایجاد آسایش و آرامش برای نوزاد است، نباید دستگاهی را بخرید که سروصدا دارد یا نور آن آزاردهنده است.

در ادامه به معرفی برخی از بهترین دستگاه‌های بخوری می‌پردازیم که می‌توانید برای نوزاد خود تهیه کنید.

  • دستگاه بخور سرد امسیگ مدل US434: این دستگاه بخور فوق‌العاده، دارای مخزن آب نشکن 4 لیتری بوده و به‌راحتی می‌توانید بدون جدا کردن مخزن، آن را از بالا با آب پر کنید. علاوه بر این، دارای سنسور سنجش رطوبت نیز هست و نمایشگر دیجیتال با قابلیت دید در شب هم دارد. از دیگر مزایای این محصول می‌توان به مجهز بودن به سیستم کنترل از راه دور، دارا بودن سنسور دمای محیط و زمان‌سنج، مصرف برق بسیار پایین و خروجی بخار بسیار عالی اشاره کرد.
  • دستگاه بخور و رطوبت ساز سرد و گرم امسیگ مدل US494: این دستگاه عالی دارای مخزن آب نشکن 6.1 لیتری است که حجم آن برای اندازه یک روز کافی است. علاوه بر این، حسگر کمبود آب دارد و در صورت خالی شدن مخزن، به طور خودکار خاموش می‌شود. از دیگر مزایای این محصول می‌توان به دارا بودن فیلتر رایگان ضد رسوب و باکتری، عملکرد بی‌صدا و یون منفی یکسره اشاره کرد.
  • دستگاه بخور سرد امسیگ مدل US444: این محصول علاوه بر دارا بودن طراحی مدرن و زیبا، دارای حسگر کمبود آب نیز هست و درصورتی‌که آب مخزن کم شود، هشدار می‌دهد. علاوه بر این، در صورت خالی شدن آب مخزن، به طور خودکار خاموش می‌شود. دارا بودن صفحه کنترل لمسی باعث شده این دستگاه نسبت به رقیبان متمایز باشد. از دیگر مزایای فوق‌العاده آن می‌توان به مصرف برق بسیار کم 25 واتی، عملکرد بی‌صدا، سنسور سنجش رطوبت، سنجش دمای محیط و سنسور کنترل لمسی اشاره کرد.

شاید برایتان جالب باشد: نحوه گرفتن فشار خون در کودکان

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین موارد تاثیرگذار بر خواب و تنفس نوزاد، آب و هوای محیط است؛ به همین دلیل، خرید دستگاه بخور می‌تواند نقش موثری در آرامش و راحتی او داشته باشد. در این مطلب، مهم‌ترین مزایای دستگاه بخور برای نوزاد را بیان کردیم و نکاتی را گفتیم که بهتر است هنگام خرید و استفاده از دستگاه به آن‌ها توجه داشته باشید. به نظر شما، به غیر از موارد گفته شده، دیگر فواید بخور برای نوزادان چه می‌تواند باشد؟ دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید